کد خبر: ۳۶۵۷۳۱
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تراکنش در آبان امسال از طریق بیش از ۹.۶ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱.۴ میلیون ابزار موبایلی و ۱.۶ میلیون ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد.
ثبت ۳.۲ میلیارد تراکنش بانکی در آبان۱۴۰۰ / تراکنش بانکی چیست؟
به عبارت خیلی ساده تر، تراکنش به عمل اجرای دستورات کاربر در بانک اطلاعاتی می‌گویند. بر همین اساس به همه فرآیند‌های مالی و پولی که در سیستم‌های بانکی و پرداخت توسط مشتریان و کاربران این سامانه رخ می‌دهد تراکنش مالی یا به اختصار تراکنش می‌گویند.

تراکنش می‌تواند موفق یا ناموفق باشد. تراکنش همیشه از دو سمت تشکیل شده یکی مشتری و دیگری سرویس‌دهنده و بدین صورت انجام می‌شود که در خواستی برای خدمت دهنده (مثلاً بانک) فرستاده می‌شود و اگر کل تقاضای مشتری به درستی انجام شد مشتری از این امر با دریافت رسید از سوی خدمت دهنده (سرویس دهنده) با خبر می‌شود.

انواع تراکنش

در بانکداری نوین، به هرگونه وسیله‌ای که با استفاده از آن بتوان عملیات انتقال وجه را انجام داد ابزار پرداخت و به تمامی سخت افزار‌ها و نرم افزا‌هایی که با استفاده از ابزار‌های پرداخت بتوانیم روی آن‌ها تراکنش انجام دهیم ابزار پذیرش گفته می‌شود و امروزه بیشترین اصطلاحی که درباره این ابزار استفاده می‌شود مفهوم «درگاه پرداخت بانکی» است.

نقل و انتقالات وجه هم با استفاده از ابزار‌های پرداخت (مانند کارت بانکی) توسط ابزار‌های پذیرش (مانند درگاه پرداخت اینترنتی) در بازه‌های زمانی مشخص و حتی با سقف معین امکان‌پذیر است. اما این تراکنش‌ها انوع مختلفی دارد.

تراکنش خرید

تراکنش خرید فرآیندی است که طی آن به واسطه ابزار پذیرش وجه کالا یا خدمات از حساب خریدار (دارنده) کسر و به حساب فروشنده (پذیرنده) واریز می‌شود. در این عمل، ابزار پذیرش می‌تواند درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و یا دستگاه کارتخوان سیار یا پایانه فروشگاهی باشد.

تراکنش موجودی

طی این فرآیند دارنده کارت می‌تواند از طریق ابزار‌های پذیرش کارت نظیر دستگاه خود پرداز، پایانه فروشگاهی، کارتخوان سیار، کیوسک و نرم‌افزار‌های همراه‌بانک موجودی حساب خود را دریافت و کنترل کند.

تراکنش برگشت از خرید

با انجام این تراکنش، وجهی که از طریق کارت نقدی یا اعتباری به حساب دیگری منتقل شده است، به دلایل مختلف بعد از انجام یک تراکنش خرید موفق به حساب دارنده کارت مجددا بازگردانده می‌شود. مقدار این وجه تنها می‌تواند به اندازه یا کمتر از مقدار پول پرداخت شده قبلی توسط دارنده کارت باشد. همچنین تنها برای خرید‌های موفق و به‌طور کامل انجام شده قابل انجام است. این مورد در زمانی که یک سامانه پرداخت دچار اختلال شود و یا طرفین از معامله خود صرف نظر کنند امکان‌پذیر است.

تراکنش پرداخت قبض

در این تراکنش دارنده کارت بانکی توسط یکی از ابزار‌های پذیرش اقدام به پرداخت قبوض خدماتی یا قبض‌های دیگر نظیر قبض جریمه و یا حتی پرداخت قسط تسهیلات می‌کند. امروزه علاوه بر باجه‌های خودپرداز، موبایل‌بانک‌ها بسیاری از امور پرداختی را تسهیل کرده‌اند و در اغلب موارد، دیگر نیازی به حضور فیزیکی در باجه‌های شعب بانکی برای پرداخت قبوض و اقساط نیست.

کیف الکترونیک پول

در تابستان سال ۹۹ بانک مرکزی ضوابط صدور کیف الکترونیک پول را تحت عنوان «ضوابط فعالیت مؤسسات اعتباری و راهبران کیف الکترونیک پول در نظام پرداخت کشور» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد که طبق آن، تراکنش‌هایی، چون افزایش یا کاهش موجودی، کاهش موجودی با وجه نقد، بیرون شبکه راهبر، درون شبکه راهبر، خرید، کیف به کیف و برگشت از خرید انواع تراکنش‌های مجاز کیف پول الکترونیک هستند.

مزیت اصلی کیف پول الکترونیکی سهیل پرداخت‌های آنلاین است و از وارد کردن مکرر اطلاعات بانکی و رمز عبور جلوگیری می‌کند.
 
در شرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در آبان ماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تراکنش انجام شده که کمتر از ۹۰ درصد از کل این تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزار‌های پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در دومین ماه پاییزی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۸۹.۵۹ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۷.۱۳ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۲۹ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به مهرماه با رشد ۱.۳۶  درصدی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در آبان ماه با رشد ۲.۰۱ درصدی نسبت به مهرماه ۱۴۰۰ به رقم ۱,۶۲۲,۴۵۳ رسیده است.

بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در هشتمین ماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۲.۷۷۵.۲۸۴ رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از یک درصد بیشتر شده است.

همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در آبان ۱۴۰۰، نشان می دهد سهم کارتخوان های فروشگاهی از بازار ۷۵.۷۴ درصد بوده است که این میزان در مهرماه امسال، ۷۵.۷۹ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در هشتیمن ماه سال، به ۱۱.۵۶ درصد رسیده که نسبت به مهرماه، اندکی کاهش یافته است.

بر اساس بولتن اقتصادی شاپرک، بانک توسعه تعاون توانسته است به مدد مشتری‌مداری و ارائه خدمات مناسب و بهره گیری از نیروی انسانی متخصص، در رتبه‌بندی اعلام شده بانک‌های کشور در شهریور ماه سال جاری، بالاتر از بسیاری از بانک‌های باسابقه‌تر و عمومی کشور قرار گیرد تا جایی که بر اساس رتبه‌بندی اعلام شده توسط شرکت شاپرک در بولتن شهریورماه، بر اساس شاخص هیرشمن بانک توسعه تعاون پنجمین بانکی است که در حوزه خدمات پذیرندگی هر یک از ابزار‌های پذیرش الکترونیکی به مشتریان و فعالان اقتصادی، خدمات پذیرندگی در حوزه ابزار کارتخوان ارائه می‌دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: