۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
پول‌نیوز - محققان بقایای یک میکروارگانیسم آهن خوار را به عنوان قدیمی ترین فسیل جهان،‌درون قطعه‌ای از سنگ کوارتز در کبک کانادا کشف کردند که بین ۷ / ۳ تا ۳ / ۴ میلیارد سال قبل روی زمین زندگی می‌کرد و بدین ترتیب عمر زمین ۵ / ۴ میلیارد سال برآورد شده است.

این کشف محققان، موید نظریه‌ای است که بر اساس آن حیات روی زمین، مدت کوتاهی پس از تشکیل این سیاره و در اطراف دریچه‌های آتشفشانی واقع در کف اقیانوس ها آغاز شد. این شروع سریع حیات در زمین با سایر مستندات اخیرا کشف شده و دارای قدمت حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیون ساله، سازگار است. محققان با آنالیز این فسیل درصدد برآمدند علت و نحوه شکل‌گیری آن را بیابند. در جریان این بررسی‌ها، احتمال به وجود آمدن این سنگ در اثر فشار، گرما و فرآیندهای ژئوشیمیایی رد شد.

ساختار این جانداران باستانی که شبیه لوله‌های کوچک هستند، از نوعی اکسید آهن موسوم به هماتیت تشکیل شده است و الگویی شبیه به برخی از گونه‌های باکتری امروزی دارند که ساکن دریچه‌های گرمایی هستند.این اکتشاف، نشان می‌دهد حیات، زمانی شکل گرفته است که روی سطح زمین و مریخ، آب مایع وجود داشته است و این پرسش مهم را در ذهن ایجاد می کند که آیا در سایر سیارات نیز حیات وجود دارد؟

این کشف محققان، قطعه دیگری از تاریخ سیاره ما و حیات موجود در آن است و امکان ردگیری آثار حیات را در سایر نقاط کهکشان برای ما فراهم می‌کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتظر شده است.
منبع: ایرنا