پول‌نیوز - قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با اشاره به نهایی شدن قرارداد با دو فاینانسر اروپایی و چینی برای خرید هواپیماهای نو ایران‌ایر گفت: سه کمپانی ایرباس ،بوئینگ و ATR متقبل شده‌اند فاینانس تعدادی هواپیما را بر عهده بگیرند، اما قیمت آنها بالاست.
جزئیاتی از قرارداد جدید برای خرید هواپیماهای نو
اصغر فخریه‌کاشان امروز در حاشیه مراسم ورود دو فروند هواپیمای ATR به ناوگان هما در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: انجام معامله‌های خرید هواپیما در پسابرجام کار ساده‌ای نبود و همه غرب تجهیز شده بودند تا مانع اجرای این نوع معاملات با ایران شوند.

وی ادامه داد: دفاتر حقوقی در دنیا به دنبال این هستند مشخص کنند وجوهی که برای خرید این هواپیماها به کار می‌رود از چه کانالی عبور می‌کند تا آنها را توقیف کنند.

فخریه کاشان افزود: همین دو ماه قبل 11 سپتامبر را بهانه کردند تا با این دعاوی پوچ کنگره آمریکا را مجاب کنند تا بوئینگ را مجبور به افشای ابعاد مالی قرارداد خود با ایران کند و هدف از این موضوع فقط ردیابی مسیر پول ما و توقیف آن بود.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ادامه داد: ضرورت دارد با توسعه ناوگان هما بازسازی ساختاری و مالی نیز در ایران‌ایر انجام شود و برخی روش‌های سنتی جای خود را به روش‌های نوین دهد.

وی گفت: هواپیماهای هما قسط دارد و موقعی بازپرداخت اقساط با هواپیما انجام می شود که هما سودده باشد.

فخریه کاشان ادامه داد: ممکن است در این شرایط نتوانیم اقساط آن را بپردازیم و این برای هما فاجعه است، بنابراین ضرورت دارد که بازسازی ساختاری و مالی در هما انجام شود.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ادامه داد: در یک سال آینده میلادی 12 فروند هواپیمای باقی‌مانده ATR از سری قرارداد 20 فروندی هما و همچنین تعدادی هواپیمای پهن پیکر وارد کشور می‌شود تا متوسط عمر ناوگان به کمتر از 15 سال برسد.

وی منابع مالی تأمین خرید هواپیماهای هما را سه مورد عنوان کرد و گفت: اولین گزینه تجهیزات صندوق توسعه ملی، دومین گزینه فاینانس کمپانی‌های سازنده و سومین گزینه شرکت‌های لیزینگ هستند.

وی ادامه داد: در مورد 12 فروند ATR باقیمانده تأمین مالی بر عهده کمپانی سازنده است، البته ما در حال مذاکره با شرکت لیزینگی دیگری هستیم تا در صورت امکان فاینانسی فراهم کنیم که ارقام مالی آن مناسب‌تر از این فاینانس کمپانی سازنده باشد.

فخریه کاشان اضافه کرد: اقساط سه ماهه است،هواپیما وثیقه وام قرار می‌گیرد، در این حوزه بانک صنعت و معدن، بانک عامل است، دولت تضمینی نمی‌دهد و همه تأمین مالی از محل پرواز هواپیماها است.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل به استقراض هما از سازمان بنادر بابت پرداخت حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: این کار در واقع پیش‌فروش خدمات هما است در واقع درآمد آتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بازسازی ساختاری درآمدها حاصل می‌شود.

وی درباره مناقصه جذب فاینانسر بیان کرد: مناقصه را برگزار کردیم، 5 فاینانسر مشخص شد که در شرایط تهدیدات بین‌المللی فعلاً دو فاینانسر اروپایی و چینی مانده‌اند و در حال مبادله قرارداد و نهایی کردن متن قرارداد هستیم.

فخریه کاشان ادامه داد: شرکت کمپانی بوئینگ نیز متعهد است 8 فروند هواپیما را خود فاینانس کند و ما روی تأمین مالی بوئینگ حساب کرده‌ایم.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل مدت تنفس اقساط تسهیلات صدوق توسعه ملی را یک سال اعلام کرد و گفت: این مصوبه، مجوز هیأت وزیران دولت‌های قبل را دارد.

وی در پاسخ به سؤال فارس درباره تحویل یک فروند ایرباس رایگان، گفت: در ابتدا قرار بود ما صد فروند هواپیمای ایرباس را در قالب قرارداد خریداری کنیم و یک فروند هم به صورت رایگان باشد، یعنی پول این یک فروند هواپیما روی آن صد فروند هواپیمای ایرباس دیگر تقسیم شود اما پس از آن تصمیم بر آن شد که همان صد فروند هواپیما ایرباس را تحویل بگیریم و پول 99 فروند را بپردازیم یعنی پول آن یک فروند هواپیما روی آن 99 فروند دیگر تقسیم شود و به این ترتیب یک فروند هواپیما رایگان خواهد بود.

فخریه کاشان درباره تفاوت‌های فاینانس کمپانی و فاینانس‌های بیرونی گفت: آنچه که کمپانی‌ها فاینانس می‌کنند در واقع بک‌استاپ فاینانس است، یعنی شرکت خریدار نتواند از جای دیگر فاینانس جور کند و به سراغ این فاینانس می‌آید، فاینانس برای کمپانی سود بیشتری دارد و مدت زمان آن کوتاه‌تر و حدود 10 سال است ما به دنبال فاینانس‌های 12 تا 18 سال هستیم.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر ادعای شرکت‌های بیمه بین‌المللی مبنی بر ریسک سرمایه‌گذاری در ایران و ضمانت فاینانس،‌گفت: بیمه‌ها زمانی وارد می‌شود که فاینانس ضمانت را دولت دارد و باید وزارت اقتصاد ضمانت کند در حالی که در این قراردادها اجاره به شرط تملیک است و چنین بیمه‌ای نداریم.
منبع: فارس
برچسب ها: هواپیما ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: