کد خبر: ۳۰۶۰۵
۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۲
0
محمدعلی دیانتی‌زاده
با گذشت 200 سال از انقلاب صنعتی در جهان، اکنون ما نیز احساس می‌کنیم که برای خودمان تولید و صنعتی داریم. صنعتی که به سه بخش عمده تقسیم می‌شود. قسمت اعظم آن شامل تولیداتی است که ماشین‌آلاتش از کشورهای صنعتی و به صورت تقلید از کاتالوگ‌ها توسط افراد متخصص یا غیر متخصص تولید می‌شوند.
 
این تولیدات بدون فلسفه وجودی، زمان و مکان و نیز شناسایی نیازهای مربوط به استفاده‌گر طراحی شده‌اند و ما این مصنوعات را به وفور و بدون این که در بسیاری از موارد شرایط استفاده از آنها را داشته باشیم وارد کرده‌ایم و در نتیجه ارتباط بین استفاده‌گر و محصول اغتشاش ایجاد شده است.
 
مثال بارز آن، لوازم خانگی است که آشپزخانه‌های ما را پر کرده‌اند بدون این که فرهنگ و واقعیت‌های استفاده آن تولیدات در جامعه وجود داشته باشد. بخش دیگر صنعت ما شامل تولیداتی است که طراحان می‌کنند مانند پلوپزهایی که ژاپنی‌ها برای ما ساخته‌اند، درصد این تولیدات نیز بسیار محدود است.
 
تولیدات دیگری در بازار ایران موجود است که برای رفع نیازهای داخلی طراحی شده‌اند. مانند دستگاه‌های برشته کردن تخمه آفتابگردان یا دستگاه‌های آبلیموگیری و غیره که با توجه به نیاز و فرهنگ‌ داخلی به شکل بسیار زشت و ناهماهنگی برای استفاده‌گر طراحی شده که شبیه تولیدات صنعتی یعنی تفکر صرف مهندسی فنی و افراد تجربی است.

وقتی ما از صنعت صحبت می‌کنیم اولین چیزی که حاصل صنعت است تولیدات مورد استفاده است که قضاوت ما درباره صنعت و از آن شروع می‌شود. دسته سوم تولیدات که با تجارب فنی تولید می‌شوند و در کشور ما کم نیستند.
 
در هر سه دسته از صنایع ما جایگاهی ندارد، چون هدف این صنایع شبیه‌سازی جوامع صنعتی از نظر فرهنگی و مصرفی به منظور فروش راحت‌تر محصولات تولید شده است که برای این منظور از روش‌هایی مانند تبلیغات از طریق رسانه‌های گروهی و محلات تخصصی استفاده می‌کنند و نظایر آن را در کارخانه‌های ژاپنی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی می‌توان دید.
 
متاسفانه ما از تهاجم فرهنگی زیاد صحبت می‌کنیم ولی هیچ وقت از تهاجم صنعتی سخنی به میان نمی‌آید که نوع و شیوه زندگی ما را شبیه به کشورهایی می‌کنند که از نظر رفتاری و اخلاقی و فضاهای مسکونی و حتی پرندگان و موش‌ها و سگ‌های ما هیچ تناسبی با آنها وجود ندارد. این درست مثل پوشیدن کفش‌ اسکي برای قدم زدن در کویر است. این کفش روابط فرهنگی و نیاز عملکردی خاصی را می‌طلبد. هر مصنوعی برای رفع نیازی خلق می‌شود.
 
در کشورهای صنعتی تمام صنایع مونتاژ توسط متخصصان آن جوامع برای رفع نیازی مشخص طراحی شده‌اند. بنابراین فلسفه وجودی یک محصول و نیازی که برآورده می‌کند اولین بحث مهم طراحی صنعتی است. ما چگونه می‌توانیم وسایل دست دوم و چهارم کشورهای صنعتی را با هزینه‌های هنگفت فراهم کنیم و سرمایه‌های مردم را به رایگان در اختیار صنایع بگذاریم که کارشان تولید حرف‌های دست و دوم و چهارم کسانی است که برای نیازهای کشورهای خودشان طراحی می‌کنند.
 
مسلم است که در دنیای امروز صنعتی که قدرت رقابت و صادرات نداشته باشد همواره مشکل خواهد داشت  و به کمک دولت‌ها و منابع مالی کشور وابسته خواهد بود. ما اگر بخواهیم همین رویه را که در صنایع داریم ادامه بدهیم بهتر است دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم، چون ایجاد صنایع مونتاژ با وجود اطلاعات پایه دبیرستانی یا هنرستانی هم ممکن است و نیازی به تخصص دانشگاهی ندارد.
 
از طرف دیگر تا چه زمانی می‌توانیم با صنایع دست چندم در کنار تولیدکنندگان اصلی این صنایع در بازارهای جهانی قرار بگیریم و توقع هم داشته باشیم که قادر به رقابت باشیم. این غیرممکن است زیرا به محض این که تفکر سوم و چهارم در اینجا مونتاژ می‌شود تا در رقابت جهانی قرار گیرد در آنجا محصولات جدید متولد شده و رقابت را غیرممکن می‌سازد. به همین دلیل ارز صادراتی حاصل از صنایع ما بسیار محدود است و صنعتی که ارز صادراتی نداشته باشد محکوم به فناست.
 
باید ضرورت توسعه صنایع مونتاژ را باور کنیم و آن را تنها به صنایعی که قدرت تکنولوژی و ساخت آن را نداریم محدود کنیم. هر صنعتی برای ادامه حیات خود حتما باید یک دفتر دیزاین داشته باشد تا در کنار صنایع مونتاژ خود هر ساله حداقل یک محصول تولدیافته صنعت خودرا به بازار ایران و حتی به خارج از مرزها ارایه کند تا از این طریق هم رشته‌های دانشگاهی‌مان را کاربردی کنیم و هم کاربرد حرفه دیزاین بیش‌تر از گذشته‌ در صنعت نمود یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: