کد خبر: ۲۲۴۶۱
۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۳
0
سامانه ساتنا روز دوشنبه گذشته به دلیل بروز برخی مشکلات از سوی شرکت خارجی پشتیبان این سامانه قطع بود، اما بانک مرکزی در این باره هیچ گونه اطلاع‌رسانی انجام نداد.

 دنیای اقتصاد ، یک منبع آگاه در بانک مرکزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گفت: «روز دوشنبه سامانه ساتنا به علت ایجاد مشکل از سوی شرکت لاجیکا از صبح تا عصر قطع بود.»

وی با بیان اینکه شرکت لاجیکا شرکتی است که برنامه ساتنا از سوی این شرکت طراحی شده و پشتیبانی مي‌شود، گفت: «روز دوشنبه همه اسناد به صورت دستی تسویه شد و طبعا این کار زمانبر است.»

به گزارش «بانکداری الکترونیک» سامانه ساتنا در حالی قطع شد که بانک مرکزی هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام نداد.
بنا براین گزارش، با وجود آنکه بانک مرکزی تاکید خاصی بر استفاده بانک‌ها از ساتنا دارد، اما فعالان بانکی معتقدند این سامانه از کارآیی لازم برخوردار نیست و از نواقص زیادی رنج مي‌برد.

15 درصد اسناد بین بانک با ساتنا
بر اساس گفته این فعالان، وجود نقایص در این سامانه باعث مي‌شود که بانک‌ها بین 10 تا 15 درصد تسویه‌های بین بانکی را از طریق ساتنا انجام دهند. استقبال کم بانک‌ها از ساتنا باعث شد تا بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه به سیستم بانکی و موسسات اعتباری در اوایل اسفند ماه سال گذشته آنها را ملزم به استفاده از ساتنا کند.

در این بخشنامه آمده است: «بانک‌ها و موسسات اعتباری مشمول مفاد ماده 44 آيین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی موظفند ضمن تشریح و اعلام مزایای استفاده از سامانه ساتنا (با اطلاع رسانی مناسب در محل شعب یا از هر طریق دیگری)، شرایط بهره‌برداری آسان و سریع از این سامانه را برای کلیه مشتریان خود به نحو مقتضی فراهم کنند.»

بانک مرکزی تاکید کرده بود: «سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا)، زمینه لازم برای انتقال وجه به طور فوری بین حساب‌های مشتریان در دو بانک مختلف و بدون هیچ‌گونه کارمزدی را فراهم ساخته است.»

بنابر این گزارش، اما فعالان بانک‌ها به عنوان استفاده‌کننده از این خدمات اعلام مي‌کنند، به دلیل عدم اطمینان مشتریان از اینکه تسویه بین بانکی در زمان مورد انتظار انجام مي‌شود یا نه و مبالغ اسناد از بانک مبدا چه زمان به حساب مشتری در بانک مقصد واریز مي‌شود، انگیزه زیادی برای استفاده از ساتنا ندارند.

این فعالان مي‌گویند، به خصوص مشتریانی که در بانک مقصد چک صادر شده روز دارند و باید در حسابشان حتما پول باشد، ترجیح مي‌دهند از سیستم دستی برای انتقال وجوه استفاده بکنند، اما از ساتنا استفاده نکنند، چرا که بدین طریق مطمئن مي‌شوند که پولشان در حساب موردنظر آنها قرار دارد. در ساتنا در اغلب اوقات معلوم نیست که آیا پول به حساب مشتری در بانک مقصد واریز شده یا نه.

سامانه غیر آنی
بنا بر گفته این فعالان، اسناد بین بانکی کمتر در فاصله زمانی زیر2 ساعت تسویه مي‌شود و اغلب تا پایان روز اداری طول مي‌کشد. به همین دلیل تنها افرادی که عجله‌ای در انتقال وجوه خود از یک بانک به بانک دیگر ندارند از سامانه ساتنا استفاده مي‌کنند.
این درحالی است که اساس راه اندازی ساتنا همان گونه كه از اسم آن برمي‌آید، سامانه تسويه ناخالص آني است.

بانک مرکزی در توضیح خود درباره ساتنا آورده است: سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا) براي دو هدف اصلي از آذرماه سال 1385 راه‌اندازي شده است: 1- تسويه مبادلات بين بانك‌ها 2-انتقال وجه فوري بين حساب‌هاي مشتريان در دو بانك مختلف و از شهريورماه 1387 خدمات ساتنا براي حواله بين حساب‌هاي مشتريان در دو بانك مختلف معرفي شده است.

مشتريان بانك‌ها مي‌توانند با مراجعه به شعب بانك خود، از متصديان مربوط درخواست حواله ساتنا به حسابي در بانك ديگر بنمايند. خدمات ساتنا در حال حاضر بدون كارمزد در تمامي شعب همه بانك‌ها و براي انواع حساب‌ها (اعم از سنتي و متمركز) ارائه مي‌شود.

بنابراین گزارش، اما آنگونه که از شواهد برمي‌آید ساتنا در حال حاضر مبتنی بر اهداف پیش نمي‌رود و به خصوص در خصوص حساب‌هایی غیرالکترونیک تسویه تا پایان روز به طول مي‌انجامد و از آنجا که کنترل اسناد به صورت الکترونیک انجام مي‌شود، در نتیجه برخی اوقات متصدیان امر در بانک مبدا یا بانک مرکزی یا بانک مقصد سرعت عمل کافی در کنترل حساب‌ها و مبالغ به خرج نمي‌دهند و تسویه با کندی صورت مي‌گیرد.

فعالان بانکی معتقدند، یکی از مشکلات ساتنا به این مساله برمي‌گردد که مشتری باید در هر دوبانک حساب داشته باشد، در حالی که بسیاری از مشتریان هستند كه چکی از یک بانک در اختیار دارند و قصد دارند مبلغ آن را به حساب خود در بانک مقصد واریز كنند، اما چون در بانک مبدا دارای حساب نیستند خودبه‌خود نمی‌توانند از ساتنا استفاده كنند.

بنابراین گزارش بانک مرکزی تاکنون گزارشی درباره ساتنا ارائه نکرده که نشان دهد به صورت ماهانه چند درصد از تسویه بین بانکی از طریق ساتنا انجام مي‌شود. تنها در یک مورد مهران شریفی در سال گذشته در خصوص عملکرد بین بانک گفته بود: دستور پرداخت الکترونیکی در ساتنا از مرز 40 هزار تومان در بهمن ماه گذر کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: