کد خبر: ۳۶۴۳۲۷
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
دیتاسنتر یا مرکز داده به مکانی گفته می‌شود که گروه عظیمی از سرور‌های کامپیوتری و تجهیزات شبکه با استفاده از امکانات زیرساختی و ارتباطی برای رایانش و میزبانی مجموعه بزرگی از داده‌ها، گرد هم آمده باشند.
نحوه عملکرد دیتاسنترها در صنعت بیمه چگونه است؟
دیتاسنتر (Data Center) یا مرکز داده به مکانی گفته می‌شود که گروه عظیمی از سرور‌های کامپیوتری و تجهیزات شبکه با استفاده از امکانات زیرساختی و ارتباطی برای رایانش و میزبانی مجموعه بزرگی از داده‌ها، گرد هم آمده باشند. به بیان دیگر، دیتاسنتر محل استقرار تعداد زیادی از سرور‌های کامپیوتری است که در کنار یکدیگر و بدون وقفه، امور مربوط به رایانش، ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها را انجام می‌دهند.

ساختمان اغلب این مراکز، دارای سیستم‌های امنیتی پیشرفته، سیستم تهویه، اطفاء حریق و سیستم توزیع برق است که به سامانه برق اضطراری (UPS و دیزل ژنراتور) مجهز شده‌اند. پیاده‌سازی یک دیتاسنتر، عموما بر پایه شبکه عظیمی از منابع پردازشی و ذخیره‌سازی صورت می‌پذیرد که با کمک یک زیرساخت ارتباطی قدرتمند، امکان ارایه سرویس‌های اینترانتی (محلی و داخل سازمانی) یا اینترنتی انتقال داده را در مقیاس‌های کوچک و بزرگ فراهم می‌کند.

اهمیت دیتاسنتر‌ها برای سازمان‌ها و کسب و کار‌ها

در دهه‌های اخیر با کاهش قیمت تجهیزات کامپیوتری و امکان دسترسی آسان و فراگیر به اینترنت پرسرعت و همچنین وابستگی روز افزون کسب و کار‌ها به فناوری اطلاعات، تقاضا برای خدمات دیتاسنتر بسیار افزایش یافته است. در حال حاضر، دیتاسنتر‌ها نقش کلیدی و بسیاری مهمی را در حوزه اقتصاد دیجیتال ایفا می‌کنند و پشتیبانی طیف عظیمی از فعالیت‌های مهم دولت‌ها، جامعه و کسب و کار‌ها را بر عهده دارند.

حجم فعالیت بعضی از سرویس‌های اینترنتی تا حدی وسیع است که در برخی مواقع حتی تا ۱۰ سرور کامپیوتری نیز جوابگوی نیاز‌های آن‌ها نیستند. در چنین شرایطی، تنها شبکه عظیمی از صد‌ها و حتی هزاران سرور کامپیوتری قادر خواهند بود تا از عهده تامین نیاز‌های این سرویس‌ها برای ذخیره‌سازی، رایانش و انتقال داده‌ها بربیایند. از دیدگاه سازمانی در فناوری اطلاعات، دیتاسنتر‌ها بستر لازم را برای پیاده‌سازی و اجرای بدون وقفه برنامه‌های کاربردی سازمان‌ها و فعالیت آن‌ها فراهم می‌کنند.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)، پست الکترونیک، ذخیره‌سازی، تهیه نسخه پشتیبان و اشتراک فایل‌ها، کلان داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، خدمات ارتباطی درون سازمانی، انتقال، پردازش و رایانش بدون وقفه داده‌های عظیم، از جمله رایج‌ترین کاربرد‌های دیتاسنتر در سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های گوناگون می‌باشند. شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون، با تاسیس مراکز داده در نقاط مختلف جهان همواره در تلاشند تا زیرساخت‌های لازم را برای پاسخگویی به نیاز‌های متفاوت جامعه بین‌المللی در مناطق مختلف دنیا فراهم کنند.

تفاوت دیتاسنتر اختصاصی و اشتراکی

بعضی از دیتاسنتر‌ها اشتراکی هستند، به این معنا که یک فضای فیزیکی می‌تواند ۱۰، ۱۰۰ و حتی ۱۰۰۰ یا تعداد بیشتری از سرور‌های کامپیوتری را میزبانی کند و هر کدام از آن‌ها متعلق به یک شرکت یا سازمان متفاوت باشند. در مقابل، برخی از دیتاسنتر‌ها اختصاصی هستند، به این معنا که تمام قدرت رایانشی و زیرساختی در محل ساختمان دیتاسنتر، به صورت کاملا اختصاصی در اختیار یک سازمان قرار دارد.

البته با وجود سرویس‌هایی مانند خدمات هم‌مکانی (Colocation) و فضای امن و محصور (Cage)، این امکان فراهم می‌شود تا ارایه خدمات دیتاسنتر اختصاصی در محل دیتاسنتر‌های اشتراکی نیز میسر شود. این خدمات، زمینه کاهش قابل توجه هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری را برای سازمان‌ها به ارمفان خواهند آورد، چرا که سازمان‌ها دیگر مجبور نیستند تا متحمل هزینه‌های سنگین و فرایند پیچیده ساخت و نگهداری دیتاسنتر‌ها شوند.

دیتاسنتر‌ها چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که گفته شد، دیتاسنتر از مجموعه سرور‌های کامپیوتری تشکیل شده است که داده‌ها را از طریق ارتباطات شبکه داخلی یا اینترنتی ارسال، دریافت و پردازش می‌کنند. برای درک بهتر چگونگی کارکرد این مراکز، سرور‌ها را در پشت مجموعه‌ای از لایه‌ها تصور کنید که در پایین‌ترین این لایه‌ها، داده‌ها قرار گرفته باشند. در اینجا سعی می‌کنیم تا با ارایه مثالی ساده، نحوه کار یک دیتاسنتر اینترنتی را توضیح دهیم.

ساختمان دیتاسنتر

هنگامی که شما یک آدرس اینترنتی را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، درخواستی برای سرور یا سرور‌هایی در دیتاسنتر اینترنتی (IDC — Internet Data Center) ارسال می‌شود. این درخواست ابتدا توسط لایه‌های امنیتی دیتاسنتر برای بدافزار‌ها یا هر نوع آلودگی دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس درخواست به سوییچی در لایه دسترسی (Access Layer) ارسال می‌شود. سوییچ درخواست را به سمت وب سرور فیزیکی یا مجازی در لایه داخلی شبکه هدایت می‌کند، که ممکن است برای حفظ پایداری و توانایی مدیریت ترافیک بالا، از طریق تقسیم بار میان خوشه‌ای از سرور‌ها (Server Cluster)، پشت یک Load Balancer قرار داشته باشد. سرور، درخواست را دریافت، پردازش و به سمت سرور بانک اطلاعاتی هدایت می‌کند و برای پاسخ، داده‌های مربوط را از بانک اطلاعاتی در مرکز شبکه مرکز داده فراخوانی می‌کند.
 

درخواست پردازش شده با گذر از لایه ذخیره‌سازی شبکه، اطلاعات مورد نیاز را از دیسک‌ها استخراج می‌کند. سپس با تقسیم پاسخ دریافت شده در قالب بسته‌هایی (packages) برای انتقال آماده می‌شوند. در پایان با انتخاب بهترین و سریعترین مسیر توسط روتر‌ها از طریق بستر‌های ارتباطی/شبکه‌ای بی‌سیم یا با سیم در قالب یک صفحه وب یا انواع دیگر داده‌ها به مبدا درخواست کننده ارسال می‌شوند.
 
دیتاسنتر، شبکه و سایت پشتیبان به عنوان سه رکن تضمین‌کنندة استمرار خدمات و ضامن پایداری سیستم در شرکت‌های بیمه مقوله‌هایی حیاتی محسوب می‌شوند. شرکت‌های بیمه به دلیل اینکه دارای گسترة وسیع مشتریان هم از نظر تعداد و هم جغرافیا و همچنین تنوع داده و محصول هستند و از همه مهم‌تر ریسک وقوع خطا و فراد در آنها بالاست؛ بنابراین این سه رکن برای آنها اهمیت حیاتی دارند.
 
در ایران اما به دلایل مختلف سه رکن مورد اشاره مورد اقبال جدی قرار نگرفته است. به دلیل ساختار توسعة فناوری اطلاعات در این صنعت اغلب شرکت‌ها تصور می‌کنند یک قرارداد سالیانه با شرکت پشتیبان، همة مسائل را حل می کند در حالی که چنین نیست. با حضور آقايان محمد گلستانه، مدير شركت آدفا، روح‌الله حیدری، مدیر فناوری اطلاعات بیمه پارسیان و دکتر مرتضی جوان، مدير مركز نوآوري و شتاب‌دهي برنا میزگرد «پایداری شبکه در ارائة خدمات» را برگزار کردیم

در همین رابطه محمد گلستانه، مدير شركت آدفا در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: عمدة چالش‌ها هم در حوزة نرم‌افزار و هم در زیرساخت است، کسی که مدیریت شبکه را برعهده دارد و زیرساخت را برآورد می‌کند باید هم نیاز سازمان را بداند و هم نیاز شرکتی که سیستم جامع بیمه‌گری را ارائه می‌کند.

وی افزود: هدف نهایی از ارائة سرویس‌های مختلف فناوری اطلاعات این است که کاربر نهایی خدمت مورد نیاز خود را به شکل مطلوب و به موقع دریافت کند؛ از جمله احراز هویت، دسترسی به اطلاعات و امنیت اطلاعات.

این کارشناس صنعت بیمه ابراز کرد: صنعت بیمه امروز اگرچه رشد کرده و تا حد زیادی به بلوغ رسیده است؛ ولی شرکت‌های بیمه‌ جدیدالتأسیس به دلیل جوان بودن و اینکه پرتفوی بالایی ندارند، مدیران این شرکت‌ها کمتر موفق شده‌اند به مسئلة زیرساخت توجه کنند؛ البته اخیراً وضعیت بهتر شده است؛ چون کسب و کار بیمه به سمت هر چه بیشتر آنلاین شدن و استفاده بیشتر از کوراینشورنس و سامانه‌های بیمه حرکت کرده است.

مدير شركت آدفا اظهار کرد: ما یک اکوسیستم شامل کاربر نهایی، بستر ارتباطی، محل نگهداری دیتا، تجهیزات دیتاسنتر و سپس بخش نیروی انسانی داریم که مدیریت را برعهده دارد؛ بنابراین چالش، فقط مرکز داده نیست.

وی در ادامه مطرح کرد: در ابتدا از دیتاسنتر آغاز می‌کنم؛ طبق استانداردی که داریم؛ محل نگهداری دیتا که پردازش و ذخیره‌سازی روی آن انجام می‌شود دیتاسنتر نام دارد که در استانداردهای مختلف انواع گوناگونی دارد؛ مثل TIA942، Uptime، ISO و ... که رده‌بندی‌های گوناگونی دارند و بر اساس زمان قطعی از یک تا چهار رده دسته‌بندی می‌شود و خوشبختانه یک سالی است که به همت سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بحث ممیزی مراکز داده نیز مطرح شده است و اولین گروه ممیزان متشکل از یازده نفر مجوز ممیزی مرکز داده را دریافت کرده‌اند که فعلاً در حال انجام ممیزی اپراتورها و PSPها هستیم و به احتمال زیاد در ادامه سایرسازمان‌ها و نهادهایی که به مردم خدمت ارائه می‌کنند شامل این ممیزی می‌شوند.

این کارشناس صنعت بیمه گفت: در واقع مرکز داده فضایی است که با استفاده از تجهیزات الکتریکال، مکانیکال، سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، ابنیه استاندارد و ... کمک می‌کنند تا داده‌ها به بهترین نحو حفاظت شوند و از طریق این امکانات بهره‌وری مورد انتظار شکل بگیرد؛ ولی در مراکز داده محل مناسب اهمیت بسیاری دارد. متأسفانه اکثر شرکت‌های بیمه در همان طبقه‌ای که بخش آی‌تی مستقر است اتاقی را برای مرکز دادة خود در نظر می‌گیرند و از طریق همان اتاق سرویس ارائه می‌دهند؛ البته اخیراً این روند بهبود پیدا کرده و ساخت دیتاسنتر با استانداردهای جدید آغاز شده است.

گلستانه خاطر نشان کرد :بنابراین چالش اصلی این است که محل مرکز داده مناسب نیست و یک اتاق سرور از لحاظ سیستم برق، سیستم سرمایش، سیستم اعلام و اطفاء حریق، مانیتورینگ، امنیت فیزیکی و ... الزامات لازم را ندارد و با توجه به اتفاقات کلانی که در کشور رخ می‌دهد که عمدة آن در بخش برق است این مشکلات نمود بیشتری پیدا می‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: