پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

September 2019 16 / دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
کد خبر: ۸۳۰۰۱
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
0
نخستین رستوران مک دونالد در سال 1948 توسط دو برادر به نام‌های موریس (مک) و ریچارد مک دونالد در سان برناردینو کالیفرنیا آغاز به کار کرد.
پول‌نیوز، مازیار دانیالی - مک دونالد شرکتی آمریکایی و فعال در زمینه خدمات غذایی و رستوران است که بزرگترین رستوران زنجیره‌ای غذای فوری جهان را اداره می کند. دفتر مرکزی مک دونالد در اوک بروک ایلینوی قرار دارد. نخستین رستوران مک دونالد در سال 1948 توسط دو برادر به نام‌های موریس (مک) و ریچارد مک دونالد در سان برناردینو کالیفرنیا آغاز به کار کرد.
به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، این دو برادر برای رستوران کوچک همبرگر فروشی خود وسایلی را از فروشنده‌ای به نام "ری کروک" خریداری می کردند تا جوابگوی نیاز آنها برای ارائه نوشیدنی به مشتریان باشند. فروش چشمگیر میلک شیک در رستوران مک دونالد، کروک را بر آن داشت تا در سال 1954 با برداران مک دونالد ملاقات کند.
در همین ملاقان بود که وی قالب ساده و کارآمدی را کشف کرد که به برادران مک دونالد اجازه می داد تا مقادیر زیادی غذا را با قیمت‌هایی ارزان عرضه کنند؛ همبرگر ساده مک دونالد 15 سنت بود که حدودا نصف قیمت همبرگر رستوران‌های رقیب بود؛ پیشخوان سلف سرویس رستوران مک دونالد نیاز به پیشخدمت را کاهش داده بود؛ مشتری‌ها نیز غذای خود را فوری دریافت می کردند زیرا همبرگرها جلوتر پخته شده، پیچیده شده و زیر حرارت لامپ‌های حرارتی گرم باقی می ماندند.
کروک که آینده‌ای درخشان برای رستوران برادران مک دونالد پیش بینی می کرد، برنامه گسترش فعالیت‌های رستوران و حق استفاده از نام تجاری را به آن دو پیشنهاد داد. در پانزدهم آوریل 1955، کروک نخستین نمایندگی مک دونالد در دس پلینز (Des Plaines) ایلینوی را افتتاح کرد و در همان سال شرکت مک دونالد را تاسیس کرد. کروک در نهایت سهم برادران مک دونالد را نیز در سال 1961 خریداری کرد.
تعداد شعبه‌های مک دونالد تا پیش از پایان آن دهه به بیش از یک هزار عدد رسید. با توجه به ثبات و رشد پایدار در این زمینه، سهام شرکت در سال 1965 وارد بورس شد. در سال 1962، سمبل "اِم" با دو قوس طلایی که توسط ریچارد مک دونالد طراحی شده بود، به پایدارترین لوگو این شرکت مبدل شد. اما چهره عمومی این رستوران در سال 1963 و با معرفی دلقکی به نام "رونالد مک دونالد" شکل گرفت. از دیگر محصولات و نمادهای برند مک دونالد می توان به "بیگ مک" (1968)، "اِگ مک‌مافین" (1973)، "هپی میلز" (1979) و "چیکن مک‌ناگتس" (1983) اشاره کرد.
زنجیره رستوران‌های مک دونالد به توسعه داخلی و بین الملی ادامه داده و در سال 1967 وارد کانادا شد. تا سال 1988، تعداد رستوران‌های مک دونالد به 10 هزار عدد رسیده و تا اوایل قرن بیست و یکم نیز تعداد آنها به 30 هزار عدد در 119 کشور جهان افزایش یافت. رشد مک دونالد در دهه 1990 بسیار سریع بود و به طوری که گفته می شد در هر پنج ساعت یک شعبه جدید مک دونالد در نقاط مختلف جهان افتتاح می شود. البته این آهنگ رشد سریع با انتقادهایی مانند افزایش چاقی در جهان نیز همراه بود.

مک دونالد در قرن بیستم فعالیت‌های خود را در آمریکا با خرید "چیپولت مکزیکن گریل" (1998)، "دوناتوس پیتزا" (1999، در سال 2003 فروخته شد) و "بوستون مارکت" (2000) بیش از پیش گسترش داد. همچنین، این شرکت در انگلیس "آروما کافه" را در سال 1999 خریداری کرد (در سال 2001 فروخته شد) و در "پرت اِی منیجر" (2001)، رستوران زنجیره‌ای ساندویچ، سهیم شد.

در حقیقت، گسترش جهانی از ویژگی‌های بارز موفقیت شرکت مک دونالد بوده است. مک دونالد با تاکید بر غذاهایی با قیمت مناسب، سرگرمی و طعم دنده‌هایی ویژه که در مجموع کودکان و بزرگسالان را جذب می کنند، خود را به عنوان محبوب‌ترین رستوران خانوادگی در جهان معرفی کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار