پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

September 2019 22 / يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
کد خبر: ۵۹۲۹۵
۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
0
نام "کارتیه" مترادف زیبایی، کیفیت و سبکی منحصر به فرد است. اگرچه شاید نام این شرکت بیشتر با جواهرات تولیدی آن شناخته می شود اما ساعت های مچی کارتیه نیز تاثیر چشمگیری بر بازار جهانی این محصول داشته اند.
پول‌نیوز، مازیار دانیالی - نام "کارتیه" مترادف زیبایی، کیفیت و سبکی منحصر به فرد است. اگرچه شاید نام این شرکت بیشتر با جواهرات تولیدی آن شناخته می شود اما ساعت های مچی کارتیه نیز تاثیر چشمگیری بر بازار جهانی این محصول داشته و طی سالیان متمادی به یکی از برندهای مورد علاقه مجموعه داران مبدل شده است. بسیاری از ساعت های مچی ساخت کارتیه به تنهایی همانند یک جواهر بوده و در کنار محصولات دیگر این شرکت باعث شهرت و آوازه جهانی آن شده اند.  
"لوئی فرانسوا کارتیه" اولین ساعت مچی مردانه را در سال 1904 زمانی که آن را برای دوست و مشتری برزیلی خود "آلبرتو سانتوس دومون" طراحی می کرد، ساخت. سانتوس دومون خلبان و یکی از پیشگامان عصر هوانوردی در آن زمان بود و از این رو به گاه شماری مناسب تر نسبت به ساعت های جیبی برای تعیین زمان در پروازهای خود نیاز داشت.
او درخواست خود را با لوئی کارتیه مطرح کرد و بدین ترتیب اولین ساعت مچی مردانه به نام "سانتوس" طراحی و تولید شد. اگرچه تولید انبوه و ورود آن به بازار تا سال 1911 به طول انجامید. در همین سال بود که لوئی فرانسوا کارتیه تولید انحصاری اولین ساعت مچی را با کمک شرکت "اِدموند جاگر" که در زمینه تولید موتور ساعت به فعالیت مشغول بود، آغاز کرد.
تاریخچه آغاز به کار شرکت کارتیه در واقع به ادامه مسیر "لوئی فرانسوا کارتیه" از سوی نوه اش با نام مشابه "لوئی فرانسوا کارتیه" در حرفه طلاسازی باز می گردد. او کار خود را به عنوان شاگرد در فروشگاه "آدولف پیکارد" که به تولید جواهرات دست ساز مشغول بود، آغاز کرد و این فروشگاه خیلی زود به یکی از جواهرفروشان مطرح پاریس مبدل شد. پس از مرگ پیکارد در سال 1847، کارتیه فعالیت وی را ادامه داد و بدین ترتیب شرکت کارتیه رسما فعالیت خود را در این سال آغاز کرد.

در سال 1853، آوازه جواهرات کارتیه به "پالاس رویال" نیز رسیده بود. محصولات وی با توجه به طراحی های خاصشان به شدت مورد علاقه "شاهزاده ماتیلد" عموزاده "ناپلئون سوم" قرار گرفته بودند و حمایت های وی باعث شهرت بیش از پیش کارتیه در پاریس و فرانسه شد.

در سال 1874، لوئی فرانسوا اداره شرکت را به "آلفرد کارتیه" پسر خود واگذار کرد. در حقیقت وی در کنار سه پسرش به نام های "لوئی"، "پیر" و "ژاک" کسانی بودند که تجارت خانوادگی کارتیه را به یک امپراتوری جهانی مبدل کردند.

آلفرد کارتیه به همراه فرزندان خود شروع به گسترش فعالیت های شرکت کرده و در سال 1902 شعبه لندن و در سال 1909 شعبه نیویورک را افتتاح کردند. پنجاه سال پس از افتتاح اولین فروشگاه کارتیه، این نشان تجاری به یکی از بانفوذترین شرکت های جهان مبدل شده و تقریبا دربار تمام کشورهای اروپایی، اکثر مهاراجه های هند و پادشاهان آسیا از مشتری های ثابت آن به شمار می آمدند.

در نتیجه کارتیه به برندی ممتاز، متمایز، شیک و محبوب در میان ثروتمندان و اشراف اروپا و جهان مبدل شده بود. یکی از مشتری های اصلی کارتیه "شاهزاده ولز" بود که به وی لقب "جواهر پادشاهان، پادشاه جواهرات" داده بود.

همانگونه که اشاره شد، اولین فروشگاه کارتیه در لندن به سال 1902 در "خیابان برلینگتون" افتتاح شد و خیلی زود محصولات آن مورد توجه دبار انگلیس قرار گرفت. پنج سال بعد، با توجه به گسترش فعالیت های شرکت تحت مدیریت ژاک کوچکترین پسر آلفرد، آنها به "خیابان نیو بوند" نقل مکان کردند. شرایط روحی ژاک کارتیه کاملا با زندگی آرام لندن هماهنگ بود و این مساله به نوآوری و خلق طرح های جدید بسیار کمک کرد.

پس از موفقیت شعبه لندن، کارتیه فعالیت های خود را به بازار عظیم آمریکا گسترش داد. شعبه نیویورک با مدیریت پیر کارتیه در حالی کار خود را آغاز کرد که شعبه لندن به فروشگاه مورد توجه اشراف مبدل شده بود. برخلاف ژاک، روحیات پیر کاملا با جریان سریع زندگی در آمریکا هماهنگ بود.

شعبه پاریس کارتیه در ابتدا مواد و محصولات مورد نیاز شعبه های دیگر را تامین می کرد اما پس از احداث کارخانه کارتیه با کمک "جولز گلانزر" در آمریکا، نشان تجاری آنها در این کشور نیز به سرعت مشهور شد. در حقیقت، افتتاح فروشگاه کارتیه در نیویورک بیشترین میزان تاثیرگذاری در شناخت جهانی این نشان تجاری را داشت.

در سال 1910، دو شعبه جدید کارتیه در موسکو و خلیج فارس افتتاح شدند. طی سال های جنگ جهانی، کارتیه همچنان به فعالیت های خود دامه داد و دو شعبه جدید آن به ترتیب در سال های 1935 و 1938 در "کن" و "مونته کارلو" افتتاح شدند. پس از آن شعبه های دیگری نیز در ژنو، هنگ کنگ و مونیخ افتتاح شدند.

در اواخر سال های 1940، شعبه لندن تحت مدیریت "ژان ژاک کارتیه" و شعبه نیویورک تحت مدیریت "کلود کارتیه" قرار داشتند. کلود در سال 1962 این شعبه را به فروش رساند اما تا سال 1963 رئیس شرکت باقی ماند.

لوئی و ژاک کارتیه در سال 1942 فوت کرده و برادر آنها "پیر" در سال 1945 ریاست مجموعه بین المللی کارتیه را بر عهده گرفت.

در سال 1968، کسب و کار خانوادگی کارتیه به سازمانی عظیم و چند ملیتی مبدل شده بود. در سال 1972 "ژوزف کانوی" که ریاست یک اتحادیه مالی را بر عهده داشت، کارتیه پاریس را خریداری کرد. پس از آن "رابرت هاک" به عنوان رئیس شرکت انتخاب شد و او بار دیگر سه شعبه اصلی کارتیه را برای بازگرداندن شهرت و شکوه سابق با هم متحد کرد.

ساعت های مچی کارتیه

همانگونه که اشاره شد، ساعت های مچی کارتیه تاثیر چشمگیری در بازار این محصول داشته و دارند. در واقع عرضه مدل "سانتوس" در القای این مساله که یک نجیب زاده می تواند به جای ساعت های جیبی از ساعت مچی نیز استفاده کند، بسیار تاثیرگذار بود. مدل "تانک" در سال 1917 و در خلال جنگ جهانی عرضه شد که مشهورترین ساعت کارتیه بود. این مدل با الهام از ادوات جنگی سنگین به کار رفته در جنگ جهانی، در عین مقاوم بودن، زیبا و کلاسیک نیز بود.

امضا قرارداد کارتیه با اِدموند جاگر گامی دیگر در تولید انبوه ساعت بود. در سال های اولیه تولید ساعت مچی، تمامی آنها به صورت دست ساز در فرانسه تولید شده و  موتور جاگر در آنها استفاده شده بود. ساعت های مچی زنانه کارتیه نیز با توجه به دشواری استفاده از ساعت های جیبی به سرعت محبوب شدند. در اواخر سال های 1920 و اوایل 1930 بود که روند کوچک تر شدن صفحه ساعت های زنانه آغاز شد.

در سال 1931، کارتیه اولین ساعت مچی ضد آب خود را تولید کرد. طی سال های جنگ جهانی نیز به دلیل کمبود طلا، استفاده از فولاد ضد زنگ در ساعت های کارتیه رایج شد. پس از جنگ جهانی دوم و در سال 1946 شعبه لندن کارتیه با جدیت بیشتر روند تولید ساعت مچی را دنبال کرد و استفاده از الماس، یاقوت و مینای رنگی دور قاب در ساعت های تولیدی این شرکت رایج شد.

شعبه لندن کارتیه به مدت 43 سال تولید ساعت های مچی دست ساز را ادامه داد و سرانجام در سال 1979 کارگاه ساعت سازی آن تعطیل شد. با پایان دهه هفتاد میلادی، کارتیه به استفاده از موتورهای "کوارتز" در محصولات خود رو آورد.  
در دهه هشتاد میلادی، کارتیه بیش از 100 مدل مختلف ساعت مچی را در خطوط تولید خود داشت و همواره یک گام از رقبایش در این بازار جلوتر بود. توانایی در تشخیص نیاز بازار، آنها را قادر ساخته بود تا نیاز هر مشتری خود برای ساعت هایی باکیفیت، زیبا و با عملکردی دقیق را برآورده کنند.
مجصولات کارتیه در زمینه های مختلف مانند ساعت مچی، جواهرات، ادکلن و ... همچنان با طراحی و کیفیتی متمایز ارائه می شوند. محصولات این شرکت تلفیقی از سنت و مدرنیته بوده و نشان تجاری ثروتمندان و مجموعه داران محسوب می شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار