کد خبر: ۲۷۳۱۵۱
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
0
پول‌نیوز - هرچند در دوران جوانی نیاز روزانه ی بدن به کلسیم اهمیتی برایمان ندارد، باید بدانید که کلسیم به عملکرد عضلات کمک و ضربان قلب و سیگنال های عصبی را تنظیم و به جلوگیری از لخته شدن خون و پوکی استخوان کمک می کند؛ مواردی که همگی در دوران پیری اهمیت ویژه ای می یابند.

در یک فنجان شیر ۳۰۵ میلی گرم کلسیم وجود دارد؛ اما نیاز روزانه ی بدن به کلسیم برای یک فرد بزرگسال ۱۰۰۰ میلی گرم است (زنان ۵۰ ساله و بیشتر و مردان ۷۰ ساله و بیشتر نیازمند ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز هستند). به علاوه، بسیاری از ما طعم شیر را دوست نداریم یا بدن ما در برابر لاکتوز موجود در آن واکنشی منفی دارد. خوشبختانه مواد غذایی دیگری وجود دارد که حتی کلسیم بسیار بیشتری در مقایسه با مواد لبنی دارند. در ادامه به ۱۳ مورد از منابع غیر لبنی کلسیم می پردازیم. این مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه ی خود بگنجانید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

1- ماهی سالمون

ماهی سالمون تازه و کنسرو شده، هر دو حاوی مقدار مناسبی کلسیم هستند. ۱۷۰ گرم ماهی سالمون تازه حدود ۳۴۰ میلی گرم کلسیم دارد. کنسرو ۱۴۰ گرمی ماهی سالمون حاوی مقدار بیشتری کلسیم یعنی ۳۵۰ میلی گرم است.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

2- پنیر ریکوتا

پنیر ریکوتا نوعی پنیر ایتالیایی است که به وسیله ی باقیمانده ی آب پنیر بعد از تولید پنیر تهیه می شود و طعم بسیار لذیدی دارد. سه چهارم فنجان پنیر ریکوتا ۳۸۰ میلی گرم کلسیم دارد. به عنوان یک میان وعده ی لذیذ و سالم می توانید با اضافه کردن میوه به این پنیر، نیاز روزانه ی بدن خود به کلسیم و فیبر را برطرف کنید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

3- دانه ی چیا

این دانه های بسیار کوچک، از کلسیم زیادی برخوردار هستند. ۱۰۰ گرم دانه ی چیا حاوی ۶۳۱ میلی گرم کلسیم است. یعنی ۳ قاشق سوپ خوری دانه ی چیا، از یک لیوان شیر کلسیم بیشتری دارد. این دانه ها را می توانید به ماست هم اضافه کنید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

4- ماهی ساردین

۸۵ گرم ماهی ساردین حاوی ۳۷۰ میلی گرم کلسیم است. به علاوه، این ماهی منبع بسیار خوب اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین دی است.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

5- مغزها و دانه های خوراکی

مغزها و دانه های خوراکی حاوی مقدار مناسبی کلسیم هستند. برای مثال بادام فواید بسیار زیادی دارد که یکی از آن ها کلسیم فراوان موجود در آن است. سه چهارم فنجان بادام حدود ۳۲۰ میلی گرم کلسیم دارد. دیگر دانه ها و مغزهای حاوی کلسیم، فندق، دانه ی کنجد و تخم کدو هستند.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

6- سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار از منابع بسیار خوب کلسیم هستند، به ویژه سبزیجاتی که رنگ تیره ای دارند مثل اسفناج، برگ گیاه خردل، کلم بوک چوی، برگ شلغم و کلم کیل. دو فنجان برگ شلغم ۳۹۴ میلی گرم کلسیم و دو فنجان کلم کیل ۱۸۸ میلی گرم کلسیم دارد. اگر دوست ندارید این سبزیجات را به شکل سالاد بخورید، می توانید آن ها را با یک نوشیدنی اسموتی مخلوط و یا به ساندویچ خود اضافه کنید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

7- آب پرتقال

دویست میلی لیتر آب پرتقال حاوی ۳۵۰ میلی گرم کلسیم است. قبل از نوشیدن آب میوه ی خود آن را تکان دهید چون کلسیم در انتهای لیوان ته نشین می شود.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

8- انجیر خشک

نیم فنجان انجیر خشک شده حاوی ۳۲۰ میلی گرم کلسیم است. اما به یاد داشته باشید این ماده ی غذایی کالری زیادی دارد، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

9- نخود

یک و نیم فنجان نخود ۳۵۰ میلی گرم کلسیم دارد. نخود را به همراه لیموترش بخورید یا می توانید از آن در آش یا سوپ استفاده کنید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

10- توفو

توفو از فرآیند بستن شیر سویا به دست می آید. یک فنجان توفو حاوی ۸۶۱ میلی گرم کلسیم است. به عنوان یک وعده ی غذایی سالم می توانید در زمان پخت غذا از آن به همراه سبزیجات استفاده کنید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

11- جو دو سر

نیم فنجان جو دو سر خشک و خام حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسیم است. می توانید آن را با یک لیوان شیر بادام بپزید و به این ترتیب، ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم کلسیم به آن اضافه کنید.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

12- ریواس

یک فنجان ریواس پخته شده ۳۸۴ میلی گرم کلسیم دارد. تنها ساقه های ریواس خوردنی هستند و مزه ی ترشی دارند.

آشنایی با چند منبع غیر لبنی ماده کلسیم

13- انواع لوبیا

یک فنجان لوبیای سفید پخته شده ۱۶۱ میلی گرم کلسیم دارد. علاوه بر این، لوبیاها حاوی مواد ضد پیری و از منابع بسیار خوب پروتئین و فیبرهای کاهش دهنده ی کلسترول هستند.

منبع: روزیاتو
برچسب ها: کلسیم ، سالمون ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: