کد خبر: ۳۳۴۰۹۰
۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
0
یک کارشناس صنعت بیمه در رابطه با وضعیت بدهکاران این صنعت اظهار کرد: صنعت بیمه در مرحله اول باید یک خود اصلاحی داشته باشد و بعضی از اشکالات مانند رقابت‌های ناسالم و نرخ شکنی‌ها را برطرف کند؛ درمرحله دوم بیمه مرکزی باید بر روی شرکت‌های بیمه نظارت بیشتری داشته باشد و روابط بین بیمه گزار و بیمه گر را تنظیم کند.
تولیدی منتشر نشود//// سنگینی سایه بیمه گزاران بدهکار بر شانه‌های نحیف صنعت بیمه
به گزارش پول نیوز، سنگینی سایه بیمه گزاران بدهکار و بدحساب بر شانه‌های نحیف صنعت بیمه، یکی از معضلاتی است که شرکت‌های بیمه را درگیر کرده است. صنعتی که یکی از چالش‌های مهم آن در این بین، کسری ذخایر و در عین حال افزایش مطالبات معوق به واسطه عقد قرارداد با بیمه گزاران پر ریسک بوده است.

رییس کل بیمه مرکزی گفته که هم اکنون سامانه بدهکاران بزرگ در سنهاب بیمه مرکزی راه اندازی شده وجلوی عقد قرارداد بدهکاران بزرگ درصنعت بیمه هم گرفته شده است و افزوده که شرکت‌های بدهکار بزرگ که بدهی خویش رابه صنعت بیمه پرداخت نکنند نمی‌توانند به راحتی با شرکت‌های دیگرعقد قراردادکنند!

از دید غلامرضا سلیمانی، بدهی معوق یک خسران جدی برای صنعت بیمه بوده و شرکت‌هایی که با بدهکاران بزرگ صنعت، پای میز قرارداد می‌نشینند، به این بحران دامن می‌زنند، اما او در عین حال اشاره‌ای نکرده که آیا شرکت‌های بیمه‌ای اکنون لیست بدهکاران بزرگ خود را در سامانه مورد نظر بیمه مرکزی بارگذاری کرده اند یا خیر؟

هر چند که گفته می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای نسبت به افشای نام بدهکاران بزرگ خود در این سامانه حساسیت زیادی داشته و نسبت به اعلام اسامی آن‌ها از خود مقاومت جدی نشان می‌دهند.

دلیل آن نیز هنوزبه خوبی روشن نشده، اما هرچه که هست عدم افشای این اسامی کارکرد سامانه بیمه مرکزی را به چالش خواهد کشید.

از آن گذشته نبود فشار لازم از سوی نهاد ناظر به شرکت‌های بیمه‌ای برای اعلام اسامی بدهکاران بزرگ در سامانه مورد نظر سبب شده تا همچنان فهرست بدهکاران بزرگ در لایه‌ای از انکار مخفی بماند.
اما این سوال مطرح می‌شود که چرا برخی ازشرکت‌های بیمه‌ای با وجود آگاهی ازتبعات منفی عقدقرارداد با بدهکاران بدحساب با آن‌ها بر سر میز مذاکره می‌نشینند؟

در همین رابطه حجت بهاری فر مدیرعامل بیمه ما در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: با وجود شرایط اقتصادی و ویروس کرونا در کشور، برخی از مردم از پرداخت حق بیمه خودداری میکنند و یا با تاخیر پرداخت می‌کنند اما حجم بدهکاران به صنعت بیمه حجم کثیری نیست، زیرا در مدت ۳ ماهه ای که به بدهکاران داده شد بسیاری از آن‌ها مطالبات خود را پرداخت کردند و ما بقی هم با فشار شرکت‌های بیمه، برای پرداخت آن اقدام می‌کنند.

وی افزود: سامانه‌ای که به نام سنهاب طراحی شده است بیشتر به دلیل دور زدن و تخلف بیمه گذاران از شرکت‌های بیمه تشکیل شده است، زیرا اگر کسی به یک شرکت بیمه بدهکار است، شرکت بیمه بعدی هم به مشکل آن دچار نشود و در قدم اول تکلیف بدهی قبلی اش را با آن شرکت مشخص کند و بعد بتواند به شرکت دیگری منتقل شود و بیمه نامه جدیدی را خریداری کند.

مدیرعامل بیمه ما بیان کرد: در میان شرکت‌های بیمه رقابتی وجود دارد که شرکت‌های بیمه برای جذب پرتفو بدون تحقیق از بیمه گذار و فقط به دلیل گرفتن پرتفو، به بیمه گذار بد حساب بیمه نامه می‌فروشد که در گذر زمان این موضوع باغث بروز مشکلاتی می‌شود که هم آن شرکت بیمه و هم صنعت بیمه را درگیر خود می‌کند.

این کارشناس صنعت بیمه در ادامه گفت: صنعت بیمه در مرحله اول باید یک خود اصلاحی داشته باشد و بعضی از اشکالات مانند رقابت‌های ناسالم و نرخ شکنی‌ها را برطرف کند؛ درمرحله دوم بیمه مرکزی باید بر روی شرکت‌های بیمه نظارت و هدایت بیشتری داشته باشد و روابط بین بیمه گزار و بیمه گر را تنظیم کند.

بهاری فر عنوان کرد: ناگفته پیداست که تعدادی از مشتریان کلان بدحساب صنعت بیمه شناخته شده هستند، مانند مشتریانی از جنس تولید کنندگان خودرو که برآورد می‌شود بدهی آن‌ها به صنعت بیمه به مراتب بیش ازیک هزارمیلیارد تومان بوده، اما همچنان برخی از شرکت‌های بیمه‌ای برای عقد قرارداد با آنها، اشتیاق زیادی ازخود نشان می‌دهند.
 
در ادامه ابوطالب قره چماقلو، معاون توسعه بازار و شبکه فروش شرکت بیمه تجارت نو گفته است که برای شناسایی مشتریان درشت نیاز به سایت یا ایجاد بانک اطلاعاتی نیست و به سادگی قابل اطلاع رسانی هستند چرا که تعدادشان کم است و البته در صنعت بیمه هم بسیار شناخته شده هستند.

وی اظهار کرده است: شرکت‌های بیمه‌ای حتی اگر این اطلاعات را نداشته باشند می‌توانند هنگام بستن قرارداد، مشخصات شرکت‌های بورسی را روی سایت مربوط به سازمان بورس بررسی کنند، درآنجا مشخص است که کدام شرکت زیان ده است و مسلما بستن قرارداد با این مشتریان نیاز به محاسبه ریسک دقیق مالی دارد.
 
گفتگو از سحر گلی زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: