پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

کد خبر: ۲۹۳۶۴۰
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
0
علیرغم اینکه کارشناسان معتقدند که بانک‌ها به دلایل (کاهش هزینه ها، ارتقای کفایت سرمایه، کاهش معوقات، شفاف سازی حساب بانکها، افزایش سودآوری، کاهش بنگاه‌داری، ) با یکدیگر ادغام می شوند، اما می توان این یقین را حاصل کرد که دولت...
حلقه مفقوده اعتماد در ادغام بانک‌ها
پول‌نیوز؛ حمید آقامحمدی- کسب و کارها وقتی تمایل به رشد و نفوذ در بازار دارند، اقدام به همگرایی، اتحاد، ادغام و خرید کسب وکارهای با پتانسیل می‌کنند و با توسعه سرمایه‌گذاری، حیطه فعالیت خود را گسترش می دهند.

به طور کلی ادغام، اتحاد، تجمیع و یا هر نام‌گذاری دیگر بر روی این فرآیند، موضوع جدیدی نیست و ادغام شرکت‌ها در راستای کاهش هزینه خدمات، صرفه جویی و قیمت تمام شده، افزایش کیفیت بهتر در ارائه خدمات، بهبود عملکرد شرکت، افزایش نظارت، استفاده از ظرفیتهای اضافی، افزایش سرعت رشد شرکت، به‌دست آوردن مهارت‌ و تکنولوژی، بهره مندی از مزیت مقیاس، تشویق رفتارهای رقابتی، کاهش ریسک مبادله‌ی خارجی، بهبود موقعیت اقتصادی و بهره‌وری عملیاتی و نهایتاً بهره‌مندی از مزایای مالیاتی می‌باشد و چون این موارد منطقی و مفید هستند، دیدگاه مشتریان به آن برند منفی نمی شوند.

با موقعیت ایران در شرایط حاصل از فضای سیاسی ایجاد شده پس از خروج امریکا از برجام و دور جدید تحریم‌ها، کاهش سودآوری شرکت‌ها و از طرفی تمایل سهامداران به توسعه در فعالیت بیشتر در بازار به منظور ثبات نرخ سودآوری و نیل به اهداف فوق الذکر، می‌توان گفت عصر ادغام در ایران شروع شده است.

برخی از ادغام‌ها و تغییر در مالیکت دارایی‌ها در شرکتهای نام‌آشنای ایرانی [به روش‌های مختلف ادغام]، مانند ادغام در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی پارس‌آنلاین (با 5 شرکت زیرمجموعه) با های‌وب، خرید درصدی از سهام شرکت حریر خوزستان به منظور توسعة زنجیره ارزش گروه صنایع کاغذی پارس، توسعه تک ماکارون با خرید شرکت آردسازی آردداران، ادغام در شرکت‌های توزیع گاز پرسی گاز و ایران گاز، اتحاد شرکت‌های مواد شوینده پاکشوما و گلرنگ و ظهور فروشگاه افق کورش، خرید بخشی از سهام پالایشگاه نفت اصفهان توسط شرکت نفت سپاهان، خرید بخشی از سهام هلدینگ‌های توکا فولاد (شامل 30 شرکت) و فولاد متیل (با 10 شرکت) توسط فولاد مبارکه اصفهان و خرید سهام شرکتهای سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سنگ آهن چادرملو و سنگ آهن گل گهر توسط این شرکت، همچنین ادغام‌های جذاب و کم حاشیه استارتاپ‌های زودفود و اسنپ، زورق و علی‌بابا، موزاندو و بامیلو، روکولند و دیجی‌کالا، [آلونک و شیپور، آواتک، شزان، نوآوا، زاویه] و هم‌آوا و ... نمونه‌هایی از ادغام‌هایی می‌باشد که نه تنها به برند و خدمات آن شرکتها خدشه وارد نمی‌شود، بلکه باعث تقویت این تصویر ذهنی مشتریان و مردم شده و با استقبال آنها روبرو می شویم.

از طرفی کارکنان این شرکت‌ها نیز با انگیزه بیشتر و بهتری با امید به آینده فعالیت می‌کنند و سهامداران و موسسین این مجموعه ها، به این موضوع به چشم یک موفقیت در کسب و کارهایشان نگاه می کنند.

اما زمانی که صحبت از ادغام بانک‌ها بر سر زبان می افتد، متأسفانه ذینفعان اصلی و مشتریان، کارکنان و سهامداران آن‌ها با نگرانی و ناراحتی به موضوع می نگرند!

علیرغم اینکه کارشناسان معتقدند که بانک‌ها به دلایل (کاهش هزینه ها، ارتقای کفایت سرمایه، کاهش معوقات، شفاف سازی حساب بانکها، افزایش سودآوری، کاهش بنگاه‌داری، ) با یکدیگر ادغام می شوند، اما می توان این یقین را حاصل کرد که دولت، بانک مرکزی و حتی خود بانکها هیچ دیدگاه، هادی و چراغ راهی برای ادغام ندارند.

چرا که راهنمای عمل و دستنامه مدونی برای ادغام بانکها و موسسات مالی وجود ندارد و متأسفانه عدم استقلال بانک مرکزی، حضور بیشمار دستورات و فشارهای بالادستی از سوی سازمانها، ارگانها و ارکان متعدد حکومتی، عدم شفافیت دارایی ها و صورتهای مالی بانکها، عدم ثبات تصمیم گیری در مجامع عمومی بانک‌ها از دلایل کافی برای ناکارآمدی ادغام بانک‌ها تلقی می‌گردد.

به منظور بهبود اوضاع و ترمیم اعتماد مردم و مشتریان به ادغام بانک‌ها 4 پیشنهاد ارائه می شود:

1-    تصمیم گیری مستقل مجامع عمومی موسسات مالی و بانکهای غیردولتی برای ادغام و عدم دخالت و فشارهای بالادستی از سوی بانک مرکزی، دولت و ...

2-    تدوین قانون مستقل در خصوص ادغام موسسات مالی و بانک‌ها

3-    شفاف سازی صورتهای مالی موسسات مالی و بانکها و نزدیک شدن به استانداردهای روز بین‌المللی

4-    ارزشگذاری دارایی های موسسات مالی و بانکها

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار