کد خبر: ۲۲۱۲۴
۰۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴
0
يك مسئول در سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان با ارائه گزارشي از ميزان تخلفات گزارش شده در بخش خريد خودرو طي سال گذشته اعلام كرد كه بيشترين تخلف در مورد خدمات فروش مربوط به بخش پرداخت نكردن سود تاخير در تحويل، در مورد نوع خودرو مربوط به خودروي پژو 405 و در مورد شركت توليدكننده خودرو مربوط به ايران خودرو بوده است.

شهرام ميراخورلو ـ مديركل نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ـ در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد تخلفات در بخش خودرو در سال گذشته ابتدا به رشد كمي صنعت خودور در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: توليد كمتر از 100 هزار دستگاه در سال 73 به يك ميليون دستگاه در سال 87 رسيده و در سال 88 يك ميليون و 327 هزار دستگاه توليد شد.

وي در ادامه در مورد نحوه ارائه شكايت‌هاي مردمي به سازمان حمايت در مورد خريد خودرو عنوان كرد: با توجه به رسالت اين سازمان در راستاي حمايت از مصرف‌كنندگان، پس از دريافت شكايت‌هايي در مورد خريد خودرو توسط سازمان‌هاي بازرگاني استان‌ها، اين شكايت‌ها را با توجه به مصوبات موجود بررسي مي‌كند و در صورت مطابقت با قوانين و احراز تخلف توسط شركت‌هاي خودروساز طي مكاتباتي گوناگون حق شاكي از شركت‌هاي مربوطه مطالبه مي‌شود.

* بيشترين شكايت از ايران خودرو بود

ميراخورلو در همين مورد آمار داد: در سال گذشته 460 فقره شكايت در مورد عملكرد شركت‌هاي خودروساز داخلي واصل شده كه از تعداد 19 شركت توليدكننده داخلي كه عليه آن‌ها شكايت شده، شركت ايران‌خودرو با تعداد 304 فقره شكايت بيشترين شكايت را داشته است كه حدود 66 درصد از كل شكايت‌ها مي‌شود.

وي ادامه داد: شركت پارس‌خودرو با 34 فقره و سهم 7.04 درصدي و شركت سايپا با 32 فقره و سهم حدود هفت درصدي از كل شكايت‌هاي واصل شده نيز در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

به گفته او دليل اين كه ايران خودرو بيشترين سهم را در شكايت‌ها داشته، اين است كه اين شركت بيشترين خودرو را عرضه مي‌كند. ميزان سهم ايران خودرو در توليد خودروي كشور نيمي از خودروهاي توليد شده كشور است.

* پژو 405 بيشترين شاكي را داشت

اين مقام مسئول در ادامه اظهار كرد: ‌از تعداد 45 خودروي توليدي داخلي كه عليه آن‌ها از سوي مردم به سازمان‌ ما شكايت شده، بيشترين مورد آن مربوط به خودروهاي پژو 405، تندر 90، پژو پارس و سمند است.

وي در اين مورد توضيح داد: حدود 20 درصد شكايت‌ها، مربوط به خودروي پژو 405، 15 درصد مربوط به خودروي تندر 90 و 12 درصد هم مربوط به خودروي پژو پارس بوده است. خودروهاي پژو 206 و پرايد نيز در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

* پرداخت نكردن سود تاخير در تحويل؛ عمده‌ترين تخلف

ميراخورلو همچنين آمار داد: اكثر اين تخلفات در خصوص پرداخت نكردن سود تاخير در تحويل است كه حدود 55 درصد شكايت‌ها را به خود اختصاص داده است.

وي اضافه كرد: اين موضوع نشان‌دهنده عدم توجه شركت‌هاي توليدكننده در خصوص پيش‌فروش محصولات است.

به گفته او شكايت‌هاي بعدي، گران‌فروشي با سهم حدود 12 درصد و سود انصراف از خريد با سهم حدود 9 درصد از كل شكايت‌ها است. از جمله شكايت‌هاي ديگر نيز مربوط به نصب مخزن و اخذ وجه اضافي است.

اين مقام مسئول با بيان اينكه عمده تخلفات در استان تهران به دليل زيادتر بودن حجم توليد است، افزود: ميزان رسيدگي به اين شكايت‌ها بستگي به موضوعات آن دارد. چرا كه يك مرتبه سازمان حمايت اين موضوع را با مجموع قوانين و مصوبات خود مطابقت مي‌دهد كه اگر حائز شرايط رسيدگي باشد، آن موضوع را ادامه مي‌دهد و در غيراين صورت به شاكي اعلام مي‌كند كه شكايت او فاقد رسيدگي است. پس از تاييد قابليت پيگيري داشتن شكايت نيز با خودروساز مكاتبه مي‌شود و از واحد پاسخگويي به مشتريان آن خواسته مي‌شود سريعا پاسخ دهد كه در اين مورد همكاري‌هاي مناسبي نيز صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: بعد از اين مرحله، اگر قرار شد چكي را در وجه مشتري صادر كنند و يا حقي را به مشتري بازگردانند، اين موضوع به ما اعلام مي‌شود و ما هم به مشتري اعلام مي‌كنيم كه اگر باز مغايرتي وجود داشت مجدد موضوع را پيگيري مي‌كنيم وگرنه پرونده مختومه بوده است.

ميراخورلو يادآور شد كه همه شكايت‌هايي كه آمار آن‌ها را اعلام كرده است، قابليت بررسي داشتند.

وي در پايان متذكر شد: مصرف‌كنندگان مي‌توانند در خصوص خدمات فروش هرگونه شكايتي اعم از گراني و سود تاخير در تحويل و اخذ وجه اضافي يا تاخير در نصب مخزن و تغيير در آپشن خودرو و موارد ديگر به سازمان‌ هاي بازرگاني استان‌هاي مختلف كشور مراجعه كنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: