پایگاه خبری پول نیوز Poolnews

کد خبر: ۲۳۵۴۹
۰۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶
0
تعيين 300 توماني قيمت هر سهم دو بلوك 18 درصدي ايران خودرو و سايپا به علاوه 80 و 50 درصد بر چه مبنايي بود؟

معاون سازمان خصوصي‌سازي نحوه قيمت گذاري بلوك هاي 18 درصدي ايران خودرو و سايپا را اعلام و دلايل عدم حضور مشتريان خارجي در ميدان رقابت اين دوبلوك، مجاز نبودن طلبكاران دولت به ورود در اين عرضه ها و واگذاري تدريجي يا عمده 20 درصد ديگر سهام خودروسازها را تشريح كرد.

اسماعيل غلامي از معاونان سازمان خصوصي‌سازي كه در آماده‌سازي و قيمت‌گذاري شركت‌هاي مشمول اصل 44 و ديگر شركت‌هاي دولتي نقش ويژه‌اي دارد در جديدترين گفت‌وگوي خود با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس چندوچون قيمت‌گذاري دو بلوك 18 درصدي ايران خودرو و سايپا و دليل عدم حضور مشتريان خارجي براي اين دو بلوك را تشريح كرد.

اين دوبلوك در حالي از روزهاي دوشنبه و سه شنبه گذشته در بازار اول معاملات عرضه شده‌اند كه چند مشتري جدي براي خريد هر دو بلوك به ميدان رقابتي آمده اند و به نظر مي رسد به دليل اهميت خريد يك يا هر دو بلوك خودروسازها و كسب حداقل يك عضو هيات مديره،اين رقابت به زودي پايان نرسد.

در اين ميان برخي از كارشناسان براين باورند قيمت گذاري پايين اين دو بلوك از دلايل اصلي حضور 4-5 گروه متقاضي خريد است، نكته ايي كه غلامي به آن پاسخ داده است.

*عوامل موثر در قيمت گذاري بلوكي خودروسازها

فارس : تعيين 300 توماني قيمت هر سهم دو بلوك 18 درصدي ايران خودرو و سايپا به علاوه 80 و 50 درصد بر چه مبنايي بود؟

غلامي: قيمت‌گذاري سهام بلوكي شركت‌ها اصولا با تكيه بر چند عامل از جمله آئين‌نامه قيمت‌گذاري و تعداد سهام فعال است. ازطرف ديگر متغيرهايي چون تركيب سهامداران، ارزش روز بازار، حساب‌هاي دفتري، تجزيه و تحليل‌هاي آماري و سودآوري نيز از اهميت به سزايي برخوردارند.
مبناي اضافه شدن 80 و 50 درصد به قيمت پايه سهام اين دو شركت نيز طبق تجربيات موجود و تحقيق‌هاي صورت گرفته است. در اين رابطه نتيجه واگذاري بلوكي 1500 شركت در دنيا بررسي شده است، علاوه بر اين در تعيين قيمت بلوك‌ 18 درصدي ايران خودرو موضوع واگذاري 32 درصد از سهام بانك پارسيان توسط اين شركت مدنظر بود.

فارس: اما برخي اعتقاد دارند قيمت‌گذاري اين بلوك ها پايين بوده كه موجب حضور چند مشتري پر و پاقرص شده است.

غلامي: اينگونه نيست. تعيين نرخ‌ پايه براي اين بلوك‌ها با در نظر گرفتن همه عوامل و با هدف حمايت از منافع دولت و همچنين با توجه به شرايط خريداران بوده است، حضور چند متقاضي براي خريد اين دو بلوك نشان از جذابيت در سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بزرگ خودرويي دارد.
مزيت حضور چندين متقاضي در اين است كه احتمال تباني به حداقل رسيده و چند گروه مخالف با يكديگر رقابت مي‌كنند. اين جريان موجب مي‌شود با رقابت سالم، ‌قيمت واقعي و نهايي سهام تعيين شود و حاشيه‌هايي مانند ارزان و گران فروشي سهام حذف شوند.

فارس: با اين اوصاف شما از تعيين قيمت دو بلوك ايران خودرو و سايپا رضايت داريد؟

غلامي: بله، استقبال متقاضيان خريد اين بلوك‌ها و افزايش قيمت هر سهم اين دو بلوك در هفته گذشته و امرز نشان داد قيمت‌هاي اعلامي مناسب بوده و با به قيمت رسيدن واقعي اين بلوك‌ها، يك ميليارد و 134 ميليون سهم ايران خودرو و يك ميليارد و 872 ميليون سهم سايپا براي اولين بار در تاريخ حيات اين دو شركت در بورس جابجا خواهد شد.

فارس: چرا برخلاف اعلام قبلي و مانند ديگر عرضه‌هاي عمده شركتها، خبري از مشتريان خارجي براي دو بلوك ايران خودرو و سايپا نشد؟

غلامي: خارجي‌ها قبلا اعلام حضور كرده و مشتاق خريد بودند اما با كاهش حجم بلوك قابل عرضه از 38 به 18 درصد كنار كشيدند چون مالكيت 18درصدي سهام مدنظرشان نبود. آنها مايل بودند با خريد بلوك 38 درصدي اين دو شركت بزرگ خودروساز تكنولوژي‌هاي روز دنيا را نيز وارد كنند، همان اتفاقي كه براي هيوندا و ديگر خودروساز‌هاي بزرگ دنيا رخ داد. از طرف ديگر اين موضوع را هم بايد در نظر گرفت كه اگر خارجي‌ها موفق به خريد 18 درصد از سهام دو شركت ايران خودرو و سايپا مي‌شدند و تكنولوژي را وارد نمي‌كردند اين دو شركت به انبار ماشين‌هاي خارجي تبديل مي‌شد.

فارس: چه تضميني بود كه اگر خارجي‌ها بلوك 38 درصدي را خريداري مي كردند حاضر به ورود تكنولوژي روز مي‌شدند؟

غلامي: خيلي راحت. شرط مي‌گذاشتيم با خريد 38 درصد سهام، تكنولوژي نيز وارد مي‌شد. اين اتفاق موجب مي‌شد به مانند هيوندا در عرض سه سال تنوع محصولات قابل توجهي ايجاد شود. در اين رابطه بايد بگويم در گذشته مالك 50درصد به علاوه يك سهم شركتي حق اعمال مديريت داشت اما براساس استانداردهاي حسابداري، با سهام " قابل نفوذ ملاحظه " مي‌توان در مديريت بنگاه‌ها نقش داشت.

فارس: با گذشت يكي دو روز از عر ضه بلوك‌هاي ايران خودرو و سايپا در بورس، از قرار معلوم برخي گروه‌ها بابت مطالبات خود از دولت وارد ميدان رقابت شده‌اند. آيا چنين رويه‌اي درست است؟

غلامي: خير. به هيچ وجه. براساس قانوني كه از اول سال جاري اجرايي شده، مطالبات گروه‌هاي مختلف از دولت بعد از فروش بنگاه‌ها صورت مي‌گيرد و بدهي دولت از محل درآمد واگذاري‌ها پرداخت مي‌شود. در صورتي كه شركتي به فروش نرسد معادل سهام قابل واگذاري به طرف طلبكار داده مي‌شود.
بر اين اساس هيچ گروهي حق ندارد بابت طلب از دولت اقدام به خريد بلوك‌هاي 18 درصدي ايران خودرو و سايپا كند. اين در حالي است كه هر خريدار بايد ضمن ارائه ضمانت‌هاي لازم و پرداخت 3 درصد ارزش معامله ، در صورت برنده شدن بايد نسبت به پرداخت وجه نقد معامله اقدام كند. از طرف ديگر گروه‌هاي طلب‌كار از
دولت براي حضور در ميدان رقابت آن دسته از شركت‌هايي كه به صورت مزايده و بورس واگذار مي شوند بايد از دولت مجوز بگيرند كه تا كنون به هيچ مجموعه‌اي چنين مجوزي داده نشده است.

فارس: حضور سازمان اقتصادي كوثر در عرضه دو بلوك خودروسازها ناشي از طلب از دولت نيست؟

غلامي: خير. بنياد شهيد حدود 450 ميليارد تومان طلب داشت كه اواخر سال گذشته با واگذاري 49 درصد از سهام نيروگاه دماوند تسويه حساب شده. بنابراين سازمان اقتصادي اگر هم تمايل به خريد يك يا هر دو بلوك عرضه شده‌ باشد بابت طلب از دولت نبوده و مانند يك خريدار عادي وارد ميدان رقابت شده است.

*واگذاري تدريجي يا بلوكي 20 درصد باقي مانده

فارس: با اين اوصاف و بعد از فروش بلوك‌هاي 18 درصدي ايران خودرو و سايپا، تكليف 20 درصد باقي مانده اين دو شركت چه مي‌شود؟

غلامي: بخشي از اين درصد طي هفته‌هاي آغازين سال به صورت تدريجي در بورس عرضه شد. بعد از واگذاري بلوك‌هاي 18 درصدي نيز يا عرضه تدريجي 20 درصد باقي مانده سهام پيگيري خواهد شد و يا اينكه احتمال عرضه بلوكي آنها وجود دارد. فعلا نمي شود اعلام قطعي كرد و به شرايط بستگي دارد.
اما مسلما 20 درصد باقي مانده ايران خودرو و سايپا را نمي‌توانيم نگه داريم و بايد در سال جاري واگذار كنيم چون اين دو شركت در گروه يك واگذاري‌ها داشته و در قانون بودجه 89 دولت لحاظ شده‌اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌ها
پرطرفدار