کد خبر: ۳۰۸۶۵
۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶
0
اين مرجع تقليد خواستار طرد واژه بازي و بازيگري از ادبيات هنر شد و تاکيد کرد: حيف هنر و هنرمندان است که از آنها به عنوان بازي و بازيگري ياد شود، به خاطر اين‌که کساني که هنر را به وجود آوردند جز لهو و لعب، دنبال چيز ديگري نبودند.

آيت‌الله جوادي آملي با اشاره به رسالت عظيم هنر در شکوفايي فطرت انسان‌ها گفت: اگر هنر بتواند بعد از شکوفايي، خودش را عرضه کند به رسالت عظيم خود دست يافته است.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه قم، اين مرجع تقليد در ديدار تعدادي از سينماگران و کارگردانان مطرح کشور، با تسليت فرارسيدن ماه حزن و اندوه محرم، هنر را داراي سه بخش تحقيق، تعليم و تبليغ دانست و اظهار كرد: هر محقق سال‌ها تلاش و کوشش مي‌کند که نتيجه کارش به صورت مطلب فرهنگي در بيايد و به واسطه همين توليدات فکري است که عالم تربيت مي‌شوند و علما مطالب را به صورت نثر و نظم و... در اختيار مبلغان قرار مي‌دهند و مبلغان نيز اين مطالب را در اختيار جامعه قرار مي‌دهند.


وي تاکيد کرد: هنر و سينما در جهان کنوني تقريبا نوزاد هستند و سابقه چنداني ندارند، اما اگر بخواهيم از منطق و فلسفه سخن بگوييم، اين علوم حداقل سه هزار سال سند گويا دارند.


وي با تاکيد بر اين که هنر مي‌تواند ترقي و تکامل پيدا کند، گفت: نبايد گله کرد که هنر و سينما هنوز به مقصد نرسيده است، به خاطر اينکه نوپا هستند.


آيت‌الله جوادي آملي با برشمردن دلايل عدم رشد و نمو هنر اظهار كرد: در بخش هنر محقق وجود ندارد، چه برسد به معلم که بتواند حاصل تحقيق اين محقق را تعليم دهد. آنچه در اين بخش وجود دارد فقط مبلغ است.


اين مرجع تقليد افزود: تبليغ بايد حاصل تحقيق محقق باشد اما چون در بخش هنر، محقق وجود ندارد، بايد از مردم تقاضا شود که اين نوعي اعتدال است و اعتدال از رذيل‌ترين رذايل است.


وي عدل را از بافضيلت‌ترين فضايل و اعتدال را از پست‌ترين تقاضاها برشمرد و تصريح کرد: کسي که در کنوانسيون زنان مي‌گويد زن و مرد با هم يکسان هستند، اين شخص از روي عدل حرف نمي‌زند. بايد بدانيم او که انسان را آفريد جاي انسان را تشخيص مي‌دهد.


وي افزود: محصول تبليغي بايد از تعليم اخذ شود و معلمان بايد وام‌دار محققان باشند، ولي چون در بخش هنر، دست معلم خالي است، مجبور است اين مطالب را از مردم بگيرد که اين همان صنعت است.


اين مفسر قرآن کريم اظهار كرد: هنر وقتي مي‌تواند ديني و علمي باشد که پيرو تعليم باشد و تعليم نيز پيرو تحقيق باشد. اين کار شدني است، اما نياز به زمان بيشتري دارد.


اين مرجع تقليد خواستار طرد واژه بازي و بازيگري از ادبيات هنر شد و تاکيد کرد: حيف هنر و هنرمندان است که از آنها به عنوان بازي و بازيگري ياد شود، به خاطر اين‌که کساني که هنر را به وجود آوردند جز لهو و لعب، دنبال چيز ديگري نبودند.


آيت‌الله جوادي آملي لهو را به معناي لذت خيالي دانست و افزود: به اعتقاد ما هيچ کاري بي‌هدف نيست، اما اگر هدف معقول نباشد و خيالي باشد در واقع بي‌هدف است.


وي خطاب به سينماگران و کارگردانان مطرح کشور تاکيد کرد: بازي و بازيگري را از ادبيات هنر کاملا بيرون ببريد، حيف است که هنر به اين اصطلاحات آلوده شود.


وي با نفي رابطه يک سويه در هنر تصريح کرد: اگر بخواهيم مخاطب پرور باشيم نبايد رابطه يک سويه با مخاطبان داشته باشيم و براي اين کار بايد لحظه به لحظه درونمان را شکوفا کنيم و براي خودمان مستمع فرض کنيم.


وي افزود: بايد چيزي به جامعه بدهيم که عقل و خيال و حس او را تغذيه کند؛ چنين جامعه‌اي حسن خيال و نقد احسن دارد و اين ما را شکوفا مي‌کند.


وي با ذکر مثالي در مورد استفاده بهينه از نعمت‌هاي خدادادي، اظهار كرد: خداوند زمين و کود را به ما داد و هوا و فضا را هماهنگ کرد و مي‌تواند از اين زمين بهره‌هايي ببرد که مردم را يا مست کند، يا تخطير. يعني اگر انگوري درست شد و به واسطه آن شرابي درست شد، مردم مست مي‌شوند و اگر ترياک درست شد، تخطير مي‌شوند. بنابراين نبايد توقع داشت که از مست‌شده‌ها و تخطيرشده‌ها سوال پرسيده شود؛ بايد خودمان سوال توليد کنيم.


اين مرجع تقليد افزود: هنر، ميوه و حاصل عمر ماست و ما موظفيم مستمع را شاداب نگه داريم؛ اگر مستمع را مست يا تخطير کنيم، با شعور او درافتاديم و او را بي‌شعور کرديم.


وي با بيان اينکه خداوند ما را مثل لوح نانوشته خلق نکرده است، يادآور شد: خداوند سلسله سرمايه‌هاي فراواني در وجود ما نهاده است و ما مثل دريا هستيم، نه موزه. ارزش موزه اين است که از بيرون در آن عتيقه گذاشته مي‌شود اما دريا خودش سرمايه است و گوهر مي‌پروراند.


جوادي آملي تاکيد کرد: خداوند ما را با سرمايه‌هاي فراواني خلق کرده است و بايد از اين سرمايه‌ها به خوبي استفاده کنيم.


وي يکي از آسيب‌هاي بشر را زنده به گور کردن فطرت عنوان کرد و يادآور شد: انبياي الهي آمدند تا اين دسيسه‌ها و دفن شده‌ها را بيرون بياورند و فطرت انسان‌ها را شکوفا کنند.


وي با اشاره به ورود سالانه بيش از هفت ميليون پرونده به محاکم قضايي، اظهار كرد: بيش از 90 درصد اين پرونده‌ها مربوط به الفباي دين است و هنر آن است که با تبليغ محصولات فرهنگي، اين مشکل را حل کند.


وي افزود: در سياست هم اگر افرادي با هم اختلاف نظر دارند، چنانچه به اخلاق بد تغيير نکند، اين اختلافات قابل حل شدن است.


اين مفسر قرآن کريم مشکل اساسي مملکت را عدم رعايت اخلاق اسلامي دانست و تصريح کرد: اين در حالي است که با اخلاق مي‌توان به خوبي جامعه را اداره کرد.


وي با بيان اين که اگر هنر بتواند بعد از شکوفايي، خودش را عرضه کند به رسالت عظيم خود دست يافته است، تصريح کرد: براي اينکه مخاطبي داشته باشيم و از ما سوال بپرسند و با عقل خود، ما را همراهي کنند و هم خودمان لذت ببريم و هم آنها لذت ببرند، بايد کالايي به آنها بدهيم که هم سنگين باشد و هم قابل حمل.


وي تاکيد کرد: بايد مطلبي به مخاطبان بدهيم که عقل و خيال و وهم آنها را درگير کند و چشم و گوش آنها اين مطالب را تصديق کنند، تا با همه حواس نگاه کند.


آيت‌الله جوادي آملي گفت: اگر هنر بتواند قاموس و برهان قاطع و جامع و لغت‌نامه‌اي داشته باشد که فعل را براي آن معناي بلند وضع کند و بنويسد، به علم تبديل مي‌شود.


وي تاکيد کرد: اگر هنر بخواهد به صورت علم عميق درآيد بايد لغتنامه داشته باشد و اين کار شدني اما نياز به زمان دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: