May 2021 09 / يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۲۷۶۵
۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۳
0
شناور شدن قیمت خودرو، اصلاح نرخ ارز و اصلاح رابطه‌بین قطعه‌ساز و خودروساز از راه‌های ارتقای کیفی خودروهای داخلی است.

به نوشته «جهان صنعت»، محسن رزم‌خواه، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بیرونی صنعت، تثبیت قیمت خودرو بوده که موجب پایین ماندن کیفیت خودروهای تولیدی شده است.

وی با بیان اینکه برای افزایش کیفیت نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و خطوط تولید کارخانه‌های خودرو و قطعه‌سازی هستیم، خاطرنشان کرد: اما در شرایطی که به هر قیمتی باید قیمت خودرو را پایین نگه داشت، امکان سرمایه‌گذاری در بخش کیفیت نیز وجود ندارد.

رزم‌خواه افزود: مساله دیگر سیاست‌های مالی و اقتصادی و تثبیت نرخ ارز است که موجب کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی در برابر واردات قطعات و خودروهای بی‌کیفیت خارجی و در نتیجه کاهش کیفیت محصولات داخلی شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل داخلی صنعت خودرو نیز مربوط به نوع رابطه خودروسازان و قطعه‌سازان است، تصریح کرد: در حال حاضر این رابطه منطقی نبوده و خودروسازان حتی به قیمت تحت فشار قراردادن قطعه‌سازان به دنبال افزایش تولید و سودآوری هستند.

رزم‌خواه افزود: در بخش قراردادها نیز خودروسازان اصرار به کاهش قیمت قطعات تحویلی دارند، در حالی که تنها قطعه‌سازان نباید با کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری را افزایش و قیمت را کاهش دهند‌ بلکه هزینه‌های سربار تولید در خودروسازان نیز باید کنترل شود اما در حال حاضر توجهی به این مساله نمی‌شود.
وی ادامه داد: عدم امنیت شغلی قطعه‌سازان نیز موجب کاهش کیفیت محصولات تولیدی می‌شود. در حال حاضر قطعه‌سازان اطمینانی به عقد قرارداد با خودروسازان در سال‌های آتی نداشته و به همین دلیل جسارت سرمایه‌گذاری جدید در دانش فنی و خطوط تولید و در نتیجه افزایش کیفیت را ندارند.

رزم‌خواه تصریح کرد: برای ارتقای کیفی خودروهای داخلی دولت باید سیاست‌های تشویقی را در قبال صنعت در پیش گرفته و علاوه بر حل مشکلات یاد شده، امکان استفاده صنعت از امکانات تولید مانند تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت را فراهم کند.

همچنین حسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتقای صنعت قطعه‌سازی و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی کشور گفت‌: در حال حاضر قطعه‌سازان در کشور به توان بالایی رسیده و به رشد نسبی تولید قطعات دست پیدا کرده‌اند‌ ضمن اینکه در حال حاضر بحث کیفیت نیز مطرح است که با انتقال تکنولوژی یا مشارکت با شرکت‌های معتبر دنیا می‌توانند نواقص مربوط به کیفیت را حل کنند. وی در ادامه با بیان این مطلب که کیفیت مواد اولیه در تولید یک قطعه باکیفیت بسیار موثر است افزود‌: قطعه‌سازان ما نه تنها قطعات با کیفیت را برای تولید داخل می‌توانند تولید کنند بلکه به راحتی می‌توانند صادر‌کننده قطعه نیز باشند‌.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه در دنیا صادرات قطعه بسیار آسان‌تر از صادرات خودرو است افزود‌: بسیاری از کشورهای شرق دنیا در صادرات قطعه توان بالایی پیدا کرده‌اند‌. ما نیز به راحتی می‌توانیم در زمینه صادرات قطعات خودرو جایگاهی را برای خود ایجاد کنیم که خوشبختانه برخی از قطعه‌سازان به این امر توجه کرده‌اند و توانسته‌اند بسیاری از نواقص را مرتفع کنند و نه تنها برای تولید داخل قطعه می‌سازند بلکه در بخش صادرات نیز این زمینه را فراهم آورده‌اند‌.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: