کد خبر: ۳۶۳۹۶۵
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
به اعتقاد یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.
قیمت‌گذاری دستوری سبب افت کیفیت خودروها شده است
جواد مرزبان راد قیمت‌گذاری دستوری را صرفا به عنوان یک مسکن موقت در متعادل‌سازی شرایط اجتماعی، کنترل مستقیم بازار به دلیل بروز حباب قیمتی و جلوگیری از التهابات منشاء اثر دانست و اظهار کرد: قیمت‌های دستوری در بلندمدت به عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست، زیرا مشکلاتی را برای تولیدکننده و در مباحث کیفی و رقابت‌پذیری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند برنامه‌ای مدون و همه جانبه‌نگر است، افزود: تبدیل بازار خودرو به یک بازار رقابتی در صورتی میسر خواهد بود که دولت از عرصه مدیریت خودروسازی‌ها به تدریج کنار برود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به نتایجی که اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند برای ذی نفعان صنعت خودرو دربرداشته باشد، گفت: اصلاحات می‌بایست شامل مجموعه‌ای از اقدامات به موازات یکدیگر و در یک بازه زمانی مشخص باشد که صادرات یکی از این اقدامات است.

مرزبان راد تصریح کرد: در زمینه صادرات وزرای خارجه و سفرا به موازات برنامه‌های سیاسی خود می‌بایست در فعالیت‌های اقتصادی نیز ورود کنند تا بتوانند سهمی از بازار خودروی جهان را در اختیار گیرند و تبعا به موازات صادرات، اجرای استاندارد‌های جهانی نیز ضرورت دارد. ضمن اینکه به تبع ورود به بازار‌های صادراتی، واردات با استفاده از ارز‌های حاصل از صادرات میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که خودروسازان داخلی در حال حاضر قادر به عرضه تولیدات خود در یک بازار رقابتی مناسب نیستند، همین امر موجب افت کیفیت شده است؛ در حالی که سودآوری تولیدات این شرکت‌ها موجب می‌شود که آن‌ها بتوانند بخشی از سود حاصله را در صنایع‌های تک و پیشرفته و همچنین بخش تحقیق و توسعه وارد کنند تا بتوانند به ارتقای کیفی محصولات دست یابند.

این کارشناس صنعت خودرو بر این نکته تاکید کرد که خودروسازان اگر در مسیر توسعه حرکت کنند، امکان پیشرفت برای آن‌ها فراهم خواهد شد و توسعه نیز منوط به درآمدزایی است و درآمدزایی هم زمانی حاصل می‌شود که خودروی تولیدی باکیفیت بوده و سهم موثری از بازار در اختیار خودروسازان باشد. قدرت نمایی در بازار نیز منوط به فروش مناسب است و فروش مناسب نیز در گرو تیراژ بالا و در ادامه توانایی عرضه محصول در بازار‌های مختلف و صادرات است. بدین ترتیب می‌بینیم که مسیر توسعه در صنعت خودروسازی از زنجیره‌ای از عوامل عبور می‌کند.

مرزبان راد اذعان کرد: اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی به واسطه تبعیت از قانون ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی و بازار آشفته ارزی نیز خودروسازان را در ورود به تحقیق و توسعه، به روزآوری قطعات و تکنولوژی دچار تردید می‌کند؛ بنابراین می‌بایست قوانین خارج از صنعت نیز دیده شوند و شاهد اصلاح قوانین، نحوه ارتباط میان کارفرما و نیروی کار و افزایش ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها باشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: