۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه شیکاگو حاکی از آن است، دارویی که برای اختلال دو قطبی و کاهش شنوایی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند عملکرد یک پروتئین حیاتی را که نقش مهمی در عملکرد ویروس کرونای جدید دارد، مختل کند.

درمان کرونا با داروی اختلال دو قطبیبه گزارش پول نیوز ، بیماری کووید ۱۹ که در اثر عفونت ناشی از ویروس کرونای جدید ایجاد می شود، در سراسر جهان بیش از ۲۰ میلیون مبتلا و بیش از ۷۱۱ هزار نفر کشته داشته است. تا زمانی که واکسنی مطمئن و موثر برای این بیماری ساخته و یا دارو و یا روشی برای درمان قطعی آن پیدا شود، محققان در تلاش برای یافتن اثرات داروهای موجود روی این بیماری هستند.

داروی Ebselen مانع از تجمع ویروس کرونا در سلول‌های بدن انسان می شود. دانشمندان برای مطالعه این موضوع، مولکول اصلی پروتئاز (protease) ویروس کرونا که به Mpro موسوم است را مورد ارزیابی قراردادند؛ نتایج این تحقیق نشان داد که این آنزیم نقش مهمی در چرخه حیاتی ویروس کرونا ایفا می کند.

تاکنون داروهای مختلفی مورد آزمایش و استفاده جهت مبارزه با این ویروس قرار گرفته است که در کنار درمان، عوارض جانبی بسیاری را بر بیمار متحمل می کنند. پژوهشگران در کنار تلاش برای کشف داروهای جدید، بخشی از تمرکز خود را بر مطالعه تاثیرات احتمالی داروهای قدیمی روی این بیماری گذاشته اند.

به تازگی تیمی از محققان دریافتند داروی موسوم به Ebselen که برای معالجه اختلال دوقطبی و کاهش شنوایی استفاده می شود، می تواند در درمان کووید ۱۹ موثر واقع شود.

نتایج این مطالعات که در مجله Science Advances منتشر شده نشان می دهد كه داروی Ebselen مانع از تجمع ویروس کرونا در سلول‌های بدن انسان می شود. دانشمندان برای مطالعه این موضوع، مولکول اصلی پروتئاز (protease) ویروس کرونا که به Mpro موسوم است را مورد ارزیابی قراردادند. نتایج این تحقیق نشان داد که این آنزیم نقش مهمی در چرخه حیاتی ویروس کرونا ایفا می کند.

مولکول Mpro این پاتوژن را قادر می سازد پروتئین هایی را برای RNA ایجاد کرده و همچنین به ویروس کمک می کند تا در سلول های انسانی تکثیر شود. دانشمندان کشف کردند که Ebselen، یک ترکیب شیمیایی با خواص ضد ویروسی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و محافظ سلول است.

آنها امیدوار هستند که این یافته ها در شناسایی سایر نقاط ضعف ناشناخته از ویروس کرونا کمک کند. البته برای اثبات اثربخشی داروی Ebselen در برابر کووید ۱۹ مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

منبع: سینا پرس