پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

کد خبر: ۸۳۵۳۷
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
0
این برند در انگلیس متولد شد و برای سالیان متمادی خودروهای آن مترادف لوکس بودن طبقات اشراف انگلیسی بود. اگرچه، جگوار طی چند سال اخیر تحت مالکیت خودروسازان دیگری قرار داشته، اما محصولات آن همواره اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

پول‌نیوز، مازیار دانیالی - تاریخچه شرکت جگوار با معرفی خودروهایی دارای طراحی زیبا و عملکرد اسپرت گره خورده است. این برند در انگلیس متولد شد و برای سالیان متمادی خودروهای آن مترادف لوکس بودن طبقات اشراف انگلیسی بود. اگرچه، جگوار طی چند سال اخیر تحت مالکیت خودروسازان دیگری قرار داشته، اما محصولات آن همواره اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، ریشه‌های جگوار به شرکت "سوآلو سایدکار" (Swallow Sidecar) باز می گردد که در سال 1922 توسط "بیل لیونز" و "ویلیام والمزلی" در بلک‌پول انگلیس تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به تولید موتورسیکلت‌های سایدکار می پرداخت، اما پس از مدتی بر تولید خودرو متمرکز شده و نام شرکت در سال 1933 به "اس اس کارز" تغییر کرد. اس اس جگوار 100، نخستین خودرویی بود که در سال 1935 با نام جگوار عرضه شد.
پس از جنگ جهانی دوم و در سال 1945، اس اس کارز نام خود را به جگوار تغییر داد زیرا نام این شرکت مشابه با سازمان شبه نظامی نازی آلمان بود. مارک V ، نخستین خودرو جگوار پس از پایان جنگ بود که در سال 1948 تولید شد. در همان سال جگوار سدان لوکس XK 120 را نیز روانه بازار کرد که سریع‌ترین خودرو تولیدی تا آن زمان محسوب می شد. این خودرو از محبوبیت بسیاری برخوردار شد و به جگوار کمک کرد تا حضور قدرتمندی در بازار خودروهای اسپرت داشته باشد.
در دهه 1950، صادرات محصولات لوکس جگوار به بازار آمریکا آغاز شد. جگوار مارک VII  سالون در سال 1951 و به صورت اختصاصی برای بازار آمریکا معرفی شد. در سال 1956، این خودرو برنده جایزه "رالی مونت کارلو" شد. در همان دهه، جگوار مدل‌های مارک VIII  و مارک IX  را به خط تولید خود اضافه کرد. همزمان و با ارتقا عملکرد مدل XK ، جگوار مدل XK 140  را تولید کرد. پس از آن XK 150 معرفی شد که سریعتر از مدل‌های قبلی خود بود، اما جذابیت مدل‌های 120 و 140 را نداشت.
در دهه 1960، یکی از مشهورترین خودروهای جگوار متولد شد. جگوار E  تایپ که در بازار آمریکا به نام XK-E  شناخته می شد در سال 1961 تولید شد. این خودرو اسپرت در دو گونه کوپه و کانورتیبل، عملکرد فوق العاده را با ظاهری بسیار جذاب در هم آمیخته بود. جذابیت جگوار E تایپ به حدی بود که حتی تحسین "انزو فراری"، موسس شرکت فراری، را در پی داشت. این در شرایطی بود که موفقیت گروه‌هایی مانند "بیتلز" و "رولینگ استونز"، فرهنگ انگلیسی را طی دهه 60 میلادی در کانون توجه قرار داده و البته در افزایش محبوبیت جگوار در آمریکا بی تاثیر نبود.

یک دهه بعد، جگوار XJ6C  و XJ12C  کوپه را برای ملحق شدن به محصولات سدان خود معرفی کرد. مدل XJ12  سریعترین سدان تولیدی تا آن زمان بود. در اواسط دهه 70 میلادی، مدل محبوب E  تایپ با مدل XJ-S  جایگزین شد. در دهه 1980، جگوار روند رو به رشد خود را ادامه داده و مدل XJ-S HE  و خودرو سوپر اسپرت XJ220 را روانه بازار کرد.

البته در آن زمان، خودروهای جگوار به واسطه برخی نقص‌های فنی نیز مشهور شدند که مشکلات الکتریکی بیش از سایر موارد نارضایتی مالکان جگوار را به همراه داشت. از سوی دیگر، سخت‌تر شدن رقابت به واسطه حضور خودروهای آلمانی و کمبود منابع مالی، جگوار را بر آن داشت تا طی همکاری با شرکتی دیگر به فعالیت‌های خود ادامه دهد. این تصمیم در نهایت به خرید جگوار توسط فورد در سال 1990 منجر شد.
با این وجود، مشکلات مالی جگوار و کاهش فروش این شرکت، فورد که خود با بحران مواجه بود را تحت تاثیر قرار داد. از این رو، فورد برای کاهش ضرر خود جگوار و برند لندرور را در سال 2008 به شرکت هندی تاتا موتورز فروخت. اگرچه عدم اطمینان به جگوار همچنان بر محصولات این برند سایه افکنده بود، اما معرفی مدل‌های جدید مانند XF  و مدل‌های نمادینی مانند XK  و XJ با طراحی جدید شرایط را تغییر داده و آینده روشنی را برای جگوار رقم زده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار