کد خبر: ۳۱۹۲۷
۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹
0
جايي كه با همراهي بكير(فرزند حربن يزيد رياحي) به قيام امام حسين(ع) و متن حوادث واقعه عاشورا مي‌پردازد. اين فيلم مقطع زماني مرگ معاويه تا قيام امام حسين(ع) و شهادت آن حضرت را دربرمي‌گيرد.
 فيلمبرداري «روز رستاخيز» عظيم‌ترين پروژه تاريخ سينماي ايران تمام شد» «پروژه‌اي كه پس از گذشت يك‌سال فيلمبرداري‌اش تمام شد و طبق گفته درويش يك‌سال زمان براي انجام مراحل فني‌اش نياز است. «روز رستاخيز» درباره واقعه عاشورا است.

http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2010/02/512460_orig.jpg
 
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2010/02/512511_orig.jpg
 
يك روز قبل از اتمام فيلمبرداري پروژه عظيم روز رستاخيز گزارش بانی فیلم از پشت صحنه اين فيلم را در ادامه مي‌خوانيد:

قرار بر اين شد تا گزارشي از پشت صحنه فيلم سينمايي «روز رستاخيز»، يكي از عظيم‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران تهيه كنم. كنجكاوي‌ام دو چندان شد از اين بابت كه احمدرضا درويش طي يازده ماه اخير،‌تقريباً فيلمش را در سكوت كامل خبري ساخت. به طوري كه هيچ خبرگزاري و رسانه‌اي نتوانست سرصحنه «روز رستاخيز» حاضر شود! احمدرضا درويش با ساخته قبلي‌اش «دوئل» نيز خبرساز بود، چرا كه با اين فيلم،که حتی برخی بودجه آن را تا 5 ميليارد تومان برآورد كردند، درويش نشان داد ظرفيت‌هاي سينماي ايران به جهت بكارگيري امكانات فني فراتر از شرايط فعلي‌اش است.

مطالعات «روز رستاخيز» از اواسط توليد «دوئل» در سال 81 آغاز شد. پس از بیش از یک سال پيش‌توليد،اين پروژه، همزمان با اربعين امام حسين(ع)(16 بهمن 1388) كليد خورد، پروژه‌اي كه درويش 3 سال را صرف تحقيق و نگارش فيلمنامه و يك سال هم صرف فيلمبرداري‌اش كرد.

ساعت از هفت شب گذشته بود كه به لوكيشن «روز رستاخيز» رسيدم(لوكيشن واقع در سوله‌اي در تهران بود) بعد از گذر از مسير منتهي به لوكيشن، اندك‌اندك، فضا، رنگ و لعاب محلي كه گروه فيلمبرداري مستقر بودند را به خودگرفت و نور گرم صحنه از دور فضا را فرا گرفت. يكي، دو نفر از هنروران با ردا و زرهي بر تن، كلاه‌خودي بر سر و شمشيري بر كمر در اطراف آمد و شد مي‌كردند. به درگاهي لوكيشن اصلي رسيدم. با راهنمايي دستيار كارگردان در گوشه‌اي از صحنه ايستادم و چشم به دكور دوختم، فضاي كلي صحنه بر مبناي فرم دايره طراحي شده بود و گرداگرد اين فضاي دوار را ستون‌ها و هشتي‌هاي به هم پيوسته منقوش فرا گرفته بود. درويش در كنار حسين جعفريان ايستاده بود و به آرش آصفي بازيگر نقش «بكير بن حر» نكاتي را گوشزد مي‌كرد. در اين صحنه پلاني كه قرار است گرفته شود درباره عكس‌العمل‌هاي بكير بن حر است. پلان گرفته مي‌شود، درويش راضي نيست اين پلان چندين بار ديگر تكرار مي‌شود تا پلان آن طور كه درويش مي‌خواهد در مي‌آيد، درويش مشورتي با جعفريان مي‌‌كند و پلان را تأييد مي‌كند. كات.

هركس مشغول كاري مي‌شود تا صحنه را براي پلان بعدي آماده كنند، گروه به سرعت ديواري از پارچه سياه را پيش روي دكور اصلي علم مي‌كنند. احمدرضا درويش پشت مانيتور نشسته و در فكر فرو رفته است. بعد بلند مي‌شود و به سمت بازيگرش مي‌رود تا با او و حسين جعفريان صحبت كند. جعفريان نورسنجش را جلوي صورت آرش آصفي مي‌گيرد تا نورش را تنظيم كند.

درويش با حساسيت و دقت خاصي هر پلان را مي‌گيرد و اگر جزئي‌ترين مورد،‌مطلوب نظرش نباشد كات مي‌دهد. تا گروه صحنه را براي پلان بعدي آماده كنند به سراغ مجيد ميرفخرايي طراح صحنه و لباس كار مي‌روم تا چند لحظه‌اي از آن چه در روز رستاخيز اتفاق افتاده است بگويد. ميرفخرايي از اولين كار درويش آخرين پرواز با او همراه بوده است.

ميرفخرايي در روز رستاخيز به عنوان مدير هنري و طراح صحنه و لباس كار عظيمي را انجام داده است،‌چرا كه دكورهاي عظيم كار در شهرهاي مختلفي ساخته شده‌اند و حفظ انسجام و يكدستي صحنه و دكور كاري دشوار است ميرفخرايي در اين باره مي‌گويد: در حال حاضر اين دكور مربوط به سراي وليد است كه ما دكور حياط اين محل را در شهر ديگري ساختيم و فيلمبرداري انجام شد كه ما با تهيه عكس از دكورها در شهرهاي مختلف، نهايت تلاشمان را براي حفظ يكدستي دكورها كرده‌ايم، اما در مجموع با توجه به اينكه زمان کافي براي پيش توليد كار داشتيم كار طراحي و ساخت دكورها به خوبي انجام شده است. درباره طراحي دكورها ما اساس و چهارچوب كارمان براساس مستندات تاريخي است كه البته عنصر خلاقيت را نيز به آن اضافه مي‌كنيم.

با توجه به اينكه چندان سند تصويري براي شكل معماري آن زمان در دست نيست، اما ما در مرحله تحقيق علائم تصويري كه در موزه‌هاي مختلف نگهداري مي‌شود را به عنوان پايه كار لحاظ مي‌كرديم. همچنين براي القاي كهنگي در فضاي كار، اغلب از رنگ‌هاي تركيبي استفاده كرديم و براي اين رنگ‌ها نيز مستندات تاريخي داريم تا تفاوت رنگ‌بندي اين كار با رنگ‌هاي ايراني و حتي اروپايي مشهود باشد.

ميرفخرايي درباره استفاده از جلوه‌هاي بصري(CGI) در اين پروژه نيز مي‌گويد: ما براي اين بخش با يك شركت معتبر انگليسي كه نماينده‌اش در ايران است قرارداد بستيم. به عنوان مثال دكور قسمت‌هايي از شهر مكه را ساختيم، اما بقيه‌اش را با استفاده از تكنيك CGI و ساير افكت‌هاي نوري مطابق طرح های ارائه شده از سوی من خواهيم ساخت.

«روز رستاخيز» يكي از معدود فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران است كه سراغ استفاده بجا و مناسب از CGI رفته است.نه با شیفتگی ونه با ناشیگری، بلکه با مطالعه و شناخت توانایی های این تکنیک و ضرورتها و نیازمندیها و پیش نیازهای آن. در اين كار حركت دوربين نقش بسيار مهمي دارد بنابراين من بايد در هر پلان و سكانس، بر اساس حركت دوربين صحنه را طراحي كنم. ويژگي‌خوب كار با درويش اين است كه او ذهن بسيار پويايي دارد و اين عامل در كار ما به شدت تاثيرگذار است.

حسين جعفريان و احمدرضا درويش كنار يكديگر نشسته‌اند و به مانيتور روبرويشان با دقتي مثال‌زدني خيره شده‌اند و تمام جزئيات را كنترل مي‌كنند. يدا... نجفي هم پشت تشكيلات صدابرداري‌اش ايستاده و با هدفوني در گوش تمام تمركزش را به صحنه سپرده است. اين پلان هم گرفته مي‌شود، اما نه به اين سادگي كه مي‌خوانيد، بلكه بارها و بارها پلان تكرار مي‌شود. درويش از پشت مانيتور بلند مي‌شود پيش بازيگرش مي‌رود چند نكته را گوشزد مي‌كند و دوباره به پشت مانيتور برمي‌گردد و باز از آن جا به آرش آصفي مي‌گويد: نفست را درون سينه‌ات حبس كن! سخت نفس بكش آرش محكم دسته شمشير را فشار بده. آرش دزدكي نگاه كن. آرش شمشير را زياد به خودت نزديك نكن(درويش حتي حركت‌‌هاي ميليمتري را گوشزد مي‌كند). آهان خوبه ضبط مي‌كنيم ... .

در فاصله پلان بعدي، درويش به پشت دكور مي‌رود، سيگاري آتش مي‌زند و قدم مي‌زند. اين صحنه را بارها ديده‌‌ام كه كارگردان فيلم، بعد از هياهو و حساسيت چند پلان كه مي‌گيرد، لحظه‌اي مي‌خواهد با خود خلوت كند و احتمالاً به پلان بعدي كه قرار است بگيرد، فكر كند. اين همان فرصتي بود كه من در فشردگي گرفتن پلان‌ها دنبالش بودم تا با درويش راجع به روز رستاخيز حرف بزنم تا بعد از سكوت او راجع به اين پروژه، چند دقيقه‌اي از روز رستاخيز و روند كار بگويد.

درويش از روند كار بسيار راضي است و مي‌گويد اظهار نظر دقيق را اجازه بدهيد بعد از اتمام كار بكنيم. درويش در پاسخ به اين سوالم كه چطور شد بعد از سال‌ها كار در حوزه سينماي دفاع مقدس به سراغ ساخت فيلمي با موضوع صدراسلام رفته است، مي‌گويد: علاقه قلبي من اين بود كه در كارنامه‌ام فيلمي در اين باره داشته باشم. درويش مي‌گويد مراحل فني كار در خارج از ايران انجام مي‌شود. ما تمام تلاشمان را انجام داده‌ايم كه در حد توان، تمام امكانات مادي، معنوي، مطالعاتي، فني و هنري را براي كيفيت هر چه بيشتر اين پروژه به كار بگيريم. درويش در روز رستاخيز روي حركت‌هاي دوربين و نماهاي ويژه‌اي كه مد نظرش است، تأكيد ويژه‌اي دارد. درويش درباره دليل انتخاب حسين جعفريان مي‌گويد: دليل اين انتخاب به خاطر اين است كه ايشان در كارش سرآمد است و جايگاه بسيار رفيعي هم از جهت شخصيت فرهنگي و هم از جهت شخصيت هنري و فني‌دارند و جزو بهترين فيلمبرداران سينماي ايران هستند.

درويش اظهار نظر درباره تأمين بودجه روز رستاخيز را به تهيه‌كننده پروژه مي‌سپارد، اما درباره زمان به اتمام رسيدن مراحل فني و اكران فيلم مي‌گويد: قطعاً ما يك سال و اندي را براي به اتمام رساندن مراحل فني نياز داريم و ساير عوامل فني مانند آهنگساز اثر هنوز انتخاب نشده است. در حال حاضر بيشتر به تمام شدن فيلم فكر مي‌كنم تا به زمان و نحوه نمايش فيلم.

منشي صحنه(زهرا تحقيقي) مدام در تلاش است تا همه چيز را به طور دقيق ثبت و ضبط كند او درباره اتفاقي كه در اين لوكيشن مي‌افتد، مي‌گويد: اين دكور مربوط به سراي وليد است و در اين بخش از كار امام حسين(ع) به سراي وليد مي‌آيند، وليد نامه يزيد را به امام حسين(ع) نشان مي‌دهد و مي‌خواهد كه از امام حسين(ع) بيعت بگيرد كه ايشان بيعت نمي‌كنند. مروان به وليد پيشنهاد مي‌دهد كه به زور از امام حسين(ع) بيعت بگيرد و ... در مجموع اين اتفاقات صحنه اصلي اين بخش از كار را تشكيل مي‌دهند.

دوباره به داخل دكور اصلي برمي‌گردم. گروه به طور كامل محل دوربين، نورها و ... را تغيير داده‌اند. حسين جعفريان درگوشه‌اي نشسته است و كتابي در دست دارد. كنارش مي‌نشينم و راجع به كار از او مي‌پرسم، در ابتدا مي‌گويد به جهت اين كه اين طور گفت‌وگوها سر صحنه است، آدم تمركز كافي ندارد، اما من مي‌خواهم سؤالم را غيرمستقيم مطرح كنم تا گفت‌وگو آغاز شود اما جعفريان متوجه مي‌شود: ديگه وارد گفت‌وگو شدي(مي‌خندد). جعفريان مي‌‌گويد: وقتي پروژه‌اي خاص و ويژه است، طبيعي است كه همه عواملش هم، ‌تحت تاثير اين شكل خاص چه در محتوا، چه در اجرا و امكانات فني قرار مي‌گيرند. مي‌خواهم بگويم وقتي صفت پروداكشن عظيم به كاري اطلاق مي‌شود، همه چيز را تحت تاثير قرار مي‌دهد حال آن كه تا چه ميزان به آن چه كه مي‌خواهيد، نزديك مي‌شويد، بحث ديگري است، اما نكته‌اي كه بسيار مهم است اين است كه به عنوان مدير فيلمبرداري بايد براي حفظ وحدت و يكپارچگي كار در مدتي طولاني همه حواسم را جمع كنم كه اين اتفاق زحمت و تلاش بيشتري را مي‌طلبد. چرا كه ما در شرايطي كار مي‌كنيم كه بعضي چيزها به ما تحميل مي‌شود و از دست ما خارج است مانند شرايط اقليمي. يك مدير فيلمبرداري باتجربه بايد از همه تجربه‌هايش استفاده كند تا نوسانات را هماهنگ كند.

جعفريان مي‌گويد نكته‌اي كه كار را كمي سخت‌تر مي‌كند، وسواس درويش راجع به نحوه كار است كه البته قابل احترام است. ما با هم خيلي بده بستان داشتيم تا در نهايت براي آن چيزي كه در اجرا بايد انجام شود به توافق برسيم خوشبختانه ارتباط خيلي خوبي با هم برقرار كرديم تا بتوانيم به نتيجه مطلوب برسيم.

شايد نتوان گفت كدام بخش از پروژه روز رستاخيز از همه مشكل‌تر است چرا كه همه بخش‌هاي كار سختي‌هاي خاص خودش را دارد.

اما در عين حال يكي از بخش‌هاي سنگين و نفس‌گير پروژه روز رستاخيز در طراحي چهره‌پردازي نمود پيدا مي‌كند كه ميرمحسن موسوي به همراه تيمش در اين بخش كار گسترده‌اي را در بخش طراحي و اجراي چهره‌پردازي صد بازيگر انجام داده‌اند.

يكي ديگر از نكات مهم «روز رستاخيز» حضور بازيگران شاخص ايراني در كنار بازيگران خارجي از كشورهاي عراق، سوريه، كويت و انگليس است كه وجهي خاص به اين پروژه مي‌بخشد.

چند ساعتي مي‌گذرد، سرما خودش را بيشتر نشان مي‌دهد، گروه فيلمبرداري با تلاش فراواني همه چيز را فراهم مي‌كنند تا پلان بعدي گرفته شود، همه گوش به فرمان درويش هستند.

درويش ابتدا چند برداشت تمريني را مي‌گيرد و با متانت و صبوري خاصي با بازيگرش صحبت مي‌كند. هنگامي كه پلان آن طور كه مي‌خواهد اجرا مي‌شود مي‌گويد ضبط مي‌‌كنيم. دستيار درويش همه را به سكوت فرا مي‌‌خواند، سكوت صحنه را فرا مي‌گيرد. بسته صورت بكير بن حر در مانيتور روبروي درويش و جعفريان نقش مي‌بندد، «بكير» از لابه‌لاي ديواري از نقوش اسلامي مضطرب به دوربين نگاه مي‌كند، جعفريان نكاتي را راجع به نور به دستيارش عليرضا برازنده تذكر مي‌دهد. آماده ... صدا، دوربين ... پلان گرفته مي‌شود و درويش راضي است. كات!

دانش اقباشاوي دستيار كارگردان و برنامه‌ريز كار هم مي‌گويد ما در مجموع 100 نقش داشتيم كه از اين تعداد 20 بازيگر نقش‌هاي اصلي را برعهده داشتند. ما در طول روز بين 8 الي 12 ساعت فيلمبرداري داشتيم كه از اين بين 40 تا 50 ثانيه زمان مفيد فيلمبرداري ما بود. شاید برای خيلي‌ها ساخته شدن یا تداوم بی وقفه کار تا پایان فیلمبرداری این فيلم، غیر ممکن به نظر میرسید، اما به لطف خدا اين كار انجام شد. شيوه فيلمبرداري اين پروژه سوپر 35، اسكوپ، صدای دالبی دیجیتال است به همين جهت يكي از سخت‌ترين پروژه‌هاي تاريخ سينماي ايران را شاهد خواهيم بود. كات!

عوامل اصلی «روز رستاخیز»
نويسنده و كارگردان: احمد رضا درويش
بازيگران اصلي:آرش آصفي، پوريا پورسرخ، حسن پورشيرازي، فرهاد قائميان، بابك حميديان، بهادر زماني، ياور احمدي‌فر، انوشيران ارجمند، علي جاويدفر، انوش معظمي، حميد جديدي، ميرطاهر مظلومي، كوروش زارعي، محمدرضا حقگو، امير مولوي، علي عباسي، محمود محكمي، تورج فرامرزيان، بابك والي، قادر پزشكي، سعيد عليپورشانجاني، حسين مددي، خليل‌ا... خواجه‌نظام، ابراهيم سلطانعلي.
بازيگران خارجي: جمال سليمان از سوريه، طلحت حمدي از سوريه، رضوان عقيلي از سوريه، داوود حسين از كويت، يوسف شكرچي عراق، ديويد استرن از انگلستان، فواز سروراز سوريه.
بازيگران مهمان ايراني: شقايق فراهاني، مهتاب كرامتي، پرويز پورحسيني، سروش گودرزي، ليلا بلوكات، زهره ربيعي مطمئن، سيدجواد يحيوي.
مدير توليد: سیدعلي قائم مقامي
مدير فيلمبرداري: حسين جعفريان
برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: دانش اقباشاوي
فيلمبردار: عليرضا برازنده
مدیر هنری و طراح صحنه و لباس: مجيد ميرفخرايي
طراح چهره پردازي: میر محسن موسوي مدنی
مدیرصدابرداری: يدا... نجفی مقدم نژاد،
جانشین تولید: فرزاد پاک.
مدير تداركات: بهرام بهنويد،
مسئول جلوه هاي ويژه ميداني حميدرضا سليماني.
عکاس: محسن سیدی
مستند ساز پشت صحنه: محمدرضا دلشاد
دستيارتهيه کننده بهروز پاکنهاد.
مشاور تهيه کننده مجتبي. حسینی
مشاور تهيه کننده حسين پاکدل
مشاور تهيه کننده مژگان اسکوئي.
مدير عمليات پس از فيلمبرداري. کامران سحرخيز.
مسئول جلوه هاي ويژه رايانه اي سايمون فريم
جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي CGI: شرکت MOLINARE از كشور انگلستان
مسئول روابط عمومی توحید ولی بیگی
شرکت آکوا فالز(سرمايه گذار). شرکت دلتا مديا (سرمايه گذار). موسسه فرهنگ تماشا (سرمايه گذار)
تهيه كننده: تقي عليقلي‌زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
به نظر شما در آینده نزدیک شاخص بورس بهتر خواهد شد؟
بله
خیر
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
تعطیلی همه مشاغل به جز سطح 1 در ۲۵ مرکز استان و همه کلانشهرها
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حداقل ۲۵ مرکز استانی و نیز همه کلانشهرها شامل دور جدید محدودیت‌های شدید خواهند شد.