April 2021 21 / چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۳۱۲۹۸
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
0
چرا لازم نیست هر روز ورزش کنید؟پول‌نیوز - پژوهشگران و پزشکان می‌گویند نیازی نیست تا فرد هر روز ورزش کند و انجام حرکات ورزشی به مدت چند دقیقه در طول یک هفته برای حفظ سلامتی او کافی است.

ورزش کردن یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مزمن نظیر دیابت‌ها و سرطان‌ها است که غالبا در کم‌ترین زمان ممکن مرگ فرد مبتلا را رقم می‌زنند. اما ورزش را باید طبق برنامه‌ریزی انجام داد. پزشکان مختصص قلب می‌گویند که حدود ۷۵ دقیقه انجام ورزش ملایم یا ۱۵ دقیقه ورزش شدید در هر هفته برای حفظ سلامتی کافی است.

از آن‌جاکه ورزش کردن روزانه یا سخت است و یا تقریبا برای هیچ کس امکان‌پذیر نیست، پژوهشگران تصمیم به انجام پژوهش در این مورد گرفتند که آیا کسانی که در طول هفته (آن هم آخر هفته) فقط به مدت یک یا دو روز ورزش می‌کنند به اندازه‌ی کسانی که هر روز ورزش می‌کنند از سلامتی برخوردار هستند یا خیر؟

در چند تحقیق جدید انجام شده که در نشریه‌ی جاما اینترنال مدیسن (JAMA Internal Medicine) منتشر شده‌است، محققان دریافتند که فواید ورزش کردن به صورت هرازگاه، تفاوت چندانی با سودمندی‌های ورزش به صورت مداوم و هر روزه ندارد.

گری اوداناوان، محقق ورزشی که در دانشگاه لافبورو انگلستان تدریس می‌کند، و همکاران او به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود از بررسی سلامت ملی بیش از ۶۳ هزار نفر که ساکن انگلستان و اسکاتلند بودند پرداختند.

در این بررسی افرادی گفته بودند که هفته‌ای یک یا دو روز ورزش می‌کنند که در نتیجه خطر مرگ ناگهانی در آنان در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کردند و هیچ حرکت و فعالیتی نداشتند از ۳۰ تا ۳۴ درصد کمتر بود. اما آن چه بیش از هر چیز دیگر چشمگیر بود، این بود که در افرادی که هر روز ورزش می‌کردند.

و یا بیشتر روزهای هفته را به ورزش مشغول بودند خطر بروز مرگ ناگهانی نیز ۳۵ درصد بود و این نشان می‌دهد تفاوت محسوسی با افرادی که کمتر ورزش می‌کردند نداشتند.

این یافته‌ها مهر تاییدی بر این باور است که پاره‌ای از فعالیت‌های جسمانی ـ حتی اگر کمتر از میزان مشخص شده باشد ـ در پیشگیری از وقوع مرگ زودرس و ناگهانی مؤثر است. پژوهشگران همچنین به بررسی فواید ورزش در افرادی پرداختند که طبق توصیه در طول یک هفته ۱۵۰ دقیقه به مدت یک یا دو روز ورزش می‌کردند.

از سوی دیگر، میزان فعالیت کسانی را که یا اصلا ورزش نمی‌کردند و یا کم ورزش می‌کردند مورد تحقیق و مطالعه قرار دادند.

ورزش در کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی مؤثر بوده ولی کسانی که به طور منظم ورزش می‌کردند با افرادی که فقط هفته‌‌ای دو روز ورزش می‌کردند به یک اندازه و به میزان ۴۰ درصد از بروز بیماری‌های قلبی مصونیت داشتند. در این‌جا نیز شدت و سختی ورزش به هیچ وجه ملاک و معیار تحقیق قرار نگرفت.

همین نتیجه برای خطر مرگ ناشی از سرطان نیز مصداق پیدا می‌کرد، زیرا کسانی که ورزش می‌کردند ـ چه به صورت روزانه و چه تنها چند روز در هفته ـ در مقایسه با افرادی که اصلا ورزش نمی‌کردند از ۱۸ تا ۲۱ درصد در معرض مرگ در اثر ابتلا به سرطان قرار داشتند. این میزان کاهش خطر، هم در مورد فعالیت جسمانی ورزشی و هم عدم فعالیت به هر شکل حقیقت و صحت داشت.

اوداناوان در این باره می‌گوید: «نکته‌ای که از دل تحقیق ما بیرون می‌آید این است که شدت و حدت ورزش اهمیت چندانی ندارد چون به نظر نمی‌رسد که ورزش منظم و روزانه هیچ مزیتی اضافی برای فرد ورزشکار به همراه داشته باشد. اگر این یافته‌ی پژوهشی به کار مردم بیاید، در آن صورت من احساس خوشحالی می‌کنم.»

نتایج این بررسی زمانی اهمیت درخور توجه پیدا می‌کند که اوداناوان اظهار می‌کند متغیرهای دیگری در کنار ورزش کردن نقش بازی می‌کنند و از آن جمله به پیگیری خبرها و مسایل ورزشی اشاره می‌کند که به نوبه‌ی خود در سلامتی فرد تاثیر مثبت می‌گذارد. در عین حال، این محقق متذکر می‌شود که برخی از افراد، مانند افراد چاق و دارای اضافه وزن از قاعده‌ی ورزش کردن هر از گاه مستثنی هستند.

این یافته‌ی علمی اکنون برای کسانی که همیشه با ورزش روزانه مشکل داشته‌اند می‌تواند قوت قلب باشد؛

اما یادشان باشد که نباید به طور کلی تحرک و ورزش را کنار بگذارند چون اوداناوان تصریح می‌کند که یافته‌های بررسی او به هیچ عنوان منکر ورزش به صورت ملایم و آهسته نیست و معتقد است که هر کسی باید و لازم است تا دست کم در اوقات فراغت خود به ورزش کردن بپردازد و به فعالیت‌های روزانه در محل کار و یا خانه اکتفا نکند، چراکه این پژوهش در این خصوص صورت نگرفته است.

با این همه، تحقیق حاضر شامل پیاده‌روی سریع می‌شود که به گفته اوداناوان روش خوبی برای شروع ورزش کردن است به ویژه برای کسانی که یافته‌های این پژوهش شامل حال آن‌ها شده است.

اوداناوان می‌گوید: «یافته‌ی به دست آمده مدرک و سند جدیدی است مبنی بر این که شاید دستورالعمل‌های ورزش روزانه و منظم باید دوباره مورد تجدید نظر قرار بگیرند. در همین ضمن، ناگفته پیدا است که ورزش کردن ـ حتی اگر در روزهای آخر هفته انجام شود ـ پدیده‌ای است که می‌تواند زندگی روزمره فرد را از حالت یکنواختی خارج کند.»



منبع:سلامتی

برچسب ها: ورزش ، سلامت ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: