واکنش متولی قراردادهای جدید نفتی به تاخیر پول‌نیوز -مدتی است که به نظر می رسد شرکت توتال فرانسه اجرای قرارداد در فاز 11 پارس جنوبی را که چندی پیش با حضور وزیرنفت و مدیرعامل این شرکت به ارزشی حدود پنج میلیارد دلار به امضا رسید به دلیل فشارهای آمریکا معطل کرده است؛ این مسئله وتبعات آن را در گفت وگو با دکترسیدمهدی حسینی، استاد دانشگاه و معاون اسبق وزیرنفت و رئیس اسبق کارگروه تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی بررسی کردیم که شرح آن درادامه می آید:

در زمینه برداشت از میادین نفتی مشترک وضعیت ما چگونه است، باتوجه به این که شما درتنظیم مدل جدید قراردادهای نفتی مسئولیت داشتید.

-ما میدان های مشترک متعددی درخشکی و دریا داریم که بزرگ ترین آن ها پارس جنوبی است که حالا خوب به آن رسیده ایم، قبلا خیلی عقب بودیم و قطری ها خیلی برده بودند ولی ما آن قدر نبردیم و یک دوره 7، 8ساله ما به آن جا آنتراکت داده بودیم....
یعنی الان ما به معادل برداشت قطر رسیده ایم؟
-بله، تولید ما بیشتر هم است.

باوجود این که توتال زیرقولش زده است؟

-منهای این موضوع، اصلا بحث توتال این جا مطرح نیست، در یک دوره ای نسبتا طولانی قطری ها حدود 17میلیاردفوت مکعب گاز درروزتولید می کردند ولی تولید ما حدود 10 میلیارد فوت مکعب بود یعنی آن ها حدود 70درصد بیش ازما برداشت می کردند اما به تدریج طرح های ما به بهره برداری رسید که امروز به همان میزان قطری ها وحتی یک ذره بیشتر داریم برداشت می کنیم...
این برداشت ها ماهیت داخلی دارد یعنی توسط شرکت های داخلی انجام می شود یا خارجی ها وچینی ها؟

- نه، پروژه های مختلفی دارد،در فازهای اولیه ای که شرکت توتال و ان ای و پتروپارس و نیکو کارکردند، حدود7تا10 میلیارد فوت مکعب تولید می کردند که آن زمان قطر 17میلیارد برداشت می کرد بعدها فازهای دیگری وارد مدار تولید شد ازجمله درسال های اخیر4تا5فاز جدید به تولید رسید ونهایتا به حدود 17میلیاردی که قطرتولید می کند نیز رسیدیم که دراین ها خارجی ها نیستند، درپروژه های قبلی که ازنوع بیع متقابل بود نیز این طوری بود که وقتی به تولید می رسیدند تحویل می دادند و می رفتند یعنی بهره برداری اش را از اول خودمان انجام می دادیم که الان هم شرکت نفت وگاز پارس دارد انجام می دهد.ما همه پروژه های قطری ها را بررسی وطوری برنامه ریزی کردیم که تا سال 2012 به بعد ما ازآن ها جلوبزنیم که فاز 11را که با توتال قرارداد بسته بودیم، به هم زدند.

منظورتان همین اخیرا است یعنی بعد ازبرجام؟

-نه سال 85، آن موقع به هم زدند واین ضرر را کردیم که اگر سه سال زمان برای به تولید رساندن آن هم درنظر بگیریم سال 88 باید به تولید می رسید که ازآن موقع تاحالا حدود 7، 8سال قطر برد وما نبردیم وهزینه ها هم بالا رفت آن موقع زیر1.5 میلیارد دلار قرارداد بستیم درحالی که الان 5میلیارد شده است وهزینه ها بالا رفته است.این ضرر دوجانبه را کردیم،این را یک کسی واقعا باید بررسی کند که چرا ما این کارها را کردیم.

پس این که فرمودید سال 85 توتال کنارکشید، یعنی بعد وارد کارشد وبخشی ازاین 17میلیارد تولید برای آن هاست؟

-توتال کنارنکشید، در قراردادهای بین المللی شما هم یک طرف قضیه هستید، یک نفر تنهایی کنارنمی کشد، آن ها نمی توانستند کنار بکشند چون تعهد داشتند،علت کنارکشیدنشان آن است که درسال 84یا 2005 به بعد قیمت نفت ناگهان بالا رفت واز20دلار به بالای 60دلار رسید،وقتی که بازارنفت گران شود، طبیعتا خدمات به آن نیز گران می شود.آن موقع دکل حفاری را 40هزاردلار درروز اجاره می کردیم که بعد به 150هزاردلار رسید، شما تفاوت را ببینید، آن ها [توتال] گفتند که قراردادی که بسته ایم خیلی ارزان است،حالا بماند که برخی ازدوستان ما می گفتند که شما گران قرارداد می بندید، ولی ما یک میلیارد و260میلیون بسته بودیم که تا یک میلیارد و400 میلیون می توانست قیمت حداکثر بالا برود ،قیمت ها دربیع متقابل سقف هم داشت وبیشتر نمی توانستند هزینه کنند.

آمدند گفتند که مثلا دکل حفاری فلان قدرشده است و ما بارقمی که شما بسته اید نمی توانیم ونشدنی است، این مواقع باید شرکت ها باتوجه به منافعی که دارند بنشینند وبا طرف مذاکره کنند،حتما آن ها زیاده خواهند وباید زیادی به آن ها نداد.

این موضوع الان که مصداق ندارد؟یعنی الان موضوع به تصمیمات ترامپ گره خورده است..؟

-امروز شرایط تغییر کرده است.توتال آن موقعی که با ما قرارداد بست میزان سرمایه هایی که درآمریکا داشت به میزان فعلی نبود، این ها نگران سرمایه هایشان درآمریکا هستند، صرف نظر از بودن دیوانه ای مثل ترامپ که حرکت هایش قابل پیش بینی نیست، آن موقع زمان کلینتون بود و قابل پیش بینی تر بودند.این که نگرانی داشته باشد قابل درک است ولی این را که بخواهد قراردادی که امضا کرده است بگذارد برود یک مسئله حقوقی خواهد بود.البته من نمی دانم قرارداد را چگونه نوشته اند ولی یقیناً به این سادگی از نظر حقوقی نخواهد بود که بگوید من رفتم وخداحافظ.فکر نمی کنم این اتفاق به این سادگی بیفتد.ضمن این که اگر آن ها می خواستند بروند دراین شرایط نمی آمدند.برای چه آمدند که بعد بخواهند بروند.هنوز امیدوارند که اتفاقی نمی افتد من از روی تجربه عرض می کنم که مسائلشان را با آمریکایی ها حل می کنند.

اگر بیش ازاین معطل کنند چطور؟آیا قابل پیگیری است؟

-جزئیات این قرارداد را نمی دانم چون الان درمجموعه نفت نیستم،آقای زنگنه گفته بودند که عقب نیستند و دارند مناقصه هایشان را برگزار می کنند وما به صحبت های مسئولان کشور اعتماد داریم.من کمی تردید دارم که معطل کنند ولی چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی به گونه ای است که اگر کسی معطل کند خودش ضرر می کند.

چرا؟
-چون اگر کسی درساخت وتولید تاخیر کند نرخ بازگشت سرمایه ای که گذاشته کم می شود.مثلا اگر قراربوده است که 15درصد باشد ممکن است روی 10درصد بیفتد یا 8درصد، بسته به میزان تاخیر.درقراردادهای آی پی سی یک مکانیزم خودکار برای جریمه تاخیر وجود دارد.طرف اگر دیر کند خودش ضرر می کند چون نرخ بازگشت سرمایه اش می افتد.این مکانیزم الان درقرارداد وجود دارد.



منبع:خراسان
برچسب ها: توتال ، اقتصاد ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: