پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

کد خبر: ۵۹۲۳۸
۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳
0
هنری فورد فعالیت خود در زمینه تولید خودرو را به سال 1903 و در کارخانه ای که با تغییر کاربری قبلی آن برای این منظور آماده شده بود، آغاز کرد. مجموع سرمایه اولیه سرمایه گذاران این شرکت 28 هزار دلار بود.

پول‌نیوز، مازیار دانیالی - "فورد موتور" یکی از شرکت های خودروسازی آمریکا بوده و پس از جنرال موتورز، فولکس واگن، تویوتا و هیوندای-کیا پنجمین خودروساز بزرگ جهان است. "هنری فورد" این شرکت را در سال 1903 بنیان گذاری کرد و مقر اصلی آن در شهر "دیربورن" ایالت "میشیگان" قرار دارد.

هنری فورد فعالیت خود در زمینه تولید خودرو را به سال 1903 و در کارخانه ای که با تغییر کاربری قبلی آن برای این منظور آماده شده بود، آغاز کرد. مجموع سرمایه اولیه سرمایه گذاران این شرکت 28 هزار دلار بود. دو تن از این سرمایه گذاران "جان و هوراس دوج" بودند که بعد ها شرکت "دوج" را تاسیس کردند.
در سال های اولیه میزان تولید کارخانه فورد بسیار محدود بود. این در حالی بود که سیاست کاری هنری فورد بر تولید خودروئی مقرون به صرفه و در عین حال بادوام متمرکز شده بود. اولین خودرو تولیدی این شرکت مدل A نام داشت که افزایش میزان تقاضا برای آن، مقام های فورد را وادار به تعیین سیاست های جدید کاری و بهبود شرایط خط تولید کارخانه کرد. 

هنری فورد در زمان تاسیس این شرکت 40 ساله بود و افزایش تولید کارخانه و متعاقب آن تعیین حقوق روزانه 5 دلار برای کارگران که بیش از دو برابر حقوق رایج در آن زمان محسوب می شد، انقلابی در این زمینه ایجاد کرده بود. راهبرد پرداخت حقوق بالا از سوی وی باعث جذب بهترین و مطرح ترین مکانیک ها در کارخانه فورد شده بود و این مساله کاهش حجم معاملات و افزایش موفقیت شرکت را در پی داشت.

زمینه ساز اصلی موفقیت و شهرت فورد به "مدل T " که در سال 1908 وارد خط تولید این شرکت شد، باز می گردد. مدل T مفهوم جدیدی در تولید انبوه خودرو ایجاد کرد و اولین خودرویی بود که فرمان آن در سمت چپ قرار داشت. این مساله بعدها به معیاری در تولید خودروهای آمریکایی مبدل شد. شبکه فروش و خدمات پس از فروش گسترده که یکی دیگر از نوآوری های هنری فورد بود، باعث عرضه مدل T در اکثر شهرهای آمریکا شد.

در سال 1913، فورد موفق به راه اندازی اولین خط تولید متحرک در کارخانه خود شد. این مساله مدت زمان تولید یک خودرو را از دوازده و نیم ساعت به کمتر از دو ساعت کاهش داد و نه تنها باعث صرفه جویی در زمان و افزایش تولید شد بلکه عاملی موثر در کاهش هزینه های محصول نهایی بود.

ده سال پس از عرضه یعنی در سال 1918، پنجاه درصد از مجموع خودروهای آمریکا به مدل T  اختصاص پیدا کرده بود. سرانجام در سال های منتهی به 1920، با توجه به افزایش رقابت در بازار خودرو این کشور و مخالفت هنری فورد با ارتقا ویژگی های مدل T، فروش این خودرو روند کاهشی به خود گرفت.

هنری فورد به سال 1947 در سن 83 سالگی در حالی با دنیایی خودروسازی جهان وداع کرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به ایده های خلاقانه خود در خلق و توسعه آن بیشترین میزان اثرگذاری را داشته است.

فورد همچنان یکی از شرکت های بزرگ خانوادگی در جهان محسوب می شود. در واقع این شرکت در طول حیات خود طی بیش از یک قرن گذشته همواره در مالکیت و کنترل خانواده فورد قرار داشته است.

فورد در بازار آمریکا پس از "جنرال موتورز" و "تویوتا"، رده سوم بزرگترین خودروساز این کشور را به خود اختصاص داده است. از زیر شاخه های داخلی فورد می توان به برندهای "مرکوری" و "لینکلن" اشاره کرد که تولید محصولات برند مرکوری در سال 2011 متوقف شد. در میان برندهای جهانی آن نیز می توان به شرکت سوئدی "ولوو" اشاره داشت که در سال 2010 به شرکت "جیلی" چین واگذار شد.

همچنین فورد بخش کوچکی از سهام شرکت های خودروسازی "مزدا" و "استون مارتین" را در اختیار دارد. در سال 2007، این شرکت موفق به دریافت بیشترین جایزه باکیفیت ترین خودرو از سوی  "J.D. Power & Associates" شد.

در سال 2007 و برای اولین بار پس از 56 سال، فورد به مقام سومین خودروساز بزرگ آمریکا تنزل پیدا کرد. محبوبیت محصولات شرکت ژاپنی تویوتا طی چند سال گذشته به شدت رقابت پذیری فورد را تحت تاثیر قرار داده است. در مارس 2008 نیز جاگوار و لندرور دو شرکت انگلیسی زیرمجموعه فورد به "تاتا موتورز هند" واگذار شدند.
از محصولات مطرح فورد می توان به مدل های مطرح ماستنگ، شلبی، وانت F150، سی مکس و فوکوس اشاره کرد. میزان فروش این شرکت در سال گذشته برابر با 5.3 میلیون خودرو ارزیابی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار