October 2020 28 / چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کد خبر: ۳۱۶۸۶
۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۸
0
مدیر عامل شرکت "فرهنگ‌فیلم تهران" گفت: باور ما این است که عرضه تئاتر در شبکه نمایش خانگی بازگشت اقتصادی دارد و مورد استقبال قرار خواهد گرفت، اما این کار نیاز به تبلیغات گسترده و زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر برنا، شرکت "فرهنگ‌فیلم تهران" وابسته به انتشارات علمی و فرهنگی از سال85 تولید و توزيع آثار نمايشي را با شعار "تئاتر در خانه" در دستور کار خود قرار داد و همچنان فعال‌ترین شرکت در حوزه توليد آثار نمايشي در شبکه نمایش خانگی است. به همین دلیل با امیرعباس تقی‌پور مدیر عامل شرکت "فرهنگ فیلم تهران" به گفت‌وگو نشستیم.
 
تقی‌پور در ابتدا درباره دلایل ورود این شرکت به حوزه تئاتر در شبکه نمایش خانگی با بیان اینکه ما با شعار گسترش تئاتر در خانه کار ضبط و پخش تئاتر را از سال 1385 آغاز کردیم به خبرنگار تئاتر برنا گفت: تئاتر نسبتاً هنر گرانی است و دسترسی به تئاتر برای همه خانواده‌ها ممکن نیست. برای مخاطبان شهرستان نیز این موضوع حادتر است و اگر قرار باشد برای دیدن تئاتر حرفه ای به تهران بیایند، متحمل هزینه‌ بالایی خواهند شد. با این کار مردم به راحتی می‌توانند تئاتر را به خانه خود بیاورند.
 
وی ادامه داد: اتفاق مثبت دوم، کمک به گروه های تئاتری است. علاوه بر این که آنها با فروش نسخه ویدیویی آثار خود می توانند بخشی از هزینه هایشان را تأمین کنند امکان مستند سازی تصویری و ماندگاری بیشتر اثری که برای خلق آن زحمات زیادی کشیده شده فراهم می شود. از لحاظ اقتصادی نیز گروه‌ها در آینده این حوزه یک منبع درآمد خوبی خواهند شد.
 
مدير عامل"شركت فرهنگ فيلم تهران"با اشاره به اينكه، باور ما این است که این کار بازگشت اقتصادی دارد و مورد استقبال قرار خواهد گرفت افزود: موفقیت این کار نیاز به تبلیغات گسترده و زیادی دارد تا بین مردم رواج پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان تئاتر کمتر از سینما است گفت: نکته مهم این است که نوعی اجماع دال بر تأثیر گذاری بیشتر تئاتر بر مناسبات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی وجود دارد .

مدیرعامل فرهنگ فیلم تهران ادامه داد: از طرف دیگر هزینه‌های ضبط تئاتر کمتر از ساخت یک فیلم است. البته فعلاً ما ابتدای راه هستیم ولی با ادامه این حرکت من مطمئن هستم که تئاتر فروش بالایی را در شبکه نمایش خانگی خواهد داشت که هم به نفع گروه‌ها و هم به نفع شرکت‌ها است.
 
تقی‌پور درمورد چگونگي انتخاب نمایش‌ها جهت ضبط نيز بیان کرد: انتخاب آثار بر اساس استانداردهای شرکت مبنی بر تولید آثار ارزشمند است و ما صرفاً برای خندیدن و پر کردن اوقات فراغت کار نمی‌کنیم بلکه جنبه‌های آموزشی بسیار مهم است. به همین دلیل بیشتر فعالیت‌های ما در حوزه کودک و نوجوان بوده است و گروه انتخاب و بازبینی آثار نیز متشکل از بنده به عنوان مدیر عامل شرکت، مدیر تولید و یک کارشناس در حوزه تئاتر است که آثار را برای ضبط انتخاب می‌کنیم.
 
وی افزود: برای گروه‌ها و کارگردانان تئاتر فراخوان فرستاده‌ایم تا کسانی که مایل هستند نمایش آنها وارد شبکه نمایش خانگی شود، درخواست خود را به شرکت ما ارسال کنند و در صورت توافق با ثبت یک قرار داد مالی ما نمایش آنها را در استودیوهای خود به صورت حرفه‌ای ضبط کرده و پخش ‌کنیم. البته خود ما اجراهای روی صحنه را نیز رصد می‌کنیم و با برخی وارد مذاکره می‌شویم.
 
مدیر عامل شرکت "فرهنگ‌فیلم تهران" اظهار کرد: بزرگترین مشکل "تئاتر در خانه" در توزیع محصولات است چون مراکز پخش فقط به سودآوری خود فکر می‌کنند و کیفیت آثار برایشان مهم نیست.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر فروشگاه‌های ما کتابفروشی های عرضه محصولات انتشارات علمی و فرهنگی در سراسر کشور و مراکز هنری هستند و البته بعد از تجربیات چهارساله خود به راهکارهایی برای پخش گسترده‌تر رسیده‌ایم. در این زمینه مرکز هنرهای نمایشی نیز می‌تواند به ما كمك شاياني کند ولی متأسفانه علی رغم حضور و اعلام آمادگی برای همکاری با مرکز در این زمینه، هیچگونه اقدامی را شاهد نبوده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایش‌هایي که توسط گروه‌ها از اجراها ضبط شده، قابلیت باز تولید و تکثیر دارند، گفت: وقتی می‌خواهیم در قالب تئاتر خانگی کار کنیم باید یکسری محدودیت‌های قاب دوربین را مد نظر قرار دهیم، چون ضبط اجرا نمی‌تواند جذابیت کار را حفظ کند و به دلیل ویژگی‌ زنده بودن تئاتر بازیگران روی صحنه حرکت‌هایی انجام می‌دهند که ممکن است دوربین نتواند با آنها همراه شود و قاب‌های تصویری ناقص به همراه کیفیت نامطلوب ضبط صدا در هنگام اجرا از زیبایی کار بکاهد.
 
به گفته تقی پور، اصل تئاتر بر حضور تماشاگر در سالن است و ما هر کاری کنیم نمی‌توانیم حس صد درصدی اجرا را به قاب تلویزیون منتقل کنیم پس باید از ظرفیت‌های دوربین بیشتر استفاده کنیم. از محاسن تله تئاتر ویدیویی این است که مخاطب هر زمان و در هر  مکانی که خواست می‌تواند به تماشای چندین باره آن بنشیند.
 
وی در پایان عنوان کرد: این حرکت نیاز به حمایت دارد و مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت ارشاد باید در این زمینه اقدام عملی کنند. رسانه‌ها نیز با معرفی آثار و فعالیت‌ها گام دوم یعنی تبلیغ را بر می‌دارند. شرکت‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی نیز می توانند به کارکنان خود بسته های فرهنگی مانند نسخه ویدیویی آثار نمایشی هدیه دهند تا این کار، پدیده‌ای رایج در جامعه شود. با تعامل با همین شرکت‌ها می‌توان تبلیغات آن‌ها را در ابتدای تله‌تئاترها به عنوان حامیان این طرح معرفی کرد.

تقی‌پور همچنین گفت: پخش تئاتر در شبکه نمایش خانگی برای همه طرفین آن یعنی هنرمندان، عاملان، حامیان و مخاطبان سودمند و مفید است.
 
گفتنی است اين شرکت از حدود چهار سال پيش با هدف توليد و توزيع آثار نمايشي و با شعار "تئاتر در خانه" به توليد آثاري چون "مكبث"، "هملت"،‌ "سودادخت"، "آدم برفي"، "يه شهر بي پرنده"، "رمپل" و "مش مش قلي خان" پرداخته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟
افتضاح
تا حدودی مطلوب و موفق
موفق و خوب
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: