ادغام قدرتمند دو استارت‌آپ بیمه‌ای ازکی و بیمیتو؛
کد خبر: ۳۴۹۹۱۹
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
0
دو استارت‌آپ بیمه آنلاین ایران یعنی استارت آپ ازکی و بیمیتو اواخر اسفندماه ۹۸ تصمیم به ادامه راه با ادغام گرفتند تا بتوانند خدمات قوی‌تری را با استفاده بهتر از ظرفیت یکدیگر ارائه دهند.
تولیدی/// رمز موفقیت استارت آپ‌های بیمه
به گزارش پول نیوز، فعالیت استارت آپ‌های بیمه چند سالی است که در کشور ما آغاز شده است، اما هنوز نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند به طوری که طبق آمار‌های ارائه شده استارت آپ‌های بیمه توانسته اند تنها یک درصد از بازار بیمه در کشور را کسب کنند. این سهم از بازار بیمه در حالی است که بیمه مرکزی بار‌ها بر حمایت از استارت آپ‌های بیمه در کشور تاکید کرده است.

اما چه عوامل باعث سهم پایین استارت آپ‌های بیمه‌ای در صنعت بیمه کشور شده است؟ آیا مردم ایران هنوز با عصر تکنولوژی خو نگرفته اند یا کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌های مطرح در خرید‌های آنلاین آن‌ها را محافظه‌کار کرده است تا حاضر شوند به خود زحمت دهند و مسافتی را تا نماینده شرکت بیمه مستقر در کوچه و خیابان طی کنند و به صورت حضوری اقدام به خرید بیمه نامه کنند؟

اگرچه صنعت بیمه و متولی آن یعنی بانک مرکزی بار‌ها چراغ سبز خود را برای توسعه فعالیت استارت آپ‌های بیمه‌ای در کشور نشان داده است، اما عدم اقبال عمومی به این استارت آپ‌ها ریشه در خیلی از مسائل دارد.

صنعت بیمه یک حوزه بزرگ و مهم در اقتصاد کشور است که هنوز به طور جدی با فضای مجازی درگیر نشده است. بیمه مرکزی به عنوان نهادی که ناظر بر کل فضای بیمه‌ای کشور است حالا ظاهرا عزم خود را جزم کرده است تا صنعت بیمه را با کمک ابزار‌های مدرن ارتباطی به طور جدی‌تری وارد فضای رقابتی کند.

از قدیم گفته اند که «یک دست صدا ندارد»؛ شاید به همین خاطر است که استارت آپ‌های بیمه در کشور نتوانسته‌اند به سهم مورد قبول خود در صنعت بیمه کشور دست یابند.
 
سال گذشته خبر‌هایی از ادغام دو استارت آپ بیمه‌ای «بیمیتو» و «ازکی» در کشور منتشر شده و قرار بود با ادغام این دو استارت آپ، شرکت جدیدی تاسیس شود و «گروه صنعتی ماموت» روی آن سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام دهد.
 
ظاهرا سه‌ماهی بود که این دو شرکت و مجموعه ماموت مذاکرات خود را شروع کرده بودند و در نهایت با سهام مشترک و سرمایه‌گذاری مجموعه VC ماموت این همکاری جدید از ابتدای سال ۹۹ با تاسیس شرکتی جدید که نیمی از مالکیت آن متعلق به هر یک از این دو استارت‌آپ بود آغاز و سرمایه نقدی از طریق ماموت به آن تزریق شد.
 
تصمیمی که در حال حاضر از سوی مدیران این شرکت‌ها اتخاذ شده بر سیاست حفظ هر دو برند است. برهمین اساس اکنون این دو برند در کنار یکدیگر مستقر شده و با تیم مدیریتی واحد به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.
 
مدیران این دو شرکت امیدوار بودند این ادغام با توجه به پتانسیل‌های هم‌افزایی قابل توجه صورت‌گرفته نقطه عطفی در گسترش بیش از پیش بازار آنلاین صنعت بیمه کشور و توسعه فعالیت‌ها باشد.
 
به گفته مدیر مارکتینگ «ازکی» با این ادغام علاوه بر اینکه بسیاری از هزینه‌های هر دو شرکت کاهش می‌یابد؛ فعالیت بزرگ‌تری ایجاد خواهد شد. این شرکت‌ها تمام خدمات بیمه‌ای در کشور را به مشتری معرفی می‌کنند.
 
مشتریان هم می‌توانند ویژگی‌های خدمات مختلف را مقایسه کرده و آن‌ها را انتخاب کنند. به این ترتیب با شناخت نیاز‌های مشتریان شرکت‌های بیمه می‌توانند خدمات مطلوب و موردنظر مشتریان را ارائه دهند. سایت این شرکت‌ها ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار و سالانه حدود ۴ تا ۵ میلیون بازدید دارد که می‌توان از طریق آن دانش رفتاری مشتری دیجیتال را مشخص و مسیر شفاف‌تری برای ارائه خدمات ترسیم کرد.
 
در همین رابطه آرش سروری کارشناس و مشاور رویداد‌های استارت آپی در کشور در خصوص ورود استارت آپ‌ها به صنعت بیمه به خبرنگار پول نیوز می‌گوید: سال ۹۸ شروع ادغام‌ها و ترکیب‌ها بود و به نظر می‌رسد زمانی این ادغام‌ها اتفاق می‌افتد که هر دو فکر می‌کنند با یکدیگر عملکرد بهتری خواهند داشت؛ مانند تخفیفان و نت برگ که یک رقابت دیرینه هم با یکدیگر داشتند و در آخر هم با یکدیگر ادغام شدند و کار خود را با اسامی خود انجام می‌دهند و همین اتفاق در نرم افزار‌های غذا چیلیوری و ریحون هم اتفاق افتاد که ریحون حذف شد و چیلیوری هم بعد از گذشت مدتی امروز به فعالیت خودش پایان داده است.

وی افزود: گاهی اوقات این ترکیب و ادغام ها، دیر انجام می‌شود به این علت که فرهنگ استفاده از خرید آنلاین در کشور جا نیفتاده است و به خاطر ساختار آن‌ها و مدیریت، به آن‌ها اجازه فعالیت اجازه داده نمی‌شود، اما در دنیا بسیار راحت‌تر و زودتر مردم به استقبال از استارت آپ‌ها رفته و خود را با شرایط جدید وقف دادند.

این مشاور رویداد‌های استارت آپی در کشور بیان کرد: به نظر می‌رسد در ۱ الی ۲ سال آینده، در هر قسمت ۱ الی ۲ رقیب جدی خواهیم داشت که اگر بتوانند با یکدیگر ترکیب شوند و پرچمدار، یک استارت آپ باشد می‌توانند بیشتر موفق باشند.

وی در ادامه مطرح کرد: در استارت آپ‌های بیمه‌ای هم ما پرچم دار نداشتیم و هر استارت آپ کار خود را جداگانه انجام می‌داد و به نظر می‌رسد که حالا این دو استارت آپ با یکدیگر ادغام شدند، به راندمان و کارکرد بیشتری می‌رسند.

سروری در پاسخ به این سوال که آیا با وجود این ادغام‌ها و حمایت یک غول اقتصادی از آن، می‌توان امیدوار بود که سهم استارت آپ‌های بیمه از صنعت بیمه که امروزه یک درصد است، افزایش یابد؟ اظهار کرد: در کشور ما سهم بازار آنلاین از آفلاین بسیار کمتر است و، چون هر دو استارت آپ شناخته شده بودند ادغام استارت آپ‌های بیمه‌ای برای صنعت بیمه قدمی مثبت در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: ادغام این استارت آپ‌ها می‌تواند به حرکت و رقابت سایر استارت آپ‌ها کمک کرده و آن‌ها را به رقابت تشویق کند که این کار موجب می‌شود استارت آپ‌های دیگر به رقابت با بیمیتو و ازکی بپردازند.

این کارشناس حوزه استارت آپ‌ها در پاسخ به این سوال که مشکلات صدور آنلاین بیمه در کشور چیست و به چه چیزی بستگی دارد؟ مطرح کرد: عدم اعتماد به استارت آپ‌های بیمه‌ای در کشور باعث شده است که مردم خرید بیمه نامه حضوری را به غیر حضوری ترجیح دهند همانطور که در صنعت بیمه هم برای خرید آنلاین بیمه، فرهنگ سازی و برنامه ریزی شده‌ای است، اما باید با افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای خرید آنلاین بیمه و تبلیغات درست، آن‌ها را به این نوع از خرید اینترنتی تشویق کرد. اما عدم اعتماد مردم به خرید اینترنتی و استارت آپ‌های بیمه‌ای یکی از عواملی است که باعث پایین ماندن سهم استارت آپ‌ها در کشور می‌شود.

وی در ادامه گفت: چالش اصلی استارت آپ‌های بیمه‌ای در کشور عدم اطمینان، اعتماد و امنیت است که با در نظر گرفتن یک سری تخفیف در این حوزه می‌توانند مردم را به سمت خود سوق دهند.

سروری در پایان خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دفاتر بیمه در کشور، فرصت مناسبی است تا استارت آپ‌های بیمه از مردم استقبال کنند و آن‌ها را به سمت خرید آنلاین بیمه سوق دهند. به نظر می‌رسد آموزش، تبلیغات بیشتر و استفاده از موقعیت‌های بحرانی قدمی مثبت برای شروع فعالیت جدی استارت‌های بیمه‌ای در کشور باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: