May 2021 18 / سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۳۲۸۱
۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
0
متن كامل آيين نامه اجرايي ارتقاء كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط شامل 27 تكليف ريز و درشت براي خودروسازان توسط خبرگزاري فارس منتشر شد.

 فارس، آيين نامه اجرايي ارتقاء كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط 24 خرداد ماه توسط وزير صنايع و مديران شركتهاي خودروساز در شوراي سياست گذاري صنعت خودرو به تصويب رسيد و به زودي از سوي وزارت صنايع به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
متن كامل اين آيين نامه به شرح زير است:

1- هدف:

هدف از تدوين اين آيين‌نامه، ارتقاء كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط براي دستيابي به اهداف صنعت خودرو در افق 1404 بر مبناي استانداردهاي مصوب و آ‌يين‌نامه‌هاي ابلاغي از سوي وزارت صنايع و معادن بوده و از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا مي باشد.

2- دامنه كاربرد: كليه عرضه‌كنندگان خودروهاي سبك (سواري، ون، وانت) قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط مشمول اين آيين‌نامه مي باشند.

3- مسئوليت اجرا:

3-1- مسئوليت اجراي مفاد اين آيين‌نامه بر عهده كليه عرضه‌كنندگان خودرو، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط مي‌باشد.
3-2- مسئوليت نظارت بر حسن اجراي اين آيين‌نامه بر عهده وزارت صنايع و معادن مي‌باشد.

4- تعاريف

4-1- عرضه كنندگان: به توليدكنندگان يا واردكنندگان خودرو، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط اطلاق مي‌گردد.
4-2- محصول با نشان تجاري داخلي: به محصولي اطلاق مي‌شود كه با نشان تجاري متعلق به خودروساز داخلي توليد و عرضه شده است.

4-3- محصول با نشان تجاري خارجي: به محصولي اطلاق مي‌شود كه با نشان تجاري خارجي توليد و عرضه شده است.

4-4- محصول جديد: به محصولي اطلاق مي‌شود كه با بدنه و تزيينات (داخل و خارج خودرو)‌كاملا جديد توليد و عرضه شود.

4-5- PPM برگشتي از خودروساز: تعداد مردودي از كل قطعات تحويلي (از قطعه ساز يا شركت تأمين كننده) به خودروساز ( شامل دريافت كالا و خط توليد) تقيسم بر تعداد كل محموله تحويلي در مقياس يك ميليون.

4-6- C/100 سه ماهه: تعداد قطعات تعويضي در شبكه خدمات پس از فروش براي 100 دستگاه خودرو در دوره سه ماه پس از تحويل خودرو به مشتري مي باشد.

4-7- C/100 دوساله: تعداد قطعات تعويضي در شبكه خدمات پس از فروش براي 100 دستگاه خودرو در دوره دو ساله پس از تحويل خودرو به مشتري مي باشد.

4-8- قطعه ساز/مجموعه ساز: به توليدكنندگاني اطلاق مي‌شود كه داراي مجموعه عوامل توليد و مونتاژ قطعه/ مجموعه و همچنين سيستم‌هاي مديريت كيفيت، لجستيك، مالي، كنترل پروژه و تحقيق و توسعه محصول باشند.

4-11- قطعه_ سازنده: به شماره قطعه (كد كالا) كه توسط يك سازنده خاص توليد مي‌گردد، اطلاق مي‌شود.
4-12- عملكرد كيفي قطعه_ سازنده: امتياز عملكرد هر قطعه سازنده مي باشد كه از طريق سنجش شاخص‌هاي كيفي PPM برگشتي از خودروساز و C/100 سه ماهه و دو ساله به صورت ماهانه محاسبه مي‌گردد.

4-13- رتبه سيستمي_فرآيندي سازنده: به امتيازي كه هر سازنده در ارزيابي كيفي، فني، لجستيك، توسعه محصول، مهندسي، مالي، فرآيندهاي توليدي و... در چارچوب نظام‌هاي كيفي ( الزامات ISO TS/16949 و الزامات خاص خودروساز) كسب نموده، اطلاق مي‌شود.

4-14- قطعات عملكردي: به قطعات و مجموعه‌هايي اطلاق مي‌شود كه داراي عملكرد مشخصي در خودرو بوده و عموما در زمان استفاده از خودرو مشكلات كيفي آنها مشخص مي‌گردد.
4-15- قطعات غيرعملكردي: عمدتا به قطعات تزئينات و بدنه خودرو با ماهيت استاتيك، قطعات غيرعملكردي مي‌گويند كه عموما در زمان مونتاژ خودرو مشكلات كيفي آنها مشخص مي‌شود.

5- ضوابط و شرايط ارتقاء كيفيت

5-1- توسعه و توليد محصولات جديد:

خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جايگزيني توليدات جاري خود را با محصولات جديد طي 3 ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه به وزارت صنايع و معادن ارائه نمايند.

اين برنامه بايد به گونه اي باشد كه:
5-1-1- محصولات با نشان تجاري داخلي: از ابتداي سال 1359 عمر اين محصولات از زمان اولين عرضه آنها در داخل كشور حداكثر از 10 سال تجاوز ننمايد.

5-1-2- محصولات با نشان تجاري خارجي: از ابتداي سال 1359 عمر اين محصولات از زمان اولين عرضه آنها در داخل كشور حداكثر از 7 سال تجاوز ننمايد. در صورت تغيير نشان اين محصولات به نشان تجاري داخلي با احتساب مدت زمان توليد تحت نشان تجاري خارجي، مجموعا تا سقف 10 سال عرضه اين محصولات امكان پذير مي باشد.

تبصره: از سال 1390 كليه محصولات جديد با نشان تجاري خارجي كه از عرضه آنها توسط شركت صاحب نشان تجاري، بيش از 2 سال گذشته باشد اجازه توليد در داخل كشور را نخواهند داشت.
5-1-3- كليه عرضه‌كنندگان خودرو موظفند متناسب با نياز بازار به عرضه خودروهاي مجهز به امكانات جعبه‌دنده خودكار اقدام نمايند.

5-2- رعايت استانداردها و آيين‌نامه‌هاي ابلاغي

5-2-1- تأييد نوع خودرو: كليه عرضه‌كنندگان خودرو از ابتداي مهرماه 1389 ملزم به انجام آزمون‌هاي استاندارد مصوب تأييد نوع و اخذ تأييديه از سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مي باشند.
5-2-2- تطابق توليد: از ابتداي سال 90 كليه عرضه‌كنندگان خورو موظف به تهيه مستندات اجرايي تطابق توليد (COP) و ارائه آنها به مراجع ذيصلاح جهت اخذ تأييديه مي باشند.

5-2-3- كنترل ميزان آلايندگي خودروها: كليه عرضه‌كنندگان خورد ملزم به رعايت استانداردهاي آلايندگي مصوب در مراحل تأييد نوع و تطابق توليد و ارائه تأييديه‌هاي لازم به مراجع ذيصلاح مي باشند.
تبصره: وزارت صنايع و معادن از شماره گذاري خودروهاي غيرمنطبق با مفاد بندهاي 5-2-1 تا 5-2-3 جلوگيري مي نمايد.
5-2-4- كنترل و رعايت معيار مصرف سوخت: كليه عرضه‌كنندگان خودرو از ابتداي مهرماه سال 89 موظف به رعايت استاندارد مصرف سوخت خودرو منطبق با استاندارد آلايندگي مصوب مي باشند.
5-2-4-1- برچسب مصرف سوخت خودروهاي سواري بنزيني: معيار متوسط مصرف سوخت خودروها (بر اساس حجم موتور) بر روي شاخص D قرار مي‌گيرد.

تبصره: توليد و شماره‌گذاري خودروهاي با مصرف سوخت بيشتر از شاخص G از تاريخ ابلاغ اين آيين‌نامه ممنوع مي باشد.
5-2-4-2- متوسط مصرف سوخت ناوگان خودروهاي سواري: متوسط مصرف سوخت ناوگان خودروهاي سواري توليدي در داخل كشور و وارداتي در هر سال به صورت "جدول شماره يك " مي باشد.
تبصره: در صورتي كه ميانگين مصرف سوخت ناوگان خودروهاي عرضه شده توسط هر شركت در سال از مقادير جدول فوق تجاوز نمايد آن شركت مي بايست نسبت به پرداخت عوارضي كه توسط وزارت صنايع و معادن تعيين مي گردد اقدام نمايد.

5-2-5- ارزشيابي خودرو: كليه عرضه كنندگان خودرو موظفند نسبت به افزايش كيفيت محصولات خود به گونه‌اي برنامه ريزي و اقدام نمايند كه اهداف تعيين شده در "جدول شماره دو " در خصوص سطوح ارزشيابي تركيبي خودرو محقق گردد.

تبصره: روش ارزشيابي C كماكان به قوت خود باقي بوده و نتايج حاصله طبق روال معمول، جهت اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

5-3- كيفيت قطعات و مجموعه‌هاي خودرو

5-3-1- C/100 سه ماهه: شاخص‌هاي C/100 سه ماهه براي كليه خودروها در سال 1392 برابر با 20 تعيين مي‌گردد. عرضه‌كنندگان خودرو موظفند به گونه اي اقدام نمايند كه فاصله بين وضعيت موجود با مقدار تعيين شده در سال 1392 ( طي فواصل مساوي 4 سال) كاهش يابد.

تبصره1- حد مجاز اين شاخص براي خودروهاي جديد با نشان تجاري داخلي كه يك سال از عرضه آنها گذشته باشد عدد 20 تعيين مي شود.

تبصره 2- عرضه كنندگان خودرو تا پايان شهريور 1389 موظف به ارائه مقادير C/100 سه ماهه و دو ساله ( وضعيت جاري و مقادير هدف در سال 1392) مي‌باشند. اين ارقام پس از تأييد وزارت صنايع و معادن، مبناي برنامه ريزي و اقدام عرضه‌كنندگان خودرو مي‌باشد.

5-3-2- عملكرد كيفي قطعه_سازنده: اين شاخص نشانگر كيفيت قطعه با لحاظ سازنده آن بوده و به روش زير محاسبه مي‌شود.
(k3*40) + (k2*45) + (k1*15) = امتياز عملكرد هر قطعه سازندهبراي قطعات عملكردي
(k3*15) + (k2*25) + (k1*60) = امتياز عملكرد هر قطعه سازندهبراي قطعات غير عملكردي
كه در آن ضرايب K1 تا k3 طبق جدول پيوست اين آيين نامه تعيين مي‌گردد.

نحوه رتبه بندي سازندگان از نظر شاخص عملكرد كيفي قطعه_ سازنده به صورت "جدول شماره 3 " مي باشد.
تبصره: از ابتداي سال 90 تمديد يا انعقاد قرارداد با قطعه_ سازندگان داراي رتبه پايين‌تر از c و از ابتداي سال 91 تمديد يا انعقاد قرارداد با قطعه سازندگان داراي رتبه c ممنوع است.

5-3-3- رتبه سيستمي- فرآيندي قطعه ساز/ مجمعه ساز: اين رتبه بر اساس ارزيابيها در چارچوب نظام‌هاي كيفي ( الزامات ISO TS 16949 و الزامات خاص هر خودروساز) انجام به صورت "جدول شماره 4 " دسته بندي مي‌گردد.

تبصره: از ابتداي مهرماه سال 89 تمديد يا انعقاد قرارداد با دارندگان رتبه پايين‌تر از c و از ابتداي مهرماه سال 90 عقد قرارداد با دارندگان رتبه c ممنوع مي باشد.

5-3-4- مسئوليت عرضه‌كنندگان قطعات/ مجموعه‌ها: كليه عرضه‌كنندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو موظف به تضمين كيفيت محصولات خود در طول دوره توليد، فروش، خدمات بعد از فروش خودرو، مطابق با تضامين و تعهدات خودروساز به مشتريان مي باشند.

5-3-5- شناسايي و رديابي قطعات/مجموعه ها:

5-3-5-1- قطعه/ مجموعه سازان موظف به استفاده از سيستم رديابي محصولات خود بر اساس دستورالعمل‌هاي ابلاغي از سوي خودروسازان مي باشند به گونه‌اي كه امكان شناسايي و رديابي قطعه_ سازنده فراهم شود.
5-3-5-2- خودروسازان موظف به استفاده از سيستم رديابي براي كليه قطعات مهم عملكردي خودرو مي‌باشند تا ضمن جلوگيري از ورود قطعه/ مجموعه معيوب به خطوط توليد خودرو در دوره تضمين و تعهد خودرو امكان رديابي قطعه/مجموعه وجود داشته باشد.

5-3-5-3- توليد كنندگان خودرو و قطعه سازان ملزم به استقرار سيستم شناسايي و رديابي قطعات تا پايان سال 1389 مي باشند. همچنين عرضه كنندگان قطعات/مجموعه‌ها ملزم به رعايت اين الزامات در خصوص محصولات ارائه شده به شبكه خدمات پس از فروش هستند.

5-3-6- ادعاي خسارت قطعات در دوره گارانتي:

5-3-6-1- كليه خسارات ( هزينه‌هاي تعميرات، خواب خودرو، درماني و ... ) در دوران تضمين و تعهد خودرو كه بر اساس نظريه كارشناسي خودروساز عيب قطعه تشخيص داده شود به عهده قطعه ساز است.
5-3-6-2- قطعات برگشتي در دوره تضمين مطابق با آيين نامه ادعاي خسارت خودروساز، پس از اخذ قطعه داغي و بررسي كيفي منهدم مي شوند، ضمنا هزينه قطعات معيوب با احتساب ساير هزينه‌هاي مترتب محاسبه و از مطالبات سازنده كسر مي‌گردد.

5-3-7- به منظور ارتقاء كيفي قطعات و مجموعه‌هاي خودرو، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تا پايان سال 1389 موظف به توسعه استانداردهاي ملي اجباري و نظارت كامل بر توزيع و عرضه كليه قطعات اصلي مرتبط با كيفيت و ايمني خودروها مي باشد.

5-3-8- تضمين قطعات تعويضي در خدمات پس از فروش: كليه عرضه كنندگان قطعات/ مجموعه‌هاي خودرو ملزم به تضمين قطعات تعويضي، در دوره گارانتي و وارانتي در شبكه خدمات پس از فروش خودرو مي باشند.

5-3-9- رسيد قطعي قطعه/مجموعه در خودروساز پس از تأييد نهايي بر روي خودرو تجاري شده انجام مي گردد. زمان صرف شده جهت صدور رسيد قطعي و پرداخت به قطعه/ مجموعه ساز فراتر از نظام پرداخت توافق شده با خودروساز نخواهد گرديد.

5-3-10- كاهش ضريب مراجعه تعميراتي خودروها در دوره گارانتي: كليه عرضه كنندگان خودرو (توليدكنندگان و واردكنندگان) موظف به الزام شركت‌هاي توليدكننده قطعات و مجموعه ها به كاهش ضريب مراجعه تعميراتي در دوره گارانتي خودروها به شبكه خدمات پس از فروش به دليل عيوب قطعات مطابق با آيين نامه ارتقاء كيفيت خدمات بعد از فروش مي‌باشد.

5-4- ارتقاء كيفيت محصولات از منظر مشتريان:

باتوجه به نظرسنجي مستمر وزارت صنايع و معادن از كيفيت اوليه (پيمايش 4000 كيلومتر يا گذشت سه ماه از تاريخ تحويل خودرو) و كيفيت دوام ( 15 ماه بعد از دوره كيفيت اوليه) خودروها و انتشار نتايج مربوطه، كليه عرضه كنندگان خودرو موظفند به گونه‌اي اقدام نمايند كه ميزان رضايت مشتريان از كيفيت دوام نسبت به كيفيت اوليه هر محصول بيش از 5 درصد كاهش نيابد.

5-5- به منظور تحقق اهداف صادراتي صنعت خودرو در افق 1404، قيمت قطعه و مجموعه‌هاي به كار رفته در خودروهاي صادراتي به ميزان تعيين شده در "جدول شماره 5 " كاهش خواهد يافت.

5-6- از ابتداي سال 1390 عرضه كنندگان خودرو تنها مجاز به عرضه محصولات جديدي در كشور خواهند بود كه حداقل 30 درصد آنها ساخت داخل باشد.

5-7- به ازاء صادرات هر دستگاه خودرو، شماره گذاري خودروهاي توليد داخل بر اساس "جدول شماره 6 " مجاز مي‌باشد.

5-8- رسيدگي به كليه شكايات طرف‌هاي مربوط به اين آ‌يين‌نامه، بر عهده وزارت صنايع و معادن ( بر اساس دستورالعملي كه متعاقبا تدوين و ابلاغ مي‌گردد) مي‌باشد.

پيوستها در "جدول شماره 7 ، 8 و 9 "
توضيح: ضرايب K2 و K3 تا پايان شهريور 89 توسط عرضه كنندگان خودرو ارائه و پس از تاييد وزارت صنايع و معادن ابلاغ خواهد شد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: