May 2021 09 / يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۲۴۵۴
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
0
مشکلات و گلایه های مردم از وضعیت خدمات دهی اورژانسهای بیمارستانی آنقدر زیاد شده که وزیر بهداشت هم نمی تواند آن را انکار کند چنانچه وی نیز عنوان کرده گاهی اوقات پذیرش بیمار در اورژانس بعضی بیمارستانها بین یک تا یکساعت و نیم زمان می برد.

 مهر، اغلب اورژانسهای بیمارستانهای دولتی در تمامی ساعات شبانه روز مملو از افرادی است که درد بیماری و یا مصدومیت توانشان را گرفته و تنها مامن نجات خود را پذیرش و معاینه توسط پزشکان حاضر در بخش اورژانس می دانند.

متاسفانه اغلب بخشهای اورژانس در بیمارستانهای دولتی آن طور که باید و شاید به نیروی انسانی متخصص تجهیز نیستند و از همین رو افرادی که به این بخشها مراجعه می کنند همواره با نارضایتی از اورژانس خارج می شوند. کمبود پزشک متخصص در اورژانس بیمارستانها از مهمترین دلایل نارضایتی و گلایه مردم و مراجعان به این بخش از بیمارستانها است. اغلب بخشهای اورژانس در بیمارستانهای دولتی با یک یا دو پزشک و چند پرستار اداره می شوند که مراجعات زیاد باعث می شود این پرسنل خیلی زود خسته شده و امکان خدمات رسانی بهینه به مراجعان را نداشته باشند.

خانم میانسالی که ساعت دو بامداد به اورژانس یک از بیمارستانهای تهران مراجعه کرده با ابراز ناراحتی از وضعیت رسیدگی به بیمار خود می گوید "دخترم از درد به خودش می پیچید اما یکی نبود بیاید او را معاینه کند. هر وقت اعتراض می کردم که چرا یک پزشک نمی آید دخترم را معاینه کند، یکی از پرسنل این بخش می گفت که دکتر رفته سراغ یک بیمار بد حال."

بی توجهی به حال بیمار و مصدوم، خستگی و برخورد نادرست با مراجعان و اطرافیان بیمار و... از جمله نقاط ضعف پرسنل حاضر در اورژانسهای بیمارستانی است.

مرد میانسالی که پدر سالمندش را به یکی از اورژانسهای بیمارستانی در تهران آورده بود، با گلایه و اعتراض نسبت به خدمات نامناسبی که به مراجعان این بخشهای صورت می گیرد گفت: "واقعا نمی دانم چرا به داد مردم نمی رسند. هر ماه این همه حق بیمه می دهیم که وقتی با دفترچه آمدیم بتوانیم هزینه کمتری بدهیم و نگران چیزی نباشیم. پدرم سه سال است دچار سکته قلبی شده و تحت نظر یکی از پزشکان بیمارستانی است اما پزشک اورژانس آنجا از پذیرش پدرم خودداری کرد و گفت تخت خالی نداریم."

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت با انتقاد از عملکرد اورژانس برخی بیمارستانها می گوید: متاسفانه بخش اورژانس برخی بیمارستانها به موقع به بیماران خدمات رسانی نمی کنند. گاهی اوقات یک فرد بیمار که به اورژانس بیمارستان مراجعه می کند بین یک تا یکساعت و نیم طول می کشد تا پذیرش شود.

وزیر بهداشت تاکید می کند: این در حالی است که نظام سلامت ما خدمات بخش اورژانس پیش بیمارستانی و انتقال مصدوم به اورژانس بیمارستان را ارتقا داده اما در بخش دیگر که اورژانس بیمارستانی است مشکل دارد.

 وی با تاکید بر استقرار متخصص طب اورژانس در اورژانسهای بیمارستانی می افزاید: اگر بیمارستانی در این بخش چنین متخصصی ندارد حداقل یک پزشک مقیم جراح باید داشته باشد تا به موقع به بیماران از جمله مصدومان ترافیکی خدمات رسانی شود.

این اظهارات وزیر بهداشت نشان می دهد که مسئولان و مدیران حوزه سلامت نیز بر وجود برخی مشکلات و کاستیها در نظام سلامت کشور واقف هستند و می دانند که این ضعفها ناشی از کم کاری و سهل انگاریهایی است که در این بخش اتفاق افتاده و مردم بدون هیچ تقصیری مجبور به تحمل این مشکلات و کاستیها هستند.

 در سال همت مضاعف کار مضاعف، ساماندهی اورژانس بیمارستانی یکی از اولویتهای وزارت بهداشت است و با توجه به اینکه سالیانه 40 درصد جمعیت کشور به اورژانس بیمارستانها مراجعه می­کنند می­توان گفت منبع اصلی نارضایتی مردم از بیمارستانها شرایط اورژانسهای بیمارستانی است.

دستجردی با اشاره به تریاژ مناسب برای دسته بندی سریع مراجعه ­کنندگان به اورژاس بیمارستانها می گوید: برنامه این است که ما پزشک مقیم متخصص طب اورژانس در اورژانسها داشته باشیم. طبق برآورد در کشور ما نیاز به  70 هزار پزشک متخصص طب اورژانس داریم اما در حال حاضر فقط 70 نفر در کشور در این رشته تخصص دارند.

 آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد سالانه حدود 25 تا 30 میلیون نفر به اورژانسهای بیمارستانی کشور مراجعه می کنند که بر این اساس باید بیشترین رضایتمندی از این بخش باشد.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که تجهیز اورژانسها به سامانه هوشمند برای آگاهی از وضعیت پذیرش بیماران و انتقال به موقع و مناسب بیمار ضروری است می افزاید: استقرار سامانه هوشمند در اورژانس بیمارستانها و مراکز درمانی باعث می‌شود قبل از انتقال بیمار به بیمارستان اورژانسهای پیش بیمارستانی از وضعیت پذیرش و وجود تخت خالی لازم برای بستری و مراقبت از بیمار مطلع شده و از سرگردانی بیمار جلوگیری شود.

 آنچه مسلم است اینکه وضعیت حال حاضر اورژانسهای بیمارستانی در بخش دولتی چندان مطلوب و مساعد نیست و خدمات گیرندگان که اغلب بیمه شدگان و حقوق بگیران جامعه هستند فریاد اعتراض و گلایه شان به هوا بلند شده و خواستار مرتفع شدن مشکلات اورژانسها هستند. زیرا 90 دقیقه انتظار برای بیماری که هر لحظه با مرگ دست و پنجه نرم می کند زمان زیادی است که باید تحمل کند تا شاید پزشک بر سر بالینش حاضر شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: