کد خبر: ۲۵۶۳۲۷
۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۷
0
پیشرفت های تکنولوژی مسیر های جدید و بسیار جالبی را در حیطه روانشناسی مشتریان و همچنین استفاده از تکنیک های خلاقانه نورومارکتینگ سبب شده است. در واقع هم اکنون می توان تاثیر هر محرکی را بر پاسخ های ذهنی و رفتاری مخاطبان مشخص کرد.

پول نیوز؛ مازیاردانیالی- همان طور که می دانید سطح فروش یک محصول و یا موفقیت در ارائه خدمتی خاص، به طور مستقیم وابسته به روند تصمیم گیری در ذهن مشتری خواهد بود. به همین دلیل انتخاب صحیح استراتژی های بازاریابی و همچنین مارکتینگ اجتماعی از طریق فضای مجازی اهمیت بالایی دارد چرا که می تواند بر رفتار های خرید مخاطبان تاثیر قابل توجهی داشته باشد. از طرفی در گزینش محتوا های تولیدی که در روند بازاریابی استفاده می شوند، باید دقت و ظرافت زیادی به خرج داد. به عنوان مثال مطالبی که توسط تیم بازاریابی کسب و کار شما نوشته می شوند را در نظر بگیرید. آیا قابلیت تسخیر ذهن مشتری بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق روانشناسانه را در اختیار دارند؟ در این زمینه تا چه اندازه حرفه ای هستید؟ امروزه اکثر مجموعه های کاری به منظور رقابت بهتر در بازار مربوط به خود، بر شناخت فاکتور های خودآگاه و ناخودآگاه دخیل در تصمیم گیری برای خرید یک محصول تمرکز می کنند. در ادامه نگاهی به چند مورد از مهم ترین این دسته فاکتور ها خواهیم داشت.

آن ها نمی دانند

تحقیقاتی که پیرامون ذهن ناخودآگاه انسان صورت گرفته، حاکی از نکات بسیار جالبی است. اگر از کاشی هایی با سایز کوچک برای دفتر کسب و کار و یا فروشگاه خود استفاده کنید، مشتری ها با سرعت کمتری حرکت می کنند! قطعا تجربه رفتن به سینما را داشته اید. در صورتی که مخاطبان در حال صرف خوراکی های مختلف باشند، تبلیغات به نمایش درآمده پیش از شروع فیلم تاثیر کمتری بر آن ها خواهد داشت! بررسی های روانشناسی در مصرف کنندگان نشان داده است که برای مثال استفاده از یک عدد توت فرنگی تک روی کیک، این باور را به مردم القا می کند که کالری کمتری دارد! توجه به این مدل فاکتور ها از دکوراسیون محیط کار گرفته تا ظاهر محصول مورد نظر، به خوبی می تواند ذهن مشتری ها را در مسیر خاصی حرکت دهد.

آنچه ما می بینیم

واژه هایی همچون "تخفیف ویژه" و یا "تعداد محدود" اگرچه تنها کلماتی ساده هستند، اما در روند بازاریابی دیجیتال تاثیراتی بسیار قوی از خود بر جای می گذارند. در واقع هدفی که در پس آن ها پنهان شده است را تنها تیم بازاریابی مجموعه می دانند و بس! مطالعات نشان داده اند که جنبه های بصری یک محصول و استفاده از واژه های القا کننده اضطرار، نخستین مرحله در جذب مشتری ها برای اقدام به خرید خواهند بود. از طرفی بهتر است برای کلمات مذکور از رنگی متفاوت نسبت به سایر اجزا (برای مثال در وب سایت مجموعه و فروش آنلاین) بهره برداری کنید. چرا که تصمیم گیری در بخش ناخودآگاه مغز ظرف 90 ثانیه اول رخ می دهد و 90 درصد این تصمیمات نیز وابسته به رنگ هستند. البته لازم به ذکر است که مکانیسم اثرگذاری رنگ ها در این خصوص بسیار پیچیده بوده و به همین علت است که از رنگ قرمز برای القای بیشتر حس اضطرار استفاده می شود. "فروش ویژه تنها تا یک ساعت دیگر" آن هم با فونت بولد و به رنگ قرمز! علاوه بر این، رفتار تصمیم گیری سریع تری در صورت استفاده از رنگ قرمز در مقایسه با رنگ سبز مشاهده شده است.

چطور احساس می کنند

آگاهی از این که مشتری ها چه احساسی در مورد نحوه بازاریابی کسب و کار شما دارند، وابسته به راست مغز و یا چپ مغز بودن آن ها خواهد بود! مشتری های راست مغز با استفاده از احساسات و عواطف خود تصمیم گیری می کنند و درصد بیشتری را نیز در جامعه آماری شامل می شوند. این در حالی است که مشتری های چپ مغز به استدلال های قوی در مورد محصول مورد نظر توجه خواهند داشت. از آن جایی که بخش قابل توجهی از مخاطبان کسب و کار های مختلف در دسته راست مغز ها جای می گیرند، تاثیرات تبلیغات تلویزیونی و یا فضای مجازی بر آن ها سه برابر بیشتر از ارائه محتوای واقعی محصول خواهد بود. در مورد تبلیغات چاپی نیز اثرگذاری فاکتور های عاطفی در مقایسه با محتوا های منطقی دو به یک بوده و تمامی این موارد نشانگر اهمیت بالای ارتباط احساسی میان محصول مورد نظر و مخاطبان است.

آنچه بدن نشان می دهد

پیشرفت های تکنولوژی مسیر های جدید و بسیار جالبی را در حیطه روانشناسی مشتریان و همچنین استفاده از تکنیک های خلاقانه نورومارکتینگ سبب شده است. در واقع هم اکنون می توان تاثیر هر محرکی را بر پاسخ های ذهنی و رفتاری مخاطبان مشخص کرد. واکنش هایی که بدن به صورت کاملا ناخودآگاه در پاسخ به یک عامل خاص از خود نشان می دهد، توسط متد های مختلفی قابل بررسی خواهند بود. تنها کافیست از چند نفر داوطلب دعوت به همکاری کنید و میزان موفقیت روش بازاریابی خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

چگونه خرید می کنند

هرچه بسته بندی محصول ساده تر باشد و اطلاعات به صورت مختصر و مفید در اختیار مشتری قرار بگیرد، نه تنها احتمال خرید بیشتر می شود بلکه این روند سریع تر هم خواهد شد. اما علت چیست؟ جاذبه های بصری ساده و چشم نواز به خوبی با عملکرد تصمیم گیری در ذهن مشتری ها انطباق دارند.

بازی با قیمت ها نیز راه کار دیگری است که می تواند در روند تصمیم گیری برای خرید یک محصول دخالت کرده و جهت دهی خاصی به آن بدهد. به عنوان مثال دو محصول آ و ب را در نظر بگیرید. محصول آ روی لیبل خود دارای دو قیمت است (یک قیمت اصلی 6 هزار تومانی و قیمت تخفیف خورده 4 هزار تومانی). کالای ب تنها یک قیمت دارد و آن هم 3 هزار تومان. با وجود آن که محصول ب ارزان تر است، اما تحقیقات گسترده ثابت کرده اند که احتمال خرید مورد آ بسیار بیشتر خواهد بود چرا که مشتری تصور می کند با انتخاب کالای آ برنده رقابت می شود! برعکس اگر تنها قیمت پس از تخفیف نشان داده شود (یعنی همان 4 هزار تومان)، احتمال خرید کالای ب بالا تر می رود چرا که مخاطب بر اساس جنس ارزان تر تصمیم گیری خواهد کرد.

 

برچسب ها: بازاریابی ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: