May 2021 10 / دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۳۴۸۹۵۶
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
0
شرکت ها و برندهای مختلفی در زمینه های اقتصادی فعالیت می کنند. به طور معمول این شرکت ها با عناوین و هویت مشخصی به ثبت رسیده و به کسب و کار خود مشغول هستند.

از فعالیت در قالب شرکت و برند تا موانع قانونی برای راه اندازی آن!

 

به گزارش پول نیوز، ولی چند سوالی که در اینجا مطرح می شود اینست که چرا باید فعالیت های اقتصادی خود را در قالب شرکت یا برند ثبت کنیم و در این راه چه موانعی سد راه وجود خواهد داشت؟

به همین خاطر گفت و گویی با دکتر محمد مهاجر کارشناس و مدرس برندینگ داشته ایم که حاوی مطالب ارزشمندی برای آن دسته از افرادی است که تمایل دارند فعالیت های اقتصادی خود را در قالب برند و یا شرکت ادامه دهند.

چرا برای کسب و کار خود باید شرکت یا برند ثبت کنیم؟

انگیزه های زیادی در این امر دخیل است و اگر بخواهیم به هر یک از آنها بپردازیم در این بحث نمی گنجد. ولی در کل برای توسعه کسب و کار و همچنین سود و اعتبار نیاز است که خود را در قالب یک شرکت ثبت کنیم. وقتی خود را در قالب یک تیم به مشتری معرفی کنید، اعتماد خاطر به وجود می آورد. از سویی یک شرکت سعی می کند نیازهای جامعه را در حوزه ای که در آن فعالیت می کند رفع و رجوع کند و همین موضوع باعث رقابت با شرکت ها و دیگر برندها خواهد شد که هر یک مجبور هستند سطح کیفیت خود را ارتقاء دهند. یک شرکت حقوقی نزد بانک ها دارای اعتبار و از حمایت قانونی برخوردار است. از طرفی شرکت ها با وجود افراد متخصص و حرفه ای قادر هستند بازدهی و اشتغال بیشتری ایجاد کنند.

برای راه اندازی یک برند چه کارهایی نیاز است؟

در رابطه با راه اندازی یک برند بستگی دارد که آن برند قرار است خدمات ارائه دهد و یا محصولی را به بازار عرضه کند. و این محصول یا خدمات چیست! برای مثال در بخش خدمات مثلا شما تصمیم دارید که یک آموزشگاه زبان دایر کنید. خوب برای راه اندازی یک آموزشگاه زبان نیاز به مجوزی داریم که از وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت علوم صادر شده باشد. و این خودش یکسری دوندگی ها دارد که آن شخص می بایست حداقل شش ماه تا یکسال دنبال مجوز باشد و حتما باید آن را اخذ کند.

آیا در طرح های تولیدی هم این مراحل را باید پشت سر گذاشت؟

در رابطه با بحث تولید و ایجاد یک کارخانه همین مراحل را شما باید طی کنید. در گام نخست باید زمین در شهرک صنعتی و یا موقعیتی تعریف شده به لحاظ قانونی برای تاسیس واحد تولیدی خود داشته باشید. خوب در ابتدای امر درخواست مجوز تاسیس می دهید. اخذ جواز تاسیس منوط به بلامانع گرفتن از یکسری ادارات است. بعد از اجرایی کردن پروژه نوبت به دریافت پروانه بهره برداری می رسد. پروانه بهره برداری هم منوط به احداث سوله و تجهیز کردن آن با ماشین آلات لازم است. حالا ممکن است ماشین آلات هم یکسری داخلی تولید شده باشد و یکسری نیاز است که خارج از کشور خریداری کنید و اینجا ممکن است در واقع برای خرید ماشین آلات با مشکلاتی مواجه شوید. اینکه چطور می توانید با توجه به تحریم ها به شرکت مقصد واریز وجه کنید و یا اگر کالا زمان جابه جایی از بین برود به هیچ مرجعی نمی توان شکایت کرد، از جمله این مشکلات است. طبق قوانین تحریم خیلی از شرکت ها با مشکل بیمه مواجه هستند و همین موضوع هم دست شما را برای دریافت غرامت می بندد. البته امیدوارم همه این مشکلات با رفع تحریم کشورمان رفع شود. اما در حال حاضر چنین مشکلاتی پیش پای یک تولید کننده داخلی وجود دارد.

در این میان نقش اتاق بازرگانی و نهادهای بین المللی چیست؟

اتفاقا چون عضو اتاق بازرگانی تهران هستم از نزدیک این مشکلات را مشاهده می کنم. اکثر افرادی که مراجعه می کنند افرادی هستند که با دریافت کارت بازرگانی سعی داشته اند یکسری مواد اولیه را از کشورهای خارجی خریداری کنند که متاسفانه یا پول آنها را خورده اند و یا زمان حمل و نقل بارشان از بین رفته است و به خاطر همان مشکلاتی که به آن اشاره شد نمی توانند پول خود را زنده کنند. به همین دلیل به مرکز داوری اتاق بازرگانی مراجعه می کنند و چون باید مبالغی را پرداخت کنند بعد مدتی مجبور می شوند که این قضیه را به کل فراموش کرده و با سرخوردگی تمام کار تولید خود را رها می کنند. خوب این یکی از معضلات بسیار بزرگ در بحث تولید است.

چه موانعی در داخل کشور وجود دارد؟

حالا وقتی کالا وارد یکی از بنادر ایران شد تازه با مشکلات و معضلات داخلی در بحث ترخیص مواجه می شویم. مخصوصا در بحث مواد اولیه چون یک تاریخ انقضایی دارد. مشکلی که باز خیلی از برندهای بزرگ با آن مواجه هستند مشکلاتی است که خود دولت برای آنها ایجاد می کند. سیستم نامناسب بروکراسی اداری ما در تمدید مجوزات و خیلی از موارد دیگری که دولت به جای آنکه آنها را از سرراه یک کارآفرین بردارد حتی موانعی را هم ایجاد می کند. که باز هم امیدوارم دولت و قانون‌گذار در خصوص رفع تمام این موانع یک اقدام عملی بکند و یک تولید کننده در ظرف مدت کوتاهی بتواند کار خود را شروع کند. ولی اگر همه اینها را کنار بگذاریم معضلات دیگری هم وجود دارد مثل نیروی انسانی و منابع انسانی. که هر شرکتی باید نیروی حرفه ای، نیمه حرفه ای و یا حتی کارگر ساده استخدام کند. که متاسفانه ممکن است برخی نیروها بعد مدتی  ماندگار نباشند و بنیه اصلی شرکت رو به تحلیل برود.

چرا در ایران همه شرکت ها با مشکل نیروی انسانی مواجه هستند؟

به دلایل مختلف افراد در یک شرکت ثابت نمی مانند. چون خود ما هم دارای برندهایی هستیم حالا هم در بحث تولید و هم در بحث خدمات درگیر همین موضوع هستیم واقعا معضل بسیار بزرگی است. ما شخص را استخدام می کنیم سه ماه کار می کند و بعد همین که به طور کامل حرفه را یاد گرفت با پیشنهاد بهتری از طرف شرکت دیگری محل کار خود را ترک می کند.

در بحث توزیع و فروش چه مشکلاتی وجود دارد؟

خیلی از کارخانجات و برندها بسیار خوب عمل می کنند، در بحث منابع انسانی هم مشکلی ندارند ولی در بحث بازاریابی و فروش و حتی توزیع کالا با مشکل مواجه می شوند. خوب این بر می گردد به اینکه در واقع ما به عنوان یک مدیر برند، دانش بازاریابی و فروش را داشته باشیم. در حقیقت دانش برند سازی و برندینگ را داشته باشیم و از مشاورین مجرب استفاده کنیم و افراد را در سازمان خودمان آموزش دهیم که هم بتوانند برند ما را بسازند و هم خوب معرفی کنند. چون برند یک شرکت توسط اشخاص و نیروی انسانی آن سازمان ساخته می شود. از نیروی خدماتی گرفته تا مدیران میانی و مدیران بالایی. همه اینها مشکلاتی است که برندها را تهدید می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: