۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
پول نیوز - در فاصله ٢ هزار سال نوری زمین ستاره سفید کوتوله ای رصد شده که یک سیاره مشابه نپتون دور آن می زند. این نخستین شواهد از سیاره ای است که دور ستاره سفید کوتوله مدار می زند.

کشف سیاره ای که دور ستاره سفید کوتوله مدار می‌زند

به گزارش پول نیوز، به نقل از پرس اسوسیشن،  برای نخستین بار شواهدی از یک سیاره کشف شده که دور یک ستاره کوتوله سفید مدار می زند.

این سیاره شبیه نپتون ٤ برابر ستاره سفید کوتوله ای است که دور آن مدار می زند. محققان تخمین می زنند ستاره سفید کوتوله نیز حجمی مشابه زمین دارد.

مدار سیاره مذکور دور ستاره کوتوله ١٠ روز طول می کشد و هنگام حرکت، پشت سر آن دنباله ای از گاز متشکل از هیدروژن، اکسیژن و سولفور به وجود می آید.

تا به امروز هیچ شواهدی از سیاره ای که بتواند در شرایط تغییر ستاره به حالت یک کوتوله سفید دوام بیاورد، کشف نشده بود .

ستاره شناسان دانشگاه وارویک و واحدNPF دانشگاه والپارایزو این سیاره را کشف کرده اند. به گفته آنان این نخستین شواهد از وجود یک سیاره عظیم است که دور یک ستاره کوتوله مدار می زند. ستاره سفید کوتوله ٤٠ بار داغ تر از خورشید است. اما حجم ستاره مذکور یک صدم خورشید است.

ستاره سفید کوتوله مذکور WDJ۰۹۱۴+۱۹۱۴  نام گرفته و هنگام بررسی ١٠ هزار ستاره سفید کوتوله توسط تلسکوپ Sloan Digital Sky Survey  کشف شده است. به گفته محققان این ستاره در فاصله ٢هزار سال نوری از زمین قرار دارد.