پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

کد خبر: ۸۶۰۴۷
۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
0
دوکاتی شرکتی ‌ایتالیایی و فعال در زمینه طراحی و تولید موتورسیکلت است. ساختمان مرکزی ‌این شرکت در شهر بولونیا‌ ایتالیا قرار داشته و مالکیت آن از طریق شرکت تابعه لامبورگینی در اختیار آئودی است.
پول‌نیوز، مازیار دانیالی - دوکاتی شرکتی ‌ایتالیایی و فعال در زمینه طراحی و تولید موتورسیکلت است. ساختمان مرکزی ‌این شرکت در شهر بولونیا‌ ایتالیا قرار داشته و مالکیت آن از طریق شرکت تابعه لامبورگینی در اختیار آئودی است. دوکاتی در سال 1926 توسط "آنتونیو کاوالیری دوکاتی" و سه پسر وی به نام‌های آدریانو، مارسلو و برونو در شهر بولونیا تاسیس شد.
به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، این شرکت در ابتدا به تولید تجهیزات الکترونیکی و قطعات رادیو مانند لامپ‌های خلا و خازن می پرداخت. موفقیت فعالیت‌های دوکاتی به‌اندازه‌ای بود که در سال 1935 کارخانه جدیدی را در منطقه بورگو پانیگاله بولونیا احداث کرد. تولید تجهیزات رادیو تا شروع جنگ جهانی دوم ادامه داشت، اما کارخانه دوکاتی به واسطه بمباران‌های نیروهای متفقین طی جنگ جهانی دوم ویران شد.
در سال 1944، مهندسی به نام "آلدو فارینلی" که در شرکت SIATA  حضور داشت در حال توسعه موتور کوچکی برای استفاده روی دوچرخه بود. تقریبا یک ماه پس از آزادی ‌ایتالیا در سال 1944، شرکت SIATA  تمایل خود برای فروش ‌این موتور را اعلام کرد که به نام  "Cucciolo" (در ‌ایتالیایی به معنای توله سگ بوده و به واسطه صدای خروجی از ‌این موتور انتخاب شده بود) شناخته می شد.

پس از تخریب کارخانه دوکاتی، ‌این شرکت در پی تولید محصولات دیگری بود و با تشویق دولت ‌ایتالیا تولید دوچرخه‌های موتوری را در دستور کار خود قرار داد. دوکاتی ‌ موتور Cucciolo را خریداری کرده و در ابتدا به تنهایی برای قرار گرفتن روی دوچرخه‌های استاندارد به فروش می رساند. اما پس از مدتی تولید انبوه دوچرخه‌های موتوری کامل توسط دوکاتی آغاز شد.

در سال 1950، پس از آن که بیش از 200 هزار دستگاه Cucciolo با همکاری شرکت SIATA  به فروش رسید، سرانجام دوکاتی موتورسیکلت تولیدی خود بر پایه آن را معرفی کرد. نخستین موتور سیکلت دوکاتی دارای موتور 48 سی سی بوده و وزنی 44 کیلوگرمی داشت. بیشینه سرعت ‌این موتور سیکلت برابر با 64 کیلومتر در ساعت بود. دوکاتی خیلی زود نام Cucciolo  را نیز حذف کرده و پس از آن، موتورسیکلت‌های  "55M"  و  "65TL" را معرفی کرد.

هنگامی که جریان بازار به سوی تولید موتورسیکلت‌های بزرگتر حرکت کرد، مدیریت دوکاتی تصمیم به تامین نیاز بازار گرفت و طی نمایشگاه میلان در سال 1952 موتورسیکلت‌های  "65TS" و "کروزر" (اسکوتری با موتور چهار زمانه و دارای دنده خودکار و استارت الکتریکی) را معرفی کرد. در شرایطی که کروزر به عنوان جالب‌ترین موتورسیکلت جدید در نمایشگاه میلان معرفی شد، اما موفقیت بزرگی برای دوکاتی به همراه نداشت و تنها چند هزار دستگاه طی دوره زمانی دو ساله پیش از توقف تولید آن تولید شد.

در سال 1953، مدیریت دوکاتی به منظور جداسازی خطوط تولید موتورسیکلت و محصولات الکترونیکی، این شرکت را به دو بخش جداگانه به نام‌های دوکاتی مکانیکا و دوکاتی الترونیکا تقسیم کرد. دوکاتی الترونیکا در دهه هشتاد میلادی به دوکاتی انرجیا تغییر نام داد.

پس از تقسیم شرکت، دکتر "جوزپه مونتانو" ریاست دوکاتی مکانیکا را بر عهده گرفت و با کمک دولت ‌ایتالیا به مدرن سازی کارخانه بورگو پانیگاله اقدام کرد. در سال 1954، دوکاتی مکانیکا تولید خود را به 120 موتورسیکلت در روز افزایش داد. در همین سال، دوکاتی مهندس "فابیو تاگلیونی" را برای طراحی موتورهایی با قدرت بیشتر و عملکرد بهتر استخدام کرد. وی روی تولید موتورسیکلت‌های 100 و 125 سی سی چهار زمانه کار می کرد.

در دهه 1960، دوکاتی موفق شد تا سریع‌ترین موتورسیکلت جاده‌ای 250 سی سی تا آن زمان به نام "ماخ 1" را تولید کند. در دهه 1970، دوکاتی تولید موتورسیکلت‌های بزرگ‌تر مجهز به موتور V شکل دوقلو را آغاز کرد. در سال 1985، شرکت کاگیوا دوکاتی را خریداری کرده و برای فروش موتورسیکلت‌های دوکاتی با نام کمتر شناخته شده کاگیوا (حداقل در خارج از‌ ایتالیا) برنامه ریزی کرده بود. اما پس از تکمیل خرید دوکاتی، ‌این شرکت نام دوکاتی را حفظ کرد.
در سال 1996، شرکت تگزاس پاسیفیک 51 درصد از سهام دوکاتی را به ارزش 325 میلیون دلار خریداری کرد. در سال 1998، تگزاس پاسیفیک بخش اعظم 49 درصد باقیمانده از سهام دوکاتی را نیز خریداری کرده تا به تنها مالک این شرکت مبدل شود. در سال 2005، دوکاتی بار دیگر مالکیت ‌ایتالیایی یافت و‌ اینوستین داستریال، صندوق سرمایه گذاری کارلو و ‌آندرا بونومی، آن را خریداری کرد.
در آوریل 2012، آئودی که از زیر مجموعه‌های فولکس واگن است، تمایل خود برای خرید دوکاتی به ارزش 1.2 میلیارد دلار را اعلام کرد. سرانجام در نوزدهم ژوییه 2012، لامبورگینی که از شرکت‌های تابعه آئودی محسوب می شود، صد درصد سهام دوکاتی را طی معامله‌ای به ارزش 909 میلیون دلار خریداری کرد.
 

خط تولید "مانستر" یکی از مشهورترین خطوط تولید دوکاتی است که امروزه بیش از نیمی از فروش این شرکت در سراسر جهان را تشکیل می دهد. دوکاتی مانستر برای نخستین بار در سال 1993 توسط "میگل آنجل گالوتزی" معرفی شد. ‌تا به امروز، این خط تولید بیش از دیگر محصولات دوکاتی دستخوش تغییر شده است. مانستر 696، مانستر 796 و مانستر  1100 Evo از جمله مدل‌هایی هستند که در حال حاضر تولید می شوند. از دیگر خطوط تولید دوکاتی می توان به "استریت فایتر"، "مولتی استرادا" و‌ "هایپر موتارد" اشاره کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار