در گفتگو با رییس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی شمال غرب مطرح شد:
کد خبر: ۳۵۷۰۴۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
رییس هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی شمال غرب با اشاره به کاهش حجم ترانزیت کشور در پی شیوع کرونا و از سوی دیگر به دلیل تحریم ها، به تشریح چالش ها و مشکلات این حوزه پرداخت.

فرسودگی عامل حذف شرکت ها از رقابت بین المللی

 

حمیدرضا باراندورزی در گفت و گو با «پول نیوز» با اشاره به تاثیرات مثبت رفع تحریم­ها و بهبود روابط بین المللی بر فعالیت های حوزه ترانزیت گفت: درصورت لغو تحریم ها، حجم عظیمی از ترانزیت به حمل و نقل کشور افزوده خواهد شد و این به معنای آن است که زیرساخت­های مورد نیاز شامل ناوگان و نیروی انسانی برای ارتقای ترانزیت باید فراهم شود تا شاهد بروز چالش و کمبود در این حوزه نباشیم.

وی در ادامه اظهارات خود مشکل عمده شرکت­های حمل و نقل در حوزه ترانزیت را فرسودگی ناوگان دانست و گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل، توان رقابت در عرصه بین المللی را از شرکت ها گرفته و حذف ناوگان فرسوده و تزریق ناوگان جدید به شرکت های حمل و نقل، الزامی است.

باراندوزی با انتقاد از بی توجهی به این موضوع گفت: با این حال علیرغم اینکه بخشنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل درخصوص واردات کامیون با عمر سه سال صادر شده، اما حدود یک سال است که این کامیون ها در گمرک معطل مانده اند.

باراندوزی ادامه داد: مسئله بعدی در حوزه ترانزیت راننده ­محور بودن شرکت­ها است و به دلیل اینکه راننده ها مالک کامیون­ها هستند، شرکت ها تابع تصمیم راننده­ها هستند که مسائلی مانند توقف بار از طرف راننده را به دنبال دارد.

این فعال صنفی افزود: با وجود اینکه بسیاری از شرکت­ها توان خرید ده­ها کامیون را دارند؛ اما به دلیل مسائل مالیاتی و دارایی و حقوقی بسیاری که برای شرکت ها ایجاد می شود، کامیون­ها را به نام شخص خریداری می کنند تا درگیر مسائل دارایی و مالیات نشوند.

باراندوزی همچنین با انتقاد از نبود تسهیلات و حمایت از شرکت های حمل و نقل، افزود: این گونه مسائل عملکرد حوزه ترانزیت را زیر سوال می برد و لازم است که از طرف دولت تسهیلاتی برای شرکت ها اختصاص یابد. همانطور که در کشورهای دیگر به شرکت های حمل و نقل جهت خرید کامیون و جذب راننده تسهیلاتی تخصیص می یابد.

وی در عین حال با انتقاد از نبود یک نهاد متولی واحد در بخش ترانزیت یا حمل و نقل بین الملل تصریح کرد: مشخص نیست که متولی اصلی در حوزه حمل و نقل بین الملل کدام نهاد است. در حال حاضر بیش از 20 نهاد در حوزه ترانزیت اعمال نظر و دخالت می کنند. در حالی که باید ترانزیت زیر نظر یک متولی واحد باشد.

رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی شمال غرب با تاکید بر اینکه باید یک نهاد متولی درخصوص مسائل حوزه حمل و نقل تصمیم گیری کند، از ضعف قوانین حمل و نقل انتقاد کرد و گفت: امروزه ما در این حوزه قوانین ضد و نقیض متعددی  وجود دارد که هر کدام ساز خود را می زنند و در این میان حقوق رانندگان و شرکت ها تضییع می شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر تعدد قوانین، هزینه­هایی را از طرف ادارات و نهادهای مختلف به حوزه ترانزیت تحمیل می کند که این افزایش هزینه­ها منجربه کاهش حجم ترانزیت کشور می شود. چون مشتریان خارجی وقتی ملزم به پرداخت این هزینه­های مازاد برای دریافت کالاهای خود می­شوند، مسیرهای دیگری غیر از ایران را انتخاب می کنند.

باراندوزی ادامه داد: در عین حال تعدد قوانین و نهادهای دخیل در امر ترانزیت، روند حمل و نقل را کند می کند که تطویل مدت زمان خروج کامیون ها از کشور، نارضایتی مشتریان خارجی را به دنبال دارد. لذا با پیش بینی قوانین و نهاد متولی واحد برای حوزه ترانزیت، ظرفیت آن به مراتب افزایش می یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: