پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

کد خبر: ۶۲۵۳۱
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
۱
در دهه هشتاد میلادی به واسطه تولید چشمگیر چای در هند و برخی دیگر از کشورهای آسیائی، به تدریج محبوبیت این محصول در انگلیس افزایش یافت.
پول‌نیوز، سمیه علی اصغری - شرکت "لیپتون" بزرگترین تولید کننده چای در جهان محسوب می شود. این شرکت تا اواسط دهه نود میلادی، پنجاه درصد از بازار چای خشک آمریکا را به خود اختصاص داده و در رابطه با دیگر محصولات مرتبط با آن مانند چای کیسه ای و چای سرد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این در شرایطی است که به واسطه زیر مجموعه های متنوع، لیپتون در دیگر بخش های صنایع غذایی نیز نامی شناخته شده محسوب می شود.
در اواخر دهه هشتاد میلادی، این شرکت به عنوان برترین تولید کننده بستنی در آمریکای شمالی و پر فروش ترین تولید کننده سوپ های حاضری برگزیده شد. لیپتون در اواسط دهه نود میلادی موفق شده بود تا در تمامی بخش های صنعت چای، مقام برترین تولید کننده جهانی را به خود اختصاص دهد.  
موسس شرکت لیپتون، "توماس جی لیپتون" است. وی به سال 1850 در "گلاسکو" اسکاتلند به دنیا آمد. پس از گذراندن سالهای اولیه زندگی خود در این کشور، به دلیل شرایط بد اقتصادی و فقر، توماس در سال 1865 به آمریکا مهاجرت کرد. هنگامی که وی در سن 15 سالگی وارد شهر نیویورک شد، تنها 8 دلار پول نقد با خود به همراه داشت، اما با پشتکار و هوش بالا موفق شد تا به هر آنچه که می خواهد دست یابد.
در زمان ورود توماس لیپتون به آمریکا، جنگ داخلی به تازگی خاتمه یافته بود. از این رو، اکثر کارخانه ها همچنان تعطیل بوده و سربازانی که به خانه های خود بازگشته بودند، تقریبا تمامی فرصت های شغلی موجود را تصاحب کرده بودند. در نتیجه، توماس طی مدت اقامت خود در این کشور، مشاغل مختلفی مانند کار در مزرعه تنباکو در ویرجینیا، کار در شالیزارهای برنج و رانندگی تراموا را تجربه کرد. پس از مدتی توانست به عنوان فروشنده در یک مغازه خوار و بار فروشی واقع در نیویورک مشغول به کار شود که تا پیش از بازگشت به اسکاتلند چند سالی را در این فروشگاه سپری کرد.

زمانی که توماس لیپتون در مناطق مختلف آمریکا مشغول به کار بود، آموزه های بسیاری را از قدرت تجارت این کشور فرا گرفت. در واقع، در کسب و کار آمریکایی ها، تبلیغات و شعارهایی که سعی در جلب هرچه بیشتر نظر مشتری ها داشتند، از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند. در نتیجه، ایده های مختلف کمپین های تبلیغاتی مورد توجه لیپتون قرار گرفت.

پس از بازگشت به اسکاتلند، توماس لیپتون در سال 1871 اولین فروشگاه خوار و بار فروشی خود را افتتاح کرد. با توجه به آموزه های تبلیغاتی که در آمریکا فرا گرفته بود، خیلی زود موفق شد تا شهرت این فروشگاه را افزایش دهد. با افزایش درآمدهای لیپتون، تعداد فروشگاه های وی تا سال 1880 به 20 عدد و تا سال 1890 با رشدی فوق العاده به 200 عدد افزایش یافت. این مساله لیپتون را به یک مولتی میلیونر مبدل کرد. او در سال 1881 و طی یک اقدام تبلیغاتی، بزرگترین پنیری را که تا آن زمان درست شده بود را برای فروش در معرض دید عموم قرار داد.
در دهه هشتاد میلادی به واسطه تولید چشمگیر چای در هند و برخی دیگر از کشورهای آسیائی، به تدریج محبوبیت این محصول در انگلیس افزایش یافت. هنگامی که لیپتون تصمیم گرفت تا فروش چای را در برنامه فروشگاه های خود قرار دهد، ایده استفاده از تامین کننده مستقل به جای دلالان را مورد توجه قرار داد. از این رو، در سال 1890 طی سفر خود به آسیا، مزارع چای این قاره را مورد بررسی قرار داد. در واقع، از این زمان بود که فصلی جدید در زندگی و فعالیت حرفه ای لیپتون آغاز شد.
طی سفری که وی به "سیلان" یا سریلانکای امروزی داشت، مزارع قهوه به واسطه آفت از میان رفته و کشاورزان به کاشت چای روی آورده بودند. لیپتون نیز پنج مزرعه ورشکسته را خریداری کرد تا تامین کننده چای وی در فروشگاه های انگلیس باشند. از این دوران نام چای سیلان به نوعی با نام لیپتون گره خورد.  
همچنین توماس لیپتون به طرزی ماهرانه اقدام به تغییر معنی برخی مفاهیم و اصطلاحات در صنعت چای کرد. به عنوان مثال وی عموم را متقاعد کرده بود که اصطلاح "چای زرین" که برای اشاره به بزرگترین اندازه برگ استفاده می شد، در حقیقت یک نوع چای است. از سوی دیگر، لیپتون پیشگام ایده استفاده و فروش چای کیسه ای برای حفظ تازگی در بلند مدت، کیفیت بالا و تعیین وزن مشخص بود.

در حال حاضر شرکت لیپتون در اختیار شرکت "یونیلیور" قرار دارد. این روند از سال 1938 با خرید شعبه های آمریکا و کانادا آغاز شد و با خرید تمامی شعب در سال 1972 به اتمام رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
hadi
Iran, Islamic Republic of
00:53 - 1394/04/20
عالی بود استفاده کردم مرسی
دیدنی‌ها
پرطرفدار