کد خبر: ۳۰۷۸۶
۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۱
0
چندی است بازار خودرو کشور چین و تحولات این بازار به موضوع اصلی مورد بحث در محافل اقتصادی و صنعتی دنیا تبدیل شده است‌.
دنیای اقتصاد - در سال گذشته میلادی نرخ رشد فروش خودرو در این کشور بسیار بالا بود و همین مساله سبب شد تا شركت‌های خودروسازی خارجی وارد بازار پر رونق چین شوند‌. البته دولت چین هم از این فرصت نهایت استفاده را برد و شركت‌های خارجی را مجبور کرد تا شماری از مهندسان چینی را آموزش دهند و بخشی از تکنولوژی صنعت خودروسازی غرب را وارد بازار این کشور کنند‌.

حال به نظر مي‌رسد تلاش‌های دولت برای توسعه بازار خودرو چین و ترغیب شركت‌های خارجی در سرمایه‌گذاری در این کشور آسیایی همچنان ادامه دارد.

23 نوامبر سال 2010 میلادی دولت چین خبر از ارائه طرح تازه‌ای برای صنعت خودروسازی داد که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی دنباله‌رو طرح‌های دولت اوباما برای صنعت خودروسازی است‌. طبق این طرح از سال 2015 میلادی سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تمام الکتریکی در بازار چین فروخته خواهد شد که 20 درصد از آنها تولید داخل چین خواهد بود‌.

از طرف دیگر تا انتهای سال جاری میلادی استفاده از 20 هزار دستگاه وسیله نقلیه عمومي‌ که با سوخت‌های سبز کار مي‌کنند در شهرهای بزرگ کشور چین آغاز مي‌شود و تا سال 2015 میلادی بر شمار این وسایل نقلیه عمومي‌سبز 30 درصد اضافه خواهد شد‌.

سخنگوی دولت چین در سخنرانی اخیر خود با اشاره به طرح مذکور گفت: چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گازهای آلاینده محیط‌زیست در دنیا است و الکتریکی کردن خودروهای مصرفی در این کشور در کنار الکتریکی شدن یا کم آلاینده شدن وسایل نقلیه عمومي‌مي‌تواند کمک بزرگی در جهت کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای از این کشور باشد‌.

وی با اشاره به این مطلب که طرح کامل دولت در ماه دسامبر ارائه خواهد شد، گفت: دولت چین در ماه اکتبر سال جاری میلادی 970 میلیون یوآن معادل 145 میلیون دلار آمريكا یارانه برای تولید خودروهایی که با انرژی‌های جدید کار مي‌کنند پرداخت کرد‌.

بخش اعظم این مبلغ در بخش تحقیق و توسعه صرف شد ولی برخی از شركت‌های خودروسازی با همکاری شرکای خارجی خود ساخت خودروهای الکتریکی را در داخل خاک چین و برای مصرف کنندگان این کشور آغاز کرده‌اند‌. نماینده شرکت پژو در کشور چین در مورد این طرح تازه مي‌گوید: هم اکنون خودروهای الکتریکی در دنیا ضعف‌های زیادی دارند و نمي‌توانند با سرعت خودروهای بنزینی حرکت کنند ولی ما تمامي‌تلاش خود را برای ارتقای کیفی این خودروها مي‌کنیم‌.

از طرف دیگر مصرف‌کنندگان باید در نظر داشته باشند که استفاده از خودروهای سبز و الکتریکی به جای خودروهای بنزینی منافع زیادی برای محیط زیست و حتی اقتصاد داخلی کشورها دارد و مردم برای حمایت از آنها باید از صنعت تولید خودروهای الکتریکی حمایت کنند‌.

رییس شرکت ژانگ ون موتور چین که یک شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های الکتریکی است مي‌گوید: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه کارخانه‌های تولید اتوبوس‌های الکتریکی در کشور چین شده است و از نظر دولت چین ساخت وسایل نقلیه عمومي‌ که با انرژی‌های پاک کار مي‌کنند در اين کشور اهمیت بیشتری نسبت به تولید خودروهای سواری دارد‌. زیرا این وسایل نقلیه استفاده بیشتری در کشور چین دارند و میزان آلایندگی آنها هم بیشتر از خودروهای سواری است‌.
وی تاکید کرد: اتوبوس‌های الکتریکی از انتهای سال جاری میلادی در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور چین مورد استفاده قرار خواهند گرفت و هم‌اکنون در اغلب ایستگاه‌های اتوبوس پایگاه شارژ الکتریکی اتوبوس‌ها نصب شده است‌.
دولت چین اعلام کرده است تا سال 2020 میلادی مصرف انرژی در این کشور 50 درصد تقلیل پیدا خواهد کرد و مصرف بنزین به 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مي‌رسد‌. تا آن سال تمامي‌اتوبوس‌های داخل شهری و بین شهری در چین الکتریکی مي‌شوند و بر شمار خودروهای الکتریکی در خیابان‌های این سرزمین 50 درصد اضافه خواهد شد‌.

دولت از نیمه دوم سال جاری میلادی ساخت ایستگاه‌های شارژ خودرو در شهرها را آغاز کرده است و انتظار مي‌رود تا سه سال آینده تمامي‌ایستگاه‌های لازم برای استفاده یک میلیون دستگاه خودرو در این کشور آماده باشد‌. به هر حال با وجود تلاش دولت برای الکتریکی شدن صنعت خودروسازی و سرمایه‌گذاری کلان در سال‌های اخیر هنوز هم بسیاری از مصرف کنندگان این کشور اعتماد لازم را به این صنعت ندارند‌.

یکی از مصرف کنندگان کشور چین مي‌گوید: صنعت تولید خودروهای الکتریکی در جهان هنوز به بلوغ و تکامل لازم نرسیده است و به همین دلیل من هیچ گاه یک خودرو الکتریکی نمي‌خرم‌.

وی معتقد است زمانی برای خرید یک خودرو الکتریکی اقدام مي‌کند که برای شارژ آن کمتر از نیم ساعت زمان لازم باشد و یک بار شارژ برای رانندگی در طول روز کافی باشد‌. مساله‌ای که از نظر دست‌اندرکاران صنعت خودروسازی در آینده‌ای نزدیک امکان پذیر نخواهد بود‌.

البته این نظریه نه تنها توسط یک مصرف‌كننده چینی بلکه توسط شمار زیادی از مصرف‌کنندگان خودرو در دنیا مطرح مي‌شود، ولی اگر فعالان بازار خودرو اقدام به بهبود کیفیت خودروهای الکتریکی کنند و دولت‌ها سرمایه لازم برای تحقیق را در اختیار شركت‌های بزرگ قرار دهند بدون شک نظر مصرف‌کنندگان هم تغییر خواهد کرد.

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
سهام کدام مجموعه را می خرید؟
بیمه البرز
بیمه اتکایی امین
بانک صادرات
بانک تجارت
بانک ملت
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: