پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

کد خبر: ۷۲۷۹۷
۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
0
قدمت این شرکت به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد و خطوط تولید آن از محصولات نیمه رسانا و دستگاه‌های پزشکی تا لوازم خانگی، لوازم الکترونیک مصرفی و نیروگاه‌های هسته‌ای را شامل می شوند.
پول‌نیوز، مازیار دانیالی - قدمت این شرکت به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد و خطوط تولید آن از محصولات نیمه رسانا و دستگاه‌های پزشکی تا لوازم خانگی، لوازم الکترونیک مصرفی و نیروگاه‌های هسته‌ای را شامل می شوند.

گروه بین الملل
پول نیوز، توشیبا یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تولید کنندگان لوازم خانگی و صنعتی و محصولات الکترونیک در جهان است. افزون بر جایگاه این شرکت در تولید کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ، توشیبا در میان تولیدکنندگان مطرح نمایشگرهای ال‌سی‌دی و محصولات نیمه رسانا قرار دارد. بخش اعظم فروش محصولات این شرکت به بازار داخلی اختصاص داشته و پس از آن، آمریکای شمالی، آسیا (به استثنای کشور ژاپن) و اروپا دیگر بازارهای مهم توشیبا هستند.
توشیبا به عنوان یکی از "سوگو دِنکی" یا شرکت‌های "جنرال الکتریک" ژاپن، گروهی که شامل فوجیتسو، هیتاچی، میتسوبیشی الکتریک و اِن‌ای‌سی است، شناخته می شود. قدمت این شرکت به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد و خطوط تولید آن از محصولات نیمه رسانا و دستگاه‌های پزشکی تا لوازم خانگی، لوازم الکترونیک مصرفی و نیروگاه‌های هسته‌ای را شامل می شوند. در حقیقت، توشیبا همواره نقشی پررنگ در شکوفایی کسب و کار ژاپن چه در داخل و چه در خارج داشته است.
فضای کسب و کار توشیبا از زمان تاسیس تا به امروز دستخوش تغییر و تحولات گسترده‌ای شده است. در سال 1873، وزارت مهندسی که مسئولیت مدرن سازی ژاپن را عهده‌دار بود، سفارشی را به "هیساشیگه تاناکا" برای توسعه تجهیزات تلگرافی ارائه کرد. در همین راستا، تاناکا که به عنوان "ادیسون ژاپن" شناخته می شد، کارخانه‌ای را به سال 1875 در توکیو احداث کرد تا توانایی تامین روند رو به افزایش سفارشات دولتی را داشته باشد. این کارخانه که به نام "تاناکا سیساکو-شو" (کارهای مهندسی تاناکا) شناخته می شد، یکی از ارکان تشکیل توشیبا در آینده بود.

از سوی دیگر، "ایچیسوکه فوجیوکا" در سال 1878، زمانی که در "کالج سلطنتی مهندسی" ( امروزه به عنوان دانشکده فنی دانشگاه توکیو شناخته می شود) مشغول به تحصیل بود، نخستین لامپ قوسی را در ژاپن تولید کرد. در آن زمان، ژاپن تمامی لامپ‌های الکتریکی مورد نیاز خود را وارد می کرد. از این رو، فوجیوکا شرکت "هاکونتسو-شا" را در سال 1890 تاسیس کرد تا به تولید لامپ در ژاپن بپردازد.

این دو شرکت، پیشگامان توسعه تجهیزات الکترونیکی در ژاپن بودند. پس از مدتی، شرکت تاناکا ژنراتورهای توربینی را تولید می کرد که با چرخ‌های آبگرد تغذیه می شدند و شرکت فوجیوکا به تولید فرستنده‌های رادیویی مشغول شد. در سال 1921، "توکیو دِنکی" (شرکت "توکیو الکترونیک" که حاصل تغییر نام هاکونتسو-شا در سال 1899 بود) لامپ‌های الکتریکی دو کویل ( دو سیم پیچه) را تولید کرد که بعدها به عنوان یکی از شش اختراع برتر در تاریخ فناوری لامپ انتخاب شد.

در سال 1923، به واسطه زلزله بزرگ "کانتو"، خسارات سنگینی ایجاد و بیش از 100 هزار نفر در ژاپن جان خود را از دست دادند. شرکت توکیو الکتریک نیز با مرگ بسیاری از کارکنان خود در این فاجعه مواجه شد. اما تلاش‌های صورت گرفته در راستای بازسازی و جمله‌ای معروف از معاون رئیس این شرکت که "کارخانه‌ای بدون موسسه پژوهشی مانند حشره‌ای بدون شاخک است"، توکیو الکتریک را وارد حوزه‌های جدید مانند تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های رادیویی کرد.

در سال‌های 1930 میلادی، دولت ژاپن به منظور تولید لوازم جنگی طی جنگ جهانی اول، ممنوعیت تولید لوازم خانگی را برای حفظ منابع آهن و فولاد اعمال کرد. طی این سال‌ها همکاری‌های "شیبائورا سیساکو-شو" (کارهای مهندسی شیبائورا؛ کارهای مهندسی تاناکا در سال 1904 به کارهای مهندسی شیبائورا تغییر نام داد) با شرکت توکیو الکتریک افزایش یافت. با پیشرفت فناوری، میزان تقاضا نیز روندی افزایشی را دنبال می کرد و سرانجام در سال 1939، این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند. اقدامی که به تولد یکی از شرکت‌های پیشرو جهان مبدل شد. شرکت جدید، "توکیو شیبائورا الکتریک" نام گرفت که خیلی زود با نام "توشیبا" مطرح شد.

در سال های 1940 میلادی و با شدت گرفتن جنگ جهانی دوم، فعالیت‌های توکیو شیبائورا الکتریک با توجه به سفارشات دولت برای تولید وسایلی مانند رادیو، لوله‌های خلاء و دیگر تجهیزات نظامی و همچنین، تولید ژنراتور به سرعت افزایش یافت. اما ظرفیت تولید این شرکت به واسطه بمباران کارخانه‌ها کاهش یافت. پس از بهبود شرایط تولید در دوران پس از جنگ، در ابتدا تولید ماشین آلات الکتریکی سنگین و سپس تولید تجهیزات الکتریکی کوچکتر در دستور کار توکیو شیبائورا الکتریک قرار گرفت.

در نیمه دوم سال‌های 1950 میلادی، رونق اقتصادی ژاپن به رشد سریع و توسعه تولید ماشین آلات سنگین، صنایع الکترونیک و ارتباطات منجر شد. به واسطه تولید محصولاتی ممتاز، توسعه فناوری‌های اصیل، گسترش کارخانه‌ها و ساخت تجهیزات تولیدی جدید برای تامین تقاضای در حال رشد بازارها، سود و درآمد توشیبا به سرعت افزایش یافت. افزایش فروش خارجی و تاسیس شرکت‌های تابعه نیز کسب و کار بین الملی توشیبا را بیش از پیش رونق داد.

رکود اقتصادی طی نخستین بحران نفتی در سال 1973، توشیبا را مجبور به سرمایه گذاری هرچه بیشتر در بخش "پژوهش و توسعه" کرد. سازمان پژوهش و توسعه بزرگتر و سرمایه گذاری‌های بیشتر در این حوزه به ارائه بسیاری از فناوری‌های جدید منجر شد که نخستین نمونه در نوع خود در جهان و یا ژاپن بودند. افزون بر این، نوآوری‌های دیگر برای ارتقا فناوری تولید، حفظ کیفیت بالای محصولات، صرفه جویی در نیروی کار و کوتاه کردن مدت زمان تحویل به افزایش چشمگیر سود توشیبا منجر شدند.

در سال 1984، سرانجام شکل مخفف "توشیبا" به عنوان نام رسمی شرکت جایگزین "توکیو شیبائورا الکتریک" شد. رکود اقتصادی ژاپن در سال‌های 1990 میلادی، توشیبا را مجبور به اتخاذ راهبرد "تمرکز و انتخاب" در راستای حفظ رشد پایدار کرد. این رویکرد شامل تمرکز بر منابع در بخش‌هایی با پتانسیل رشد و کسب و کارهای جدید و افزایش رشد در بخش‌های سودآور یا کم بازده از طریق اصلاحات و بازسازی می شد. از این رو، توجه توشیبا به بخش‌های محصولات نیمه رسانا و توسعه کسب و کار کامپیوترهای شخصی معطوف شد.

رشد اقتصادی سریع در کشورهای در حال توسعه و آهنگ کند آن در کشورهای توسعه یافته موجب بروز تغییراتی عظیم در پارادایم‌های صنعتی و اقتصادی طی قرن بیست و یکم شد. با تشدید رقابت در سطح جهانی، توشیبا توجه خود را به تقویت ساختار کسب و کار برای افزایش درآمدهایش معطوف کرد. توشیبا توسعه بخش‌های سودآور و کسب و کارهای نوظهور مانند خدمات اینترنت، خدمات تلفن همراه، خدمات رسانه دیجیتال و لوازم الکترونیکی خودرو را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه محصولات و خدماتی با کیفیت بالا و قیمت‌های رقابتی، همچنان یکی از شرکت‌های مطرح جهان محسوب می شود.

تولید نخستین واژه پرداز ژاپنی و نخستین تلویزیون ال‌سی‌دی سه بعدی بدون نیاز به عینک در جهان از جمله نوآوری‌های این برند پر سابقه محسوب می شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار