March 2021 03 / چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
کد خبر: ۲۵۶۳۴۹
۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
0
پول‌نیوز - مهندسین ژاپنی در همان زمان برای تولید خودروی الکتریکی فعالیت خود را آغاز کردند و در نهایت به مدلی به نام تاما رسیدند. این خودرو که بیشتر به عنوان تاکسی از آن استفاده می شد، می توانست تا نزدیک ۱۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند و نهایت سرعت آن نیز نزدیک به 35 کیلومتر بر ساعت بود.


سیر تاریخی خودروهای الکتریکی نیسان (+عکس)


تاما به نوعی اولین قدم در مسیر پر پیچ و خمی بود که نیسان برای رسیدن به جایگاه امروزی خود در میان خودروهای الکتریکی برسد. آن ها در مسیر خود آزمایش های عجیبی انجام دادند و گاهی شکست و گاهی پیروزی را تجربه کردند اما در نهایت به نیسان لیف رسیدند که حالا یکی از خودروهای مهم در بازار محصولات الکتریکی به شمار می آید. در ادامه نگاهی به مدل های عجیب و غریب و سیر تکامل خودروهای برقی نیسان خواهیم داشت.

سیر تاریخی خودروهای الکتریکی نیسان (+عکس)


شاید اولین مدلی که نیسان به طور رسمی از آن رونمایی کرد نیسان EV بود. نیسان در نمایشگاه خودرو توکیو سال 1985 از کانسپتی پرده برداشت که شاید قدرت بسیار کمی داشت اما به نوعی اولین تلاش برای رسیدن به دستاوردی بزرگ به شمار می آمد. این خودرو بیشتر برای مصارف داخلی نیسان بود و وظیفه حمل پرسنل و مهمان ها را در میان کارخانه به عهده گرفت. سرعت آن نزدیک به 16 کیلومتر بر ساعت بود و نهایتا میتوانست 60 کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند.


سیر تاریخی خودروهای الکتریکی نیسان (+عکس)

البته این اولین خودروی الکتریکی نیسان نبود چرا که آن ها ۱۵ سال قبل از این خودرو، کانسپتی را رونمایی کردند که هیچگاه به تولید نرسید. این خودروی کوچک که بدنه بسیار زیبایی هم داشت، یک خودروی دو نفره بسیار کوچک با موتور الکتریکی بود.


سیر تاریخی خودروهای الکتریکی نیسان (+عکس)

خودروی بعدی Ev Resort نام داشت و در سال 1991 به تولید رسید. البته از این مدل تنها ۴۰ عدد ساخته شد و تمام آن ها در مکان های تفریحی برای جا به جا کردن مردم به کار گرفته شدند. بسیاری این تلاش نیسان را تنها برای رسیدن به برخی دستاوردهای جدید می دانند و آن را یک خودروی واقعی حساب نمی کنند با این حال Ev Resort خودرویی بود که کمک بزرگی به نیسان برای رسیدن به اهدافش کرد.


سیر تاریخی خودروهای الکتریکی نیسان (+عکس)

در همان سال 1991 نیسان بار یک خودروی دیگر را نیز در نمایشگاه خودرو توکیو به نمایش گذاشت. این مدل به نام President EV نام داشت یک خودروی لوکس با سرعت و قدرت بالا برای مراسم های خاص استفاده می شد. نیسان اعلام کرده بود که این مدل تنها برای مناسبات های خاص کاربرد دارد. مهندس های این شرکت از مس برای باتری این خودرو استفاده کرده بودند و سقف سرعت آن را به 40 کیلومتر بر ساعت رسانده بودند.

در سال 1996 همه چیز در حال جدی شدن بود و نیسان نیز مدل Prairie Joy EV‌ را روانه بازار کرد. این مدل اولین خودروی الکتریکی دنیا به شمار می آید که در آن از باتری های لیتیوم-یون سیلندری استفاده شده است. نزدیک به ۳۰ عدد از این مدل فروخته شد که یکی از آنها برای استفاده تیم تحقیقات قطب شمال ژاپن به نروژ فرستاده شد و برای ۶ سال بدون مشکل به کار خود ادامه داد. این اتفاق دستاوردی بزرگ برای نیسان به شمار می رفت.


سیر تاریخی خودروهای الکتریکی نیسان (+عکس)


نیسان که دیگر در فعالیت خود با قدرت بیشتری ظاهر شده بود برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه خود مدل هایپر مینی را معرفی کرد. این خودرو در سال 1997 برای اولین بار نشان داده شد و در سال 2000 وارد بازار گشت. هایپر مینی در زمان خود می توانست با موتور الکتریکی به سقف سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که اتفاق بسیار عجیبی برای آن زمان بود.


سیر تاریخی خودروهای الکتریکی نیسان (+عکس)

از آن سال به بعد نیسان فعالیت جدی خود در این زمینه را کمرنگ تر کرد و تنها کانسپت های مختلفی را تولید کرد که از جمله آن ها می توان به PIVO در سال 2005،‌ Mixim‌ در سال 2007،‌ NUVU در سال 2008 اشاره کنیم. ثمره همه این تلاش ها در نهایت باعث تولید نیسان لیف در سال 2010 شد.

نزدیک به ۲۵۰ هزار دستگاه از این مدل در سال گذشته به فروش رسید تا به صف پرفروش ترین خودروهای الکتریکی تاریخ وارد شود. نیسان با فروش این خودرو ثابت کرد که تلاش های چندین ساله اش بالاخره جواب داده و حالا می تواند در این بازار شلوغ خودی نشان دهد. نیسان اعلام کرده است که طی چند سال آینده لیف پیشرفت های بیشتری نیز خواهد داشت.




منبع:خودروکار
برچسب ها: خودرو ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: