کد خبر: ۳۴۹۲۰۱
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
0
در حالی که مصرف بنزین ایرانی‌ها در فروردین ماه به طور میانگین حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز بوده که حدود ۶۳ میلیون لیتر از آن مربوط به بنزین یارانه‌ای است.

به گزارش پول نیوز، مصرف بنزین در کشور به‌تدریج در حال افزایش است این رشد مصرف تا آنجا بوده که تنها در فرودین ماه امسال رشدی ۶۰ درصدی را در مقایسه با فروردین سال گذشته به ثبت رسانده است.

 

این موضوع علاوه بر آنکه زنگ خطری برای خودکفایی در تولید و صادرات بنزین ایران به شمار می‌رود، همچنین یارانه بیشتری را نیز می‌سوزاند.

بنزین در ایران یارانه بالایی دریافت می‌کند و با وجود آنکه در یک دهه گذشته همواره تلاش شده تا این یارانه کاهش پیدا کند اما در عمل هر بار، با رشد نرخ دلار و نوسانات نرخ نفت، افزایش نرخ بنزین داخلی بعد از گذشت چند سال بی‌اثر شده و دوباره نرخ داخلی آن از قیمت‌های جهانی فاصله گرفته است.

غیر واقعی بودن نرخ بنزین در کنار عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی، افزایش مصرف بنزین در کشور را دامن زده است.

این افزایش مصرف تا آنجا پیش رفت که در ماه هایی از سال ۹۸، ایرانی‌ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در باک‌های خود می‌سوزاندند.

با سهمیه بندی بنزین در ۲۴ آبان ماه و بازگشت کارت سوخت، البته از این مصرف کاسته شد. بر اساس سهمیه بندی بنزین، خودروهای شخصی هر ماه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان در یافت می‌کنند و در صورت نیاز بیشتر به مصرف، بنزین آزاد را لیتری ۳ هزار تومان می‌خرند.

در آن زمان، نرخ بنزین آزاد تا حدی به قیمت‌های جهانی نزدیک بود. اما با جهش نرخ ارز و همچنین افزایش نرخ نفت، کم کم نرخ بنزین ایران در مقایسه با قیمت‌های جهانی ارزان شد.

با کاهش نرخ بنزین در مقایسه با قیمت‌های جهانی، مصرف بنزین که در سایه سهمیه بندی و همچنین شیوع کرونا کاهش پیدا کرده بود، دوباره افزایشی شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف بنزین درحال‌حاضر به ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. از این میزان چیزی حدود ۶۲ تا ۶۳ میلیون لیتر از بنزین مصرفی از محل بنزین یارانه‌ای تامین می‌شود. این اعداد نشان می‌دهد بیش از ۷۵ درصد از بنزین مصرفی کشور بنزین یارانه‌ای است.

علاوه بر آن، همچنین بنزین که به نام بنزین آزاد به فروش می‌رسد نیز یارانه دریافت می‌کند زیرا نرخ واقعی بنزین ۳ هزار تومان نیست.

ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد.

موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا دو سال آینده دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد.

البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.

ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی را دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.

همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود، می‌تواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: