مدیرعامل ایران خودرو دیزل برشمرد:
کد خبر: ۳۰۶۸۷
۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۲
۱۱
هووهای موجود در جاده ها مدلZZ4257S3241V است و فراز مدل ZZ4257N3247C است که ایمارک (قابلیت صادرات) اروپا دارد و تفاوتش محدود به یک ترمز ABS نیست.
پول نیوز – چندی پیش شرکت ایران خودرو دیزل اعلام کرد که به زودی کامیون جدیدش به نام "فراز" را وارد بازار خواهد کرد. به گفته مدیر عامل این شرکت ، فراز محصولی از شرکت CNHTC چین است که در ایران تولید می شود.

به گزارش پول نیوز بررسی های عصرایران حاکی از آن بود که شرکت چینی CNHTC ، همان شرکت تولید کننده "هوو"ی معروف است که در ایران به "قاتل جاده ای" معروف شده است. از همین رو ، عصرایران در مطلبی نسبت به بازگشت "هوو" به جاده های ایران با نام جدید هشدار داد و از مسوولان ایران خودرو دیزل خواست  در این باره شفاف سازی کنند.

در پی انتشار این خبر ، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل ، برای پاسخگویی راجع به "فراز" اعلام آمادگی کرد و بدین ترتیب، مصاحبه حاضر انجام شد و بی پرده و با صراحت تمام نگرانی های موجود را با مدیرعامل ایران خودرو دیزل – هاشم یکه زارع – در میان گذاشتیم.
 
مسوولان ایران خودرو دیزل، همچنین جداول مقایسه ای بین "فراز" و "هوو" نیز آماده کرده بودند که بدون پیشداوری درباره آنها، به رسم امانتداری منتشر می کنیم.
 
 

 
این که محصولی با در نظر گرفتن مزیت های تولیدی، از حالت وارداتی صرف به حالت تولیدی در بیاید، فی نفسه کار ارزشمندی است اما چرا برای این کار به جای طراحی یک پلتفرم داخلی، محصولی را از کارخانه CNHTC (سازنده هوو) چین انتخاب کردید؟ آن هم در حالی که حتی با وجود تحریم، کارخانه های دیگری در شرق و حتا اروپا مانند پژو هستند که کماکان با ما همکاری می کنند و در خود چین هم کارخانه های خودروساز دیگری نیز حاضر به همکاری هستند.


اولا بنگاه های اقتصادی گاه برای بقا هم که شده، سیاست های وارداتی پیش می گیرند، اما ما حاضر نیستیم به جای جوان ایرانی برای کارگر چینی یا آلمانی اشتغالزایی کنیم و از همین بابت نیز به خاطر آزادسازی واردات کامیون های دست دوم متأسفیم.

ثانیا در حال حاضر کارخانه های زیرمجموعه ما مانند ایدم، چرخشگر، محورخودرو و قطعات خاور که تولیدکننده قطعات قوای محرکه هستند و قرار است "فراز" را به خودکفایی برسانند، با کارخانه هایی مانند بنز و ZF آلمان کار می کنند و از سطح تکنولوژی و استاندارد بسیار بالا و نزدیک به استانداردهای اروپا برخوردارند.

ثالثا طراحی پلتفرم یک کامیون با پلتفرم یک سواری بسیار متفاوت است؛ چراکه سواری با تیراژ بالا تولید می شود و به فروش می رسد و کامیون با تیراژی پایین و در چنین شرایطی نمی توان 600 میلیارد تومان برای طراحی پلتفرم یک کامیون سرمایه گذاری کرد.

اما در مورد کارخانه CNHTC هم باید بگویم که این کارخانه به همراه کارخانه شاکمن؛ دو کارخانه مهم و برتر چین در تولید خودروهای سنگین هستند و بقیه کارخانه های چینی در این حوزه مانند BW و فوتون در رده های پایین ترند. البته ما با کارخانه شاکمن نیز مشغول به مذاکره ایم اما معمولا این مذاکرات یکی دو سالی زمان می برد تا به نتیجه برسد.
 
با این حال با توجه به تجربه ناموفق و مرگبار "هوو" آیا آزموده ای را دوباره آزمودن خطا نیست؟

همان مدل هوو هم که سال 1384 وارد ایران شده، یک محصول غیراستاندارد نبوده است، اما آنچه مسأله ساز شد لب مرز بودن برخی استانداردهای آن است که متناسب با ورود به کشورهایی مثل ایران، عراق و اردن و دیگر جاهایی که در رانندگی خودروهای سنگین فرهنگ خاص خود را دارند نیست، به ویژه آن که به هر کِشنده وارداتی هوو یک تریلر داخلی وصل می شود که 80 درصد آن ها غیراستاندارد و تک بوستر هستند و هوو نمی تواند متحمل استاندارد نبودن آن بشود.

تفاوت هوو با بنز، ولوو، رنو و ایوکو که 50 سال است با این بازارها آشنا هستند و با آن کار می کنند، در همین جا است؛ آن ها برای محصولات این بازارها یک طراحی جامع انجام می دهند؛ یعنی به جای اکسل 8 تن، اکسل 9 تن در نظر می گیرند و با فرض این که تریلری که بعدها به این کشنده وصل می شود تانک باد ندارد، تانک باد را روی خود کشنده نصب می کنند.

یک راننده اروپایی هرگز اضافه بر 20 تن مقرر روی تریلرش بار نمی زند اما در ایران اگر پیش بیاید تا 26 تن هم بار می زنند و این مسأله ای است که سازندگان بنز و ولوو در نظر می گیرند اما چین که تجربه بازار ایران را نداشته پیش بینی نکرده و مدیران ایرانی هم که در آن زمان اقدام به واردات هوو کرده اند، به این مسائل که ما 7هزار نفرساعت کار کارشناسی روی آن انجام داده ایم، دقت نکردد. وگرنه همین هوو که به 82 کشور دیگر هم صادر شده است در جاهای دیگر مشکل ساز نبوده است.
 
 
در سال 1384 کامیون هوو با حدود 5 میلیون تومان تحویل مشتری می شد و مابقی 63 میلیون تومان آن به صورت اقساط دریافت می شد که مبلغ پرداختی اقساط ماهانه بسیار بالا می برد. از این رو رانندگان برای این که توان بازپرداخت آن را داشته باشند روزی 14 تا 16 ساعت کار می کردند و این میزان خطای انسانی را در رانندگی افزایش می دهد. اما خوشبختانه پس از در میان گذاشتن این مسأله با پلیس راهنمایی و رانندگی، برای رانندگان کشنده هم سقف کاری تعیین شد و قرار شد حتما از راننده کمکی استفاده شود.

وقتی در ایران راننده خسته از 15 ساعت کار، 25 تن بار می زند و در سرازیری با هوویی که مجهز به سیستم کروز کنترل و محدودکننده سرعت نیست 120 کیلومتردرساعت سرعت می رود، چه حادثه ای اتفاق می افتد؟
 
 
شما برای رفع مشکلات فنی هوو، فراخوان دادید اما برغم این، چرا پس از فراخوانی که داشتید، پلیس هووهای اصلاح شده را هم مشکل ساز دانست؟

اولا بنابر آماری که ما از بیمه داشتیم، هووهای اصلاح شده دیگر به خاطر مشکل فنی تصادف نیافریده اند و حوادث ناشی از خطای راننده بوده است، با این حال تضمین می دهیم که همان هووهای قبلی نیز پس فراخوان دوم دیگر هیچ گونه مشکل فنی منجر به تصادف نداشته باشند.

ثانیا هووهای موجود در جاده ها مدلZZ4257S3241V  است و فراز مدل ZZ4257N3247C است که ایمارک (قابلیت صادرات) اروپا دارد و تفاوتش محدود به یک ترمز ABS نیست.
 
با تمام این حرف ها اگر کسی بخواهد پس از پیش خرید بر اساس همان شنیده های قبلی اقدام به پس دادن خودرو کند، آیا بلافاصله آن را پس می گیرید؟

بله و حتی تا یک هفته پس از تحویل هم اگر مشتری به هر دلیلی از فراز خوشش نیامد، آن را پس می گیریم. اما به شما قول می دهم که با ورود تعدادی از آن به بازار با توجه به استانداردهای بالاتری که نسبت به انواع کامیون های موجود در بازار دارد، پس از مدت کوتاهی استقبال گسترده ای از آن خواهد شد.
 
سرمایه گذاری برای احداث خط تولید محصول "فراز" از کی و به چه میزان انجام شده است؟
خط تولید فراز پایان مهرماه گذشته با سرمایه گذاری نزدیک به پنج میلیارد راه اندازی شده است و قرار است تا پایان سال آینده به حدود 40 درصد خو دکفایی و تا چهار سال آینده به 82 درصد خودکفایی برسد. در فاز اول تولید، خودکفایی ما محدود به قطعات غیر نیرومحرکه است اما از سال دوم قطعاتی همچون گیربکس، اکسل، جعبه فرمان و موتور را دربرمی گیرد.


 اطلاعات زیر توسط ایران خودرو دیزل در اختیار عصرایران قرار داده شده است

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱۱
نظرات بینندگان
بهرام دیده ور
Iran, Islamic Republic of
14:39 - 1390/11/28
دیفرانسیل این کامیونهادارای سرعت زیادی بوده وبه همین علت درسرازیریها کارایی ترمزکمتر میشود.بایددیفرانسیل این کامیون ازنوع سنگین وکم سرعت (معادل ولوو )(14)انتخاب شود
اینجانب دارای دیپلم ریاضی ولیسانس ریاضی محض و16سال سابقه کاردر جاده ها باکامیون وتریلرمیباشم
سجاد‏ ‏جلیلیان
Iran, Islamic Republic of
14:34 - 1391/08/27
باسلام‏ ‏خدا‏ ‏کنه‏ ‏اینجور‏ ‏که‏ ‏میگین‏ ‏باشه
پیمان حبیبی
Iran, Islamic Republic of
20:57 - 1395/08/02
با سلام. کشنده هوو بسیار ماشین زیبا و خوبیه. میدونید چرا میگن قاتل جاده؟؟؟ چون با 5 میلیون یه تریلی میدادن و آدمی که بلد نبود حتی سواری برونه میومد یکیشو میخرده و سواری وار میروندن و چپ میشود. پس درست نیست ادم بدون منطق جواب بده. با هوو میرن جابه جایی دکل حفاری. ماشین خوبیه اسمش بد در اومده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
21:29 - 1395/10/27
با سلام بنده در سال 86یک هوو خریدم بقدری ازش راضیم که از هیچ ماشینی راضی نبودم خداراشکر با اسکانیا هم 120کیلومتر سرعت با 25تن بار بری نگه داشتنش سخته چه برسد به اینکه ماشین را بزاری داخل یک سر و زیری بعد استارت نزند پیاده بشی بری لیگ لاجش را باز کنی که روشن بشد خنده دار نیست بعد هم ماشین با 40تن سنگ راه بیفته و فاجعه؟
Behnam
Iran, Islamic Republic of
15:13 - 1395/11/12
اتاق وراحتی هوو خیلی خوبه اگه یه کم ترمز های خوبی داشت
rasoul
Iran, Islamic Republic of
11:21 - 1396/02/08
باسلام خدمت دوستان.به نظر من کشنده هوو نسبت به مشخصات کامیون در حال حاضر قیمت بالایی دارد.قیمت هوو اگر بخاهیم با اف هاش مقایسه کنیم اف هاش باید یک میلیارد قیمت گذاری بشه.اگر کسی از کشنده فراز اطلاعات دقیقی داره لطفا بگه.و از هوو بهتر یا از دانگ فنگ.
vahid
Iran, Islamic Republic of
12:16 - 1397/02/30
سلام.احتراما بنده یک دستگاه ههو مدل86سینه ترک خریدم.اطلاعات کامل دفترچه کامیون میخواستم کمکم کنید تا تهیه کنم.09148931360
Sahar
Iran, Islamic Republic of
15:14 - 1397/04/11
من يه هوو مدل٨٥دارم خيلي ازش راضيم هم كم خرجه وهم پولي رو كه بهش دادي رو درمياره به نظر من هوو خيلي بهتر از ماشين هاي هم قيمتشه مثل دنگ فنگ
حسين
Iran, Islamic Republic of
12:29 - 1398/09/07
باسلام
من ي دونه هوو خريدم اما بعد از ي مدت كار كردن عيوبش رو خودم اصلاح كردم و الان رفتم يكي ديگه هم خريدم.
كاري كه بايد بكنيد اينه كه دبه هاي ترمزشو هر چهارتاي مربوط به اكسل عقب رو كردم بنزي ٣٢ اييي و دبه باد ماشين هم تو فراخوان خود ايرانخودرو اضافه كردم، اين از ترمز!
مشكل ديگه اش اينه كه زور گيربكس بايد به موتور بچربه، چرا كه بعلت ريز بودن ديفرانسل تو سرازيري ها ماشين سريع دور ميگيره به همين خاطر من گيربكس رو عوض كردم و گيربكس اوردار ايويكو ٧٢٠ انداختم رو ماشين، با اينكار هم خرج موتورم كم شد و هم لنت و هم ماشين و خودم راحت شديم، الان يكساله فقط روغن و گازوئيل.
موفق باشين
حسام
Iran, Islamic Republic of
12:30 - 1399/01/12
سلام من و داداشام سه تا هوو داریم تا الان هیچی مشگلی از هوو ندیدیم .فقط هوو گریبکسش اگه عوض بشه بهتره .ماشینای ما تو معدن سنگ کار میکنن من خودم تا ۶۵ تن بهش زدم هیچیش نمیشه .انقدر از هوو بد نگید .ماشینمم تو استانمون تکه از همه نظر .ماشین خودم گریبکس اف ۶ دنده روشه .هوو کم خرج ترین ماشین موجوده .
حسین
Iran, Islamic Republic of
13:32 - 1399/02/03
هوو اونقدر هم که میگن بد نیست.خدایی از لحاض نرمی مثل اف هاش و اسکانیا میمونه.تازه نه تک محوره نه بالن دار ولی اتاق بشدت نرمی داره.سرعت هم که مثل سواری راه میره.قشنگ پابه پای اف هاش میره.ولی تو گرما تخته کنی امپر میاد بالا و باید حواست باشه.اونم میشه ترموستات بنز بندازی بهتر میشه.فقط ضعفش ترمزه.اونم اول باید گیربکسش که بشدت سرعتیه عوض کنی یا مال اف بندازی یا مال ایویکو.تانکر باد اضافه کنی و پشتش هم یه سه محور دیسکی بندازی ماشین میخ میکنه.قطعاتش از اف هاش و مدل بالاهای دیگه بی کیفیت تر هست ولی بشدت ارزونترم هستن.کشش موتورش با این گیربکس سرعتی خیلی خوبه و گیربکسش رو عوض کنی خیلی بهترم میشه.همه این کارا رو انجام بدی قیمتش میشه نصف اف هاش ولی پابه پاش هم راه میره هم کار میکنه خدایی
گزارش مجامع بیشتر
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: