به گزارش پول نیوز؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی به خودروسازان دستور داده تا در زمینه تولید و جایگزینی خودروهای همچون چند مدل پراید و ۴۰۵ اقدام کنند، هرچند قرار است. این خودروها تا نیمه نخست سال آینده به طور کامل از خرچه تولید خارج شوند، اما تاکنون خودروسازان به جزئیات برنامه خود برای جایگزینی این خودروها نپرداخته اند و تنها مدیرعامل سایپا علام کرده است که سه خودروی؛ تیبا، کوییک و ساینا جایگزین پراید خواهند شد، شاید مهمترین نکتهای که اینجا باید به آن پرداخت موضوع کیفیت و قیمت خودرو است، چراکه مهمترین دلیل کنار گذاشته پراید کیفیت پایین آن بود، حال اگر خودروهای شبه پراید و با قیمتی بالاتر جایگزین شوند، عملا اتفاقی در بازار نمیافتد و دوباره همان مشکلات گذشته همچون آسیب به شهروندان و ضعف صنعت خودروی ایران در قبال رقابت با خودروهای اقتصادی خارجی باقی میماند.
در واقع خودروهایی که قرار است جایگزین پراید شوند از نظر کیفیت و ایمنی تفاوت چندانی با پراید ندارند، در حالی که قیمتی بالاتر نیز دارند، برای نمونه تیبا که ترکیبی از خودروی پراید و ریو است همان ضعف بدنه و ایمنی پایین پراید و مشکلات فنی ریو را دارد و در حال حاضر نیز تقریبا حدود ۴۵ هزار تومان در نمایندگیها عرضه میشود و به نوعی پراید جایگزین پراید است یا خودروی ساینا که امروز مدل دندهای آن با قیمت ۵۵ میلیون تومان در نمایندگیها به فروش میرسد فیست لیفتی از خودروی تیبا است.
بنابراین این دو جایگزین اگر تاکنون به دلیل همان ویژگیهای منفی پراید معروف نشده اند به دلیل تیراژ کمتر آنها بوده و اگر قرار باشده سهم بازار پراید را در اختیار داشته باشند، به طور قطع همان تراژدی پراید تکرار خواهد شد و، اما خودروی کوییک که با قیمت ۷۰ میلیون تومانی در نمایندگیها عرضه میشود، با سیاست چینیها تولید شده و تنها دارای آپشنهای زیادی است و از نظر طراحی و کیفیت به خودروی تیبا ۲ و ساینا نزدیک است و نکتهای دیگر قیمت ان است که در شرایط کنونی تقریبا قیمتی دو برابری پراید دارد و شاید اگر قیمت آن به اندازهای پراید بود میتوانست جانشین شایسته تری نسبت به دو مدل خودروی دیگر باشد، حال باید دید در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت چه مکانیسمی برای فشار به این خودروساز برای ارتقای کیفیت و یا عرضه با قیمت مناسب خودروی جایگزین پراید بکار میگیرد.
مشاور خودرویی وزیر صنعت دولت در دولت یازدهم با اشاره به اینکه در تمام دنیا بعد از چند سال تغییراتی در ظاهر و کیفیتهای خودروها داده میشود اما؛ پراید از نظر ظاهری و مقامت بدنی تغییرات زیادی را تجربه نکرده است، گفت: هرچند از نظر فنی این خودرو تغییراتی داشته است، اما پراید نتوانست فرایند تکامل را به خوبی طی کند.
سعید مدنی با بیان اینکه مدلهای ارائه شده برای جایگزین پراید همان پراید نیستند و قطعات مشترک دارند، افزود: استفاده از قطعات مشترک برای خودروهای اروپایی نیز رخ میداد، اما واقعیت این است که خودروی پراید باید چند سال پیش از رده خارج میشد و حتی در آن زمان که من مدیرعامل سایپا شدم یکی از برنامهها این بود که خودروی پراید در سال ۹۵ از رده خارج شود و همچنین خودروهای تیبا، تیپا ۲ و ساینا که پروژههای نیمه تمام بودند و مونتاژ ۵ مدل خودروی چینی در آن زمان از دیگر برنامههای در دستور کار بود تا جایگزینی خودروها زود کلید بخورد و طبق آن سیاستها ۱۳ مدل خودرو در سال ۹۵ به تولید اضافه میشد، اما به دلیل تحریمها پروژه به تعویق افتاد.
وی با تاکید بر اینکه روند تغییرات در صنعت خودری ایران کند رخ میدهد، اظهار کرد در مسیر طبیعی تولید امروز باید شمارش معکوس از رده خارج شدن خودروهای ساینا، تیبا آغاز میشد، اما به دلیل تحریمها مشکلاتی در اجرای برنامهها به وجود آمده است، در شرایط کنونی باید روی خودرویهایی که امکان افزایش ظرفیت دارند ارتقا پیدا کنند و مدلهای جدید عرضه شود.
مدنی پیش از این نیز درباره دلایل ضعف صنعت خودروی ایران گفته بود: در شرایطی که صنعت خودروی دنیا در حال نوآوری و پیشرفت بود، خودروسازان ایران تنها به دنبال تولید محصول بودند، برای نمونه در دهه ۸۰ میزان فروش خودروسازیها افزایش مییابد، اما از آنجایی که تقاضا برای این خودروها بالا بود و مدیران این خودروسازیها اعلام میکردند، در شرایطی که محصول به فروش میرود ضرورتی برای تغییر خط تولید و ارائه محصولات جدید وجود ندارد، این در شرایطی است که در آن زمان با هزینه کمتر احتمال تغییر تولید وجود داشت.
به طور قطع قیمت خودرو در ایران واقعی نیست و اگر آن زمانی که در کشور تورم وجود داشت و با اصرار دولت قیمت خودرو ثابت باقی نمیماند و با همان روند تورم قیمت خودرو افزایش مییافت، امروز قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان بود، البته در حال حاضر قیمت این محصول به دلیل افزایش قیمت دلار ۹ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
*مشکلات خودروهای بی کیفیت
مشکلات ناشی از آلایندگی خودروهای بی کیفیت یکی دیگر از چالشهای از رده خارج شدن برخی خودروها است که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه گفته است: خودروهای فرسوده هزینه بالایی به مصرف کننده و دولت تحمیل کرده اند که در قابل طرح ساماندهی بازار خودرو راه حلهای همچون رفع تولیدات کنونی و واردات خودروهای اقتصادی و هیبریدی باید ارائه شود، زیرا خروج خودروهای فرسوده و بی کیفیت هزینه درمانی مردم به دلیل وجود آلایندهها را کاهش میدهد.
مهدی مقدسی با تاکید بر اینکه خودروهای اقتصادی باید با هزینه مناسب ارائه شوند افزود: خودروسازها باید با اصلاح اداری و مالی خود قیمت تمامشده را کاهش دهند و مشتری نباید هزینه ناکارآمدی سیستم اداری و معوقات خودروسازها را پرداخت کند، البته افزایش قیمت ارز و مواد اولیه قیمت تمامشده قطعات خود را نباید نادیده گرفت که آن هم باید با نظر سازمانهای نظارتی همچون سازمان حمایت انجام شود.
بنا به این گزارش، برنامه جایگزینی خودروی پراید و ۴۰۵ اگرچه موضوعی است که پیش از این نیز بارها از سوی مسئولان مطرح شده بودف، اما در نهایت رضا رحمانی دستور اجرایی شده آن را داده است، حال باید دید که روند اجرای آن چگونه خواهد بود و آیا خودروسازان تنها از عنوان جایگزینی خودروهای قبلی را با همان کیفیت و قیمت ارائه خواهند کرد یا به صورت جدی به این برنامه میپردازند.