پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

September 2019 16 / دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
کد خبر: ۹۸۱۱۲
۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵
0
جنرال موتورز، شرکتی آمریکایی است که در بخش اعظم قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به عنوان بزرگترین خودروساز جهان شناخته می شد. این شرکت کارخانه های تولید و مونتاژ، و مراکز توزیع در آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان را اداره می کند.

پول‌نیوز، مازیار دانیالی - جنرال موتورز، شرکتی آمریکایی است که در بخش اعظم قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به عنوان بزرگترین خودروساز جهان شناخته می شد. این شرکت کارخانه های تولید و مونتاژ، و مراکز توزیع در آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان را اداره می کند. محصولات تولیدی اصلی جنرال موتورز شامل خودروهای سواری و وانت ها، قطعات خودرو و پیشرانه می شود. دفتر مرکزی این شرکت در دیترویت، میشیگان قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، تحت رهبری "ویلیام دورانت"، جنرال موتورز در سال 1908 و به منظور متحد کردن چندین شرکت خودروسازی شامل بیوک، الدزموبیل، کادیلاک، اکلند (بعدا پونتیاک)، اوینگ، مارکت، و خودروهای دیگری مانند وانت های ریلاینس و رپید تاسیس شد. در سال 1912، جنرال موتورز استارتر الکتریکی را به صورت تجاری در خودروهای کلادیلاک به کار گرفت. در سال 1918، شرکت های شورلت و دلکو به جنرال موتورز ملحق شدند و یک سال بعد شرکت فیشر بادی نیز به جنرال موتورز پیوست.
دورانت در سال 1920 مجبور به جدایی از جنرال موتورز شد و "آلفرد سولان" جایگزین وی شد که بین سال های 1923 تا 1937 به عنوان رئیس و از 1937 تا 1956 به عنوان رئیس هئیت مدیره هدایت این شرکت را بر عهده داشت. سولان جنرال موتورز را از یک مجموعه کسب و کار ناهماهنگ به شرکتی واحد متشکل از پنج شعبه اصلی تولید خودرو - کادیلاک، بیوک، پونتیاک، اولدزموبیل و شورلت - که فعالیت های هر یک از آنها از طریق یک دفتر هماهنگی مرکزی مجهز به پرسنل مالی و مشاوره کنترل می شد، تبدیل کرد.

هر یک از شعبه های جنرال موتورز دارای درجه ای قابل توجه از خودمختاری در چارچوب حفظ سیاست کلی شرکت بودند. این شیوه غیر متمرکزسازی مدیریت به الگویی برای شرکت های صنعتی بزرگ در آمریکا مبدل شد. همچنین، سولان سازمان فروش جنرال موتورز را به خوبی تقویت کرده، پیشگام در تغییرات سالانه مدل های خودرو بوده و نوآوری هایی در تامین مالی مصرف کنندگان ارائه کرد.

تا سال 1929، جنرال موتورز از فورد پیشی گرفته و به بزرگترین تولیدکننده خودرو سواری در آمریکا مبدل شده بود. فعالیت های برون مرزی این شرکت با در اختیار گرفتن واکسهال انگلیس در سال 1925، اُپل آلمان در سال 1929، و هولدن استرالیا در سال 1931 گسترش یافت. شرکت جمس (GMC) در سال 1925 سازماندهی شد که از شعبه های آمریکایی و شرکت های تابعه تازه تاسیس جنرال موتورز بود. در سال 1931، جنرال موتورز عنوان بزرگترین خودروساز جهان را به خود اختصاص داد. در سال 1941، این شرکت سهمی 44 درصدی در تولید خودروهای بازار آمریکا داشته و یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی جهان نام گرفت.

جنرال موتورز همگام با اقتصاد آمریکا در دهه های 1950 و 1960 به رشد خود ادامه داده و سهم 40 تا 45 درصدی از مجموع فروش خودرو در بازار آمریکا را حفظ کرد. در سال 1984، جنرال موتورز شرکت الکترونیک دیتا سیستمز، تولید کننده پردازنده های رایانه ای و در سال 1986 نیز شرکت هیوز ایرکرافت، تولیدکننده سیستم های تسلیحاتی و ماهواره های ارتباطی را خریداری کرد.

در کنار دیگر تولیدکنندگان خودرو آمریکا، جنرال موتورز به طور فزاینده شاهد حضور رقبای سرسخت ژاپنی در دهه های 1970 و 1980 بود. بر همین اساس و در سال 1984، یک شعبه تولید خودرو جدید به نام ساترن تاسیس شد که از کارخانه هایی مجهز برای تولید خودروهای فوق جمع و جور در راستای رقابت با خودروهای ژاپنی سود می برد. در شرایطی که تلاش های نوسازی جنرال موتورز موفقیت هایی را به همراه داشت، اما ضرر سنگین در دهه 1990 این شرکت را وادار به تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و کاهش ده های هزار نفری نیروی کار خود کرد.

با این وجود، جنرال موتورز موفق شد تا اوایل دهه 90 میلادی به بهبود شرایط خود پرداخته و بار دیگر بر کسب و کار خودرو متمرکز شود. در سال 1996، شرکت رایانه ای الکترونیک دیتا سیستمز به فروش رسید. یک سال بعد شرکت هیوز الکترونیکس نیز به شرکت ریتون فروخته شد تا تمرکز جنرال موتورز بر تولید خودرو بیش از پیش افزایش یابد.

در سال 2000، جنرال موتورز شرکت سوئدی ساب را خریداری کرد. در اوایل قرن بیست و یکم جنرال موتورز سهام برخی از شرکت های خودروسازی از جمله فیات، ایسوزو، صنایع سنگین فوجی (سوبارو) و سوزوکی را در اختیار داشت. با این وجود، پرونده برند الدزموبیل در سال 2004 برای همیشه بسته شد. چهار سال بعد جنرال موتورز موفق شد با عبور از تویوتا بار دیگر به عنوان بزرگترین خودروساز جهان دست یابد.

در سال 2008، جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، طرح کمک مالی اضطراری برای کمک به سه خودروساز بزرگ آمریکا شامل جنرال موتورز، کرایسلر و فورد در راستای جلوگیری از فروپاشی صنعت خودروسازی این کشور را اعلام کرد. اما با توجه به وخیم تر شدن بحران مالی که با ورشکستگی بانک لمان برادرز آمریکا در سال 2008 آغاز شده بود، جنرال موتورز در ژوئن 2009 اعلام ورشکستگی کرد. در سال 2010، برندهای پونتیاک و ساترن به صورت رسمی فعالیت خود را پایان داده و شرکت ساب نیز به فروش رسید.

اما این پایان کار غول خودروسازی آمریکا نبود. با کوچک شدن اندازه جنرال موتورز، چهار شعبه بیوک، کادیلاک، شورلت و جمس به فعالیت های خود ادامه دادند. در نوامبر 2010 جنرال موتورز با یکی از بزرگترین عرضه های سهام اولیه در تاریخ آمریکا به بازار سهام بازگشت. یک سال بعد، این شرکت موفق شد تا بار دیگر عنوان بزرگترین خودروساز جهان را به خود اختصاص دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار