کسب و کارهای آنلاین، علاج اقتصاد ایران اگر...!
کد خبر: ۳۲۸۲۲۱
۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
0
در حالی که این روزها ویروس کرونا با آهنگی تصاعدی در حال انتشار بوده و بسیاری از مشاغل را دچار رکود و تعطیلی کرده و در شرایطی که شهروندان برای رعایت بیشتر اصول بهداشتی کمتر به بازارهای فیزیکی مراجعه می ‌کنند اما؛ بخشی از کسب و کارهای اینترنتی به خوبی رونق گرفته اند.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، ‌با شیوع ویروس کرونا در کشور هر روز اعداد خرید اینترنتی در کشور افزایش پیدا می‌کند، از ابتدای اسفند تا به حال میزان خریدهای اینترنتی مردم به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد ۲۰۰ درصدی داشته و این عدد بالاتر نیز خواهد رفت، این موضوع نشان می‌دهد که سبک خرید مردم در حال تغییر است و دیگر خرید به شیوه سنتی حداقل مانند سال‌های گذشته از سوی خیلی از خانواده‌ها دنبال نمی‌شود.

شاید تا کمتر از دو ماه پیش خیلی از مردم حتی از وجود چنین ویروسی خبر نداشته و ترجیح می‌دادند برای خرید، حضوری به مغازه‌ها بروند، اما شیوع این ویروس و درگیر کردن خیلی از خانواده‌ها باعث شد تا مردم جدی‌تر از قبل رفت و آمدهای خود را کنترل و برای هر گونه تردد از لوازم بهداشتی استفاده کنند.

این روزها مردم به اقتضای امکانات خود تمام تلاششان را برای کاهش ارتباط با جهان بیرون از خانه به کار بسته‌اند. هرچند این خودکنترلی به دلیل برخی مایحتاج‌های روزمره به‌صورت مطلق نمی‌تواند صورت گیرد، اما با این حال، تکنولوژی ارتباطات تا حد زیادی توانسته امکان حبس‌های طولانی‌مدت‌تر خانگی را فراهم کند. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی که پیش از این وضعیت، با تبلیغات به دنبال مشتری می‌گشتند، اکنون تاحدی با تقاضا مواجه شده‌اند که ممکن نیست بدون نوبت و یکی دو روز انتظار، خریدی به دست مشتری برسانند.

درست است که این سبک کسب و کار این روزها رونق گرفته و خیلی از فروشگاه هایی که هزینه های هنگفتی برای تبلیغات و جذب مشتری می دادند، بدون پرداخت هزینه با خیل عظیمی از تقاضا مواجه شده اند اما؛ بسیاری از اتفاقات از جمله قوانین دست و پاگیر باعث شده بود این سبک کسب و کار در ایران تابحال به طور کامل و جامعه جا نیفتد و مردم آشنایی کاملی با این روش خرید نداشته باشند.
 

سودجویان درکمین خریداران آنلاین


البته واضح است که میزان کلاهبرداری و سواستفاده های افراد سودجو از این کسب و کار نیز بر رونق نیافتن این کسب و کارها اثرگزار بود. اما وزارت صمت برای پایان یافتن چنین کلاهبرداری‌هایی نماد اعتماد الکترونیکی را ایجاد کرد. با این توضیح اگر وب سایتی نماد اعتماد الکترونیکی نداشته باشد هیچ شهروندی نباید به آن اعتماد کند و خریدی از آن سایت انجام دهد.
 

در این میان تمام سایت‌ها که در پایین صفحه وب سایت خود نماد اعتماد دارند، از سوی وزارت صمت تأیید شدند و خرید از آنها آزاد است. در این وب سایت‌ها قوانین تجارت الکترونیکی حاکم است و مردم در صورت بروز و ظهور مشکل می‌توانند شکایت خود را ثبت و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

لذا در روزهایی که خرید اینترنتی رو به افزایش است و مردم ترجیح می‌دهند که کالاهای موردنیازشان را به شیوه اینترنتی خرید کنند، بهتر است که به نماد اعتماد الکترونیکی هم توجه کنند تا سودجویان فرصت کلاهبرداری از حساب‌های بانکی مردم را نداشته باشند.

حال این روزها با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی در میان مردم افزایش یافته علاوه بر تحول در روابط اجتماعی شیوه تبلیغات و بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی جدیدی را به وجود آورده که در واقع بازارهای کوچکی برای عرضه کالا و خدمات هستند.

مهم‌ترین ویژگی کسب و کارهای فضای مجازی سهولت در برقراری ارتباط با مشتریان بدون واسطه است به همین سبب بسیاری از فروشندگان کالا با ایجاد صفحه و کانال در فضای مجازی اقدام به فروش کالای خود می‌کنند و فرار از ترافیک و شلوغی شهر نیز یکی دیگر از دلایلی است که مردم بیشتر به سمت کسب و کارهای فضای مجازی روی آورده‌اند.
 
بازار داغ  فروش اینترنتی با تب کرونا

مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره فروش اینترنتی در این روزها می گوید: باید از فرصت کرونا هم استفاده کنیم از این رو از 23 اسفند طرح فروش اینترنتی را شروع کردیم که بیش از 6 هزار واحد صنفی در آن مشارکت کردند.

وی افزود: در این طرح، فروش اینترنتی 200 درصد رشد داشت و این اتفاق بعد از بحران کرونا هم ادامه خواهد داشت و موجب می‌شود سهم تجارت اینترنتی از اقتصاد، سهم قابل توجهی شود.
 
بازار داغ  فروش اینترنتی با تب کرونا

الفت‌نسب رئیس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز در این باره می گوید: بیشتر کالاهای تند و سریع مصرف، ارقام فروش اینترنتی را تشکیل می‌دهند.

 الفت نسب با اشاره به اینکه ۳۵۰ هزار ظرفیت حمل و نقل برای فروش اینترنتی فروشگاه ها در پویش "از خانه بخریم" ایجاد شده است گفت: برخی ظرفیت‌های اینترنتی از طریق پست و برخی شرکت‌های انتقالی ایجاد شده است.

الفت نسب  تاکید کرد: باید زیر ساخت‌ها را برای فروش بیشتر تمام فروشگاه‌ها که کار آفلاین انجام می‌دهند و در این روزها متضرر شده اند را فراهم کنیم.
 
بازار داغ  فروش اینترنتی با تب کرونا

زندی رئیس مرکز اصناف وزارت صمت نیز با اشاره به کاهش فعالیت ۸ هزار صنف مختلف با شیوع کرونا گفت: بیشتر اصناف هم به طور کلی در این ایام تعطیل شده اند که فروش اینترنتی می‌تواند در این شرایط کمک کننده باشد.

او با بیان اینکه سایت‌های فروش باید مجوز داشته باشند، افزود: سایتی که نماد دارد و ثبت شده است؛ مردم می‌توانند از این سایت‌ها بدون نگرانی خرید کنند و  شکایت‌ها از طریق اتحادیه رصد و بررسی می‌شوند.

زندی گفت: هر کسب و کاری نخست باید پروانه کسب داشته باشد بعد مجوز فروش اینترنتی را کسب کند.هم اکنون۱۳۳۰ پروانه کسب اینترنتی از سوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی صادر شده است.
 
بازار داغ  فروش اینترنتی با تب کرونا

رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز گفت: خرید بخش زیادی از مایحتاج مردم از طریق فضای اینترنتی انجام می‌شود.

وی افزود: سطح پرونده‌های تخلف خریدهای اینترنتی خیلی کمتر از پرونده‌های فضای مجازی است، اما مردم باید مواظب باشند.

رایگانی گفت: ارسال جنس تقلبی یا دریافت پول بدون ارسال جنس، از جمله تخلفات انجام شده است. طبق ماده ۳۹ قانون تجارت الکترونیک، اگر تامین کننده به دلایلی همچون عدم موجودی کالا نتواند تعهدات را انجام دهد باید مبلغ دریافتی را برگرداند.

وی افزود: مردم در خرید اینترنتی شماره تلفن فروشنده، سایت ارائه دهنده خدمات و اصالت کالا را بسنجند و از فروشگاه‌هایی خرید کنند که مجوز فروش اینترنتی کالا را داشته باشند.

باتوجه به رونق مشاغل آنلاین در این روزها، برای توسعه فروش آنلاین در کشور انتظار می‌رود بخش خصوصی با استفاده حداکثری از فرصت ایجاد شده به شکلی جدی به سمت عرضه آنلاین کالاهای خود حرکت کرده تا کشور گامی جدی در جهت الکترونیکی بردارد. از سوی دیگر دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نیز می‌بایست ضمن درک شرایط سخت این روزهای بخش خصوصی شرایط دریافت مجوزهای مربوطه و نماد اعتماد الکترونیک را تسهیل کرده و همچنان با برگزاری جشنواره‌های جدید و اقدامات حمایتی مردم را ترغیب به انجام خرید اینترنتی کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: