پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

September 2019 16 / دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
کد خبر: ۶۵۲۸۰
۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
0
برای سالیان متمادی محصولات آرایشی و عطرهای شرکت "الیزابت آردن" مترادف اعتبار و تجمل بوده اند. به رغم بازار رقابتی و چندین دوره رکود، محصولات این شرکت همچنان از جایگاه ویژه ای در میان مصرف کنندگان برخوردار هستند.

پول‌نیوز، سمیه علی‌اصغری - برای سالیان متمادی محصولات آرایشی و عطرهای شرکت "الیزابت آردن" مترادف اعتبار و تجمل بوده اند. در شرایطی که "یونیلیور" مالک فعلی این شرکت محسوب می شود، الیزابت آردن به نوعی رهبری صنعت محصولات آرایشی را از دهه 1920 در اختیار داشته است. به رغم بازار رقابتی و چندین دوره رکود، محصولات این شرکت همچنان از جایگاه ویژه ای در میان مصرف کنندگان برخوردار هستند.

 

الیزابت آردن با نام اصلی "فلورنس نایتینگل گراهام" در کانادا متولد شد. وی در خانواده ای پر جمعیت و فقیر رشد کرد و دوران دبیرستان را به دلیل ناتوانی والدینش در تامین هزینه های مالی نیمه کاره رها کرد. در آن زمان فلورنس خود را متقاعد کرده بود که پرستاری بهترین حرفه برای وی بوده و مشغول آموزش در این حوزه شد. اما خیلی زود به اشتباهش پی برد، و حوزه فروش بود که در نهایت وی را به خود جذب و استعدادهایش را به تدریج شکوفا کرد.
فلورنس در دوران آموزش پرستاری با شیمیدانی ملاقات کرده بود که کرم صورت تولیدی آن می توانست به درمان آکنه کمک کند. از این رو، توجه وی به این نکته جلب شد که اکثر خانم ها برای کسب زیبایی حاضر به پرداخت هر هزینه ای هستند. با وجود این، اولین کرم صورت تولیدی فلورنس با شکست مواجه شد و پس از آن مشاغل مختلفی را در تورنتو تجربه کرد که فرصت مناسبی برای نمایش توانایی های فروش وی فراهم کرد.
فلورنس در 30 سالگی و به منظور حفظ استقلال خود، همچنان تمایلی به ازدواج نشان نداده و در سال 1908 عازم نیویورک شد. وی توانست به عنوان حسابدار در شرکت دارویی "اسکویب" مشغول به کار شود و محیط این شرکت و آزمایشگاهش، علاقه وی به تحقیق و توسعه را افزایش داد. از این رو، برای بررسی و آزمایش ایده های زیبایی خود آزمایشگاه کوچکی را تدارک دید. فلورنس پس از مدتی کار خود در این شرکت را رها کرد و به عنوان دستیار به سالن زیبایی "کترینگ" پیوست. این مرکز فعالیت های خود را بر مراقبت از پوست متمرکز کرده بود.

در شرایطی که فلورنس تا پیش از این هیچ پیش زمینه ای از سالن های زیبایی نداشت، کار در این مکان به کسب آموزه های لازم برای تاسیس شرکتی که در صنعت لوازم آرایشی مدت ها حرف اول را می زد، بسیار کمک کرد. فلورنس در این سالن نیز مهارت های ویژه و قدرت فروش بالای خود را به نمایش گذاشت و خیلی زود تمامی جنبه های حوزه فرهنگ زیبایی را فرا گرفت. این در شرایطی بود که در آن زمان، آرایش برای بانوان امری پسندیده و رایج محسوب نمی شد، اما فلورنس ایده های بزرگی برای تغییر این شرایط در ذهن داشت.

از این رو، در شرایطی که فلورنس از بودجه کافی برای آغاز کسب و کار شخصی خود برخوردار نبود، فعالیت مشترکی را در سال 1910 با "الیزابت هوبارد" آغاز کرد که سرآغاز شکل گیری شرکت "الیزابت آردن" و نماد مشهور "در قرمز" بود. به رغم اجاره های بالا، فلورنس بر استقرار در خیابان پنجم که خیلی زود به منطقه تجاری اصلی شهر مبدل شد، اصرار داشت. الیزابت هوبارد خیلی زود از این فعالیت کناره گیری کرد و فلورنس وامی 6 هزار دلاری را برای باز نگه داشتن سالن از برادر خود دریافت کرد. تصمیم گیری درباره نام سالن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بود. فلورنس از نام الیزابت خوشش می آمد و نام فامیلی آردن را نیز پس از مطالعه شعری از "آلفرد لرد تنیسون" انتخاب کرد. بدین ترتیب، فلورنس نایتینگل گراهام نیز به الیزابت آردن مبدل شد.

یکی از ابتکارات او، افزودن رایحه به لوسیون و پودرهای آرایشی بود. از سوی دیگر، در آن زمان کرم های صورت چرب و غلیظ بودند. از این رو، الیزابت، شیمیدانی را برای تهیه فرمول تولید محصولی لطیف تر و سبک تر استخدام کرد که موفقیت فوری را برای وی در پی داشت. در همان دوران بود که وی ایده "زیبایی کامل" را به اجرا گذاشت و سالن خود را به ارائه خدمات مختلف مانند آرایشگری، چشمه آب معدنی و ... اختصاص داد.

در سال 1914 و در آستانه وقوع جنگ جهانی اول، الیزابت به پاریس سفر کرد که اولین سفر خارجی وی پس از شروع کسب و کارش محسوب می شد. وی در آنجا با تکنیک های پیچیده تر فرهنگ زیبایی و آرایش آشنا شد. وی این تکنیک ها را افزون بر محصولات آرایشی چشم به نیویورک آورد. با شروع جنگ جهانی بسیاری از تابوهای بانوان درباره آرایش نیز شکسته شد و آنها شروع به امتحان محصولات آرایشی چشم الیزابت آردن کردند.

در سال 1915، عطرهای الیزابت آردن ارائه شدند. اما امپراتوری الیزابت در صنعت لوازم آرایشی به تدریج با رقبای جدی تری مواجه می شد. پس از پایان جنگ جهانی اول، رقبای بیشتری وارد این صنعت شدند و "هلنا روبن استاین" به اصلی ترین رقیب الیزابت آردن مبدل شد. رشد صنعت لوازم آرایشی نیز از سرعت چشمگیری برخوردار شده بود. با وجود این، الیزابت آردن همچنان به رشد خود ادامه داده و در زمان شروع جنگ جهانی دوم، سالن های زیبایی این شرکت با نماد "در قرمز" مشهور در سراسر جهان فعال بودند.

در سال 1925، فروش الیزابت آردن به دو میلیون دلار رسید و این رقم تنها طی چهار سال بعد از آن به دو برابر افزایش یافت. در اواسط دهه 1930 و به رغم بروز دوران رکود گسترده، الیزابت آردن همچنان یکی از شرکت های سودآور آمریکا محسوب می شد و تعداد سالن هایش در سراسر جهان به 29 عدد رسیده و 108 محصول مختلف را روانه بازار می کرد.

در زمان جنگ جهانی دوم که به کمبود مواد خام و ضرر شعبه های خارجی منجر شد، الیزابت آردن تمرکز خود را بر توسعه بازار داخلی معطوف کرد. محصولات این شرکت نیز نه تنها در فروشگاه ها و سالن های زیبایی، بلکه در تمامی داروخانه های زنجیره ای مهم عرضه می شدند. در دهه 1950، یک خط تولید پوشاک به محصولات الیزابت آردن افزوده شد و به اولین شرکتی در این صنعت مبدل شد که آقایان را از طریق بازاریابی عطرهای مردانه و افتتاح بوتیک آقایان هدف قرار داد.

امپراتوری الیزابت آردن در صنعت لوازم آرایشی تا زمان مرگ وی در سال 1966 ادامه داشت. در آن زمان، این صنعت در آمریکا رشد قابل توجهی داشت و به کسب و کاری چند میلیارد دلاری مبدل شده بود. این در شرایطی بود که بسیاری از دوستان و آشنایان الیزابت آردن، در سال 1929 زمانی که پیشنهاد 15 میلیون دلاری خرید این شرکت مطرح شد به وی توصیه کردند این کار را انجام دهد، اما الیزابت با رد این پیشنهاد به پیشرفت چشمگیر خود در این صنعت ادامه داد.  

اما پس از مرگ الیزابت آردن، مذاکرات برای فروش این شرکت آغاز شد و در سال 1970 شرکت "ایلای لیلی" آن را خریداری کرد. تا پیش از سال 1990، این شرکت سه بار دیگر به فروش رسید و در این سال توسط شرکت "یونیلیور" خریداری شد. دو سال بعد، یونیلیور "گروه محصولات شخصی پرستیژ" را تاسیس کرد که شامل برندهای "الیزابت آردن" و "کالوین کلین" می شد.

خرید دو شرکت "الیزابت آردن" و "فابرژ" در سال 1990، یونیلیور را به دومین شرکت آرایشی بزرگ جهان مبدل کرد. با توجه به شبکه گسترده توزیع این شرکت در سراسر جهان، الیزابت آردن امتیازهای بسیاری را از این طریق کسب کرد. الیزابت آردن با قدمتی بیش از یک قرن، همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد. از محصولات و ابتکارات الیزابت آردن می توان به کرم "هشت ساعته"، عطر افسانه ای "بلو گرس" و رژ لب قرمز پر رنگ این شرکت که برای هماهنگی با یونیفورم بانوانی که طی جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا خدمت می کردند تولید شد، اشاره کرد.
 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته:
نظرات بینندگان
بهار
15:29 - 1391/07/30
همیشه دوست دارم در مورد تاریخچه هر چیزی بدنم حتی تاریخچه اسم وسیله ارایشی که استفاده میکنم
دیدنی‌ها
پرطرفدار