August 2020 05 / چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
کد خبر: ۲۲۱۳۳۲
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
0
دخل و خرج امروز با توجه به روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان قصد دارد که راه های رسیدگی به حقوق از دست رفته و شکایات مطرح شده را بررسی کند.
برای شکایت از فروشندگان زیاده خواه چه کنیم؟پول‌نیوز - بعد از گذشت موج سرمای روزهای گذشته و کمی مطبوع تر شدن هوا و البته نزدیک تر شدن روزهای تقویم به انتهای آن، تعداد بیشتری از همشهریان را در حال خرید در بازارها می توان یافت. با وجود مناسب نبودن اوضاع اقتصادی مردم، خرید مایحتاج عید نوروز و نیز خریدهای پایان سال، بازار را داغ تر از قبل کرده است.

طبیعی است که در زمان شلوغی بازار و تعدد مشتری، اختلافاتی ایجاد شود یا تخلفاتی صورت بگیرد. دخل و خرج امروز با توجه به روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان قصد دارد که راه های رسیدگی به حقوق از دست رفته و شکایات مطرح شده را بررسی کند.

هر روز شاید هر یک از ما، از یک تا چندبار از واحدهای صنفی مختلف خریدی انجام دهیم و پس از دریافت کالا و خدمات به نتیجه مطلوب و مد نظرمان برسیم. اما ممکن است گاهی هم در بین موارد بی شمار استفاده از کالاها و خدمات ارائه شده توسط واحدهای صنفی، به مشکلی بربخوریم و نیازمند احقاق حقی از خود باشیم. در گام اول شناخت مسیرهای انجام شکایت و رسیدگی به آن در اولویت قرار دارد.

به طور کلی چند مسیر برای شکایت از واحد صنفی یا فرد ارائه دهنده کالا و خدمات وجود دارد. با طی کردن هر یک از این مسیرها و فرآیندهای آسان ایجاد شده، می توانید حق خود را احقاق کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

124 معروف!

ادارات صنعت، معدن و تجارت استان ها و نیز اداره تعزیرات حکومتی با استفاده از سامانه 124 به صورت شبانه روزی مشکلات اعلام شده توسط مردم را رسیدگی می کنند و به حل و فصل آن می پردازند. بازرسان اداره صنعت به مسائل مطرح شده توسط مردم که اغلب از طریق تلفن است، رسیدگی و کارشناسان این سامانه در صورت نیاز نتایج رسیدگی را به شاکی اعلام می کنند.

البته این کارشناسان و بازرسان اداره صنعت و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت مستمر در حال بررسی واحدهای صنفی هستند و به طور کلی واحدهای صنفی را به ویژه در ایام پیک کاری رصد می کنند. در صورت اعلام مورد تخلف یا شکایت از واحدهای صنفی از طریق تلفن، مراجعه حضوری و یا شکایت کتبی در اسرع وقت به موضوع رسیدگی می شود و در صورت تخلف برای هر کدام از افراد یا واحدها، جریمه منظور خواهد شد.

 بر اساس اعلام مدیرکل امور حقوقی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمار بیانگر آن است که گرانفروشی با 79 درصد، کم فروشی با 9 درصد و درج نکردن قیمت با 4 درصد بیشترین سهم تخلفات اعلام شده به سامانه 124 بوده است.

تعزیرات حکومتی


هیئت های رسیدگی به تخلفات صنفی تعزیرات حکومتی، یکی از معروف ترین مراجعی است که برای شکایت از واحدهای صنفی می شناسیم. با مراجعه به هر یک از ساختمان های این نهاد، با افراد دیگری مشابه خود مواجه خواهید شد که شکایتی از واحدهای صنفی دارند.

 اگرچه سازمان تعزیرات حکومتی، عمده همت خود را بر پیشگیری از ایجاد تخلفات به وسیله تعیین آیین نامه و نرخ نامه و نیز بازرسی دائمی گذاشته است، اما با این حال با مراجعه به تعزیرات و شکایت از واحد صنفی متخلف می توانید به سرعت به نتیجه برسید و حق خود را احقاق کنید.

رسیدگی به تخلفات اقتصادی صنفی، یکی از وظایف اداره تعزیرات حکومتی است که اصناف و بازرسان آنها بعد از طرح دعوا گزارش خود را به این اداره ارجاع می دهند و سپس به تخلفات رسیدگی می شود. صلاحیت بعدی رسیدگی به تخلفات بهداشتی، درمانی و دارویی است که دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی، وظیفه نظارت بر عملکرد این مجموعه‌ها را بر عهده دارند و در صورت بروز تخلف با مراجعه به اداره تعزیرات شکایت خود را مطرح می کنند. علاوه بر اینها صلاحیت رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز نیز از جمله صلاحیت‌های ثانویه اداره تعزیرات حکومتی است.

با درج شکایت رسمی و ابراز اطلاعات واحد صنفی و مستندات، شکایت شما به جریان می افتد و با توجه به صنف مورد نظر توسط بازرس تعزیرات یا اتحادیه و اصناف بررسی و در صورت تخلف میزان آن مشخص می شود.

با تعیین میزان تخلف، واحد صنفی ملزم به پرداخت وجه مورد نظر و نیز پاسخگویی در برابر تخلف خود است. اگر جرم واحد صنفی مشخص شود، به واسطه جرم عمومی، فرد متخلف ملزم به پرداخت جریمه به دولت نیز می باشد.

بازرسی اصناف و اتحادیه ها

یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید.

 بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت 10 روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید. اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.

درخور ذکر است که در ایام نوروز و تعطیلات عید با توجه به حضور زائران در شهر مشهد مقدس و استان خراسان رضوی، پایگاه های اتاق اصناف تا پانزدهم فروردین ماه به صورت دائمی دایر و دریافت کننده اعلام شکایات و مسائل مردم هستند.

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان

حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده است.

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با توجه به مسئله مطرح شده، موضوع را به بازرسی اداره صنعت اعلام می کند و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به رسیدگی موضوع می پردازد.

تجربه شما

سوالات و تجربیات خود را برای ما ارسال کنید 2000999 - 09033337010

دو سال پیش لباسی مجلسی که به گفته صاحب مغازه خارجی بود، از حراجی به مبلغ 120 هزار تومان خریدم ، اما روز بعد همان لباس را با قیمت 70 تومان پیدا کردم، با 124 تماس گرفتم که به من گفتند حتما از مغازه فاکتور خرید بگیرم و به آدرسی که برای ثبت شکایت دادند، مراجعه کنم.

من هم به دلیل این که حوصله شکایت و این چیزها را نداشتم، به مغازه دار گفتم که لباس را پس بگیرد اما او از پس گرفتن ممانعت کرد و گفت جنسی را که فروخته ایم پس نمی گیریم.

ما هم درخواست فاکتور کردیم، به همین دلیل مغازه دار متوجه شد که منظورمان چیست و گفت که اصلا لباس را از او نخریده ایم. ما هم مجبور شدیم فاکتور دستگاه کارتخوان مغازه را نشان دهیم. وقتی که رسید خرید را دید، لباس را پس گرفت و مبلغش را به ما داد.

توصیه من این است که همیشه حتی برای چیز کوچک فاکتور بگیرید و رسید خرید را تا مدتی نگه دارید.

عید برای دخترم کفش خریدیم. همان شب اول که به خانه مادرم رفتیم تمام پرز روی کفش رفت. فردای آن روز به مغازه فروشنده مراجعه کردیم.

هرکاری کردیم قبول نکرد ما هم آمدیم اتحادیه و شکایت کردیم. بعد از حدود 20 روز از اتحادیه تماس گرفتند که حضور پیدا کنید.

آنجا دیدیم که طرف مقابل را خواسته بودند و آن کفش را قیمت گذاری کرده بودند، بعد از این که حرف هایش را زد، مجبور شد تمام پول کفش را به ما پس بدهد.

این اتفاق در حالی است که بسیاری از ما خریداران در مواجهه با اجحاف های صورت گرفته از سوی برخی فروشندگان پیگیری موثری انجام نمی دهیم و صرفا به ابراز نارضایتی بسنده می کنیم، در حالی که با پیگیری علاوه بر احقاق حقوق خود می توانیم مانع اقدامات بعدی فروشندگان سودجو برای اجحاف به سایرین شویم و در برخورد با تخلفات موجود در بازار موثر باشیم.


منبع:خراسان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: