هر فردی می تواند محصولی با کیفیت بالا به همراه برچسب قیمتی گران و یا محصولی با کیفیت پایین و قیمت ارزان تولید کند، اما برای تولید محصولاتی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب باید شیوه هایی مقرون به صرفه و خلاقانه به کار گرفته شوند. این مساله ای است که آیکیا آن را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. استفاده از مواد خام مناسب و تنظیم تولید برای برآورده کردن نیاز و سلیقه افراد مختلف به معنای کاهش هزینه های این شرکت است. بدون شک، افزون بر آیکیا، مشتری های آن نیز از این صرفه جویی در هزینه ها بهره مند می شوند.
اما در سال 1943 با پولی که به عنوان هدیه از پدر خود دریافت کرد، آیکیا را تاسیس کرد. وی از حروف اول نام و نام خانوادگیش (Ingvar Kamprad )، حرف اول نام روستایی که در آن متولد شده بود (Elmtraryd ) و حرف اول نام روستای مجاور (Agunnaryd ) نام آیکیا (IKEA) را انتخاب کرد. کمپراد در آن دوران محصولات مختلفی مانند مداد، کیف پول، ساعت، جوراب و ... را به شیوه حضوری و فروش مستقیم به مشتری ها ارائه می کرد. نخستین آگهی تبلیغاتی آیکیا به سال 1945 در روزنامه محلی چاپ شد و پس از آن، کاتالوگ های اولیه آن نیز از سوی کمپراد ارائه شد.
طراحی شخصی مبلمان برای فروشگاه های آیکیا موجب شد تا این شرکت بر قیمت پایین و عملکرد بهتر محصولاتش تمرکز کند که در نهایت موفقیت های بسیاری را برای آن در پی داشت. در همان دوران بود که یکی از کارمندان آیکیا برای آنکه میزی را در قسمت بار خودرو جا داده و آسیبی به آن وارد نشود، پایه های آن را جدا کرد.
این مساله ایده طراحی محصولاتی که در بسته بندی های کم حجم و تخت قرار می گیرند را به کمپراد داد. از این رو، آیکیا در سال 1956 ایده مذکور را برای کاهش هزینه ها از طریق کاهش هزینه های حمل و نقل، فضای نگهداری و انبار، آسیب های حمل و نقل و هزینه های کارگر، اجرایی کرد. میز اِلاُوت (Lovet) اولین محصول آیکیا بود که در بسته بندی های تخت ارائه شد.
آکیا در سال 1973 نخستین فروشگاه خارج از اسکاندیناوی خود را در زوریخ پایتخت سوئیس افتتاح کرد. رشد سریع فعالیت های این شرکت در سال 1974 به آلمان و شهر مونیخ کشیده شد. در حال حاضر، آلمان همچنان بزرگترین بازار محصولات آیکیا محسوب می شود. فروشگاه آیکیا در استرالیا به سال 1975 و یک سال بعد در کانادا افتتاح شد که ظرف دو سال محصولات این شرکت را روانه دو قاره جدید کردند. فروشگاه آیکیا در آمریکا و انگلیس نیز به ترتیب در سال های 1985 و 1987 افتتاح شدند. طی بیش از یک دهه گذشته نیز آیکیا وارد بازارهای روسیه و ژاپن شده است.
آیکیا در سال 2006 بخش مواد غذایی خود را نیز راه اندازی کرد. ارائه محصولات غذایی با کیفیت بالا بر اساس دستور آشپزی سوئدی و همچون همیشه با قیمتی مناسب در دستور کار این بخش قرار دارد.