کد خبر: ۳۰۴۳۷
۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵
0
نبود توجه به مقياس اقتصادي در سرمايه‌گذاري صنعت تاير طي سال‌هاي گذشته، منجر به عدم توجه و سرمايه‌گذاري در زنجيره ارزش افزوده تاير شده است.
پول‌نيوز - دبير انجمن صنفي صنعت تاير ايران گفت: اين صنعت در سال گذشته در مجموع بيش از يكهزار ميليارد تومان فروش داشته كه حاشيه سود آن قبل از كسر ماليات حدود شش درصد بوده است.   
 
به گزارش پول‌نيوز، اكبر توانا در دهمين همايش و نمايشگاه صنعت لاستيك ايران، افزود: از كل دارايي‌هاي اين صنعت به ارزش دفتري حدود 12 هزار ميليارد ريال حدود 64 درصد آن را سرمايه در گردش تشكيل مي دهد و اين امر مؤيد آن است كه اداره اين صنعت نياز به نقدينگي زيادي دارد.

وي در خصوص عملكرد صنعت تاير اظهار داشت: متوسط رشد تايرهاي سواري در 10 سال گذشته 5/9 درصد است در حالي كه متوسط رشد خودرو سواري 8/18 درصد بوده است ضمن اينكه متوسط رشد تايرهاي تجاري نيز در اين مدت 5/1 درصد و متوسط رشد خودرو تجاري 15 درصد بوده است.
وي در ادامه به ورود بخش زيادي از واردات تاير از مبدأ دوبي اشاره كرد و اظهار داشت: كل واردات تاير در سال 1388 به ميزان 4/113 هزار تن بود كه 66 درصد آن معادل حدود 75 هزار تن از طريق امارات متحده عربي (دوبي) وارد كشور شده است.
به گفته توانا، سهم واردات از امارات در سال 1387 نيز بيش از 70 درصد بوده كه عمده واردات مذكور فاقد هرگونه خدمات پس از فروش و تعهدات سازندگان اين تايرها در قبال خسارت‌هاي مربوطه است.
وي در مورد مسايل و مشكلات و محدوديت‌هايي كه صنعت تاير تاكنون با آن مواجه بوده است، گفت: فقدان برنامه توسعه صنعتي مدون و مصوب و همچنين نبود نقشه راه مصوب براي استراتژي توسعه اقتصادي كشور از جمله مسايل و مشكلات فراروي اين صنعت است.
توانا افزود: نبود توجه به مقياس اقتصادي در سرمايه‌گذاري صنعت تاير طي سال‌هاي گذشته، منجر به عدم توجه و سرمايه‌گذاري در زنجيره ارزش افزوده تاير شده است.
دبير انجمن صنعت تاير ايران ديگر مشكلات اين صنعت را فقدان مديريت كارآمد در رابطه با توليد واردات و مصرف تاير، افزايش هرچه بيشتر وارادت، نظارت و كنترل طولاني و بلندمدت در صنعت تاير دانست.
وي با تاكيد بر ضرورت سرمايه‌گذاري در صنعت تاير كشور، تصريح كرد كه سرمايه‌گذاري حدود سه ميليارد و 620 ميليون دلار در يك دوره 15 ساله در صنعت تاير، اين صنعت را به سطح جهاني و همپاي توسعه صنايع خودرو و حمل و نقل كشور ارتقا خواهد داد.
به گفته توانا، ارزش افزوده صنعت خودرو، صنعت حمل و نقل و همچنين صنعت تاير براساس پيش‌بيني‌هاي بعمل آمده و به منظور دستيابي به مقام اول در جغرافياي چشم انداز بايد حدودا 10 برابر شود. اين به معني رشد متوسطي معادل 9/12 درصد بوده كه قسمت اعظم آن از طريق سرمايه‌گذاري و بخش كمتر از طريق افزايش بهره‌وري بايد محقق شود.
دبير انجمن صنعت تاير ايران، تحول در اين صنعت را نيازمند تدوين برنامه اجرايي براي صنعت تاير، تثبيت و افزايش نرخ تعرفه تاير، تخصيص منابع ارزي ريالي با هزينه نازل و بازپرداخت بلندمدت،‌ مديريت منطقي واردات تاير براي بسط و گسترش توليد داخل، تخصيص معافيت‌هاي بلندمدت مالياتي قطع نظر از محل احداث كارخانه، تثبيت نرخ ارز براي سرمايه‌گذاران، آماده كردن بستر لازم براي جذب تكنولوژي روز دنيا، ادغام كارخانجات داخلي و تدوين مشوق‌هاي لازم براي ورود سرمايه گذاران داخلي و خارجي به اين صنعت دانست.
وي در پايان مخاطرات عدم توجه به توسعه صنعت تاير را منجر به وابستگي به كشورهاي بيگانه، آسيب پذيري كشور در اثر تحريم، آسيب پذيري صنعت خودرو، آسيب پذيري صنعت حمل و نقل، خروج ارز در ابعاد ميليارد دلار براي واردات و محروميت از اشتغال زايي قابل ملاحظه در صنعت تاير اعلام كرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: