April 2020 05 / يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
درسی بزرگ برای مسئولان صنعت هوایی کشور
کد خبر: ۲۲۰۷۸۶
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
0
پنج شرکت هواپیمایی بین‌المللی بزرگ دنیا به‌دلیل سرپیچی از پرداخت خسارت بابت تاخیر مسافران، مورد تهدید مراجع قانونی قرار گرفته‌اند؛ «امریکن»، «اتحاد»، «امارات»، «سنگاپور» و «ترکیش‌ایرلاینز» که همگی خارج از اتحادیه اروپا قرار دارند.
پول‌نیوز - پنج شرکت هواپیمایی بین‌المللی بزرگ دنیا به‌دلیل سرپیچی از پرداخت خسارت بابت تاخیر مسافران، مورد تهدید مراجع قانونی قرار گرفته‌اند؛ «امریکن»، «اتحاد»، «امارات»، «سنگاپور» و «ترکیش‌ایرلاینز» که همگی خارج از اتحادیه اروپا قرار دارند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، سازمان هواپیمایی کشوری انگلستان در این باره می‌گوید: تمام این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند در صورتی که مسافری پروازهای اتصالی خود را از دست بدهد و با سه ساعت تاخیر به مقصد برسد، اقدام به پرداخت غرامت نخواهد کرد.

این در حالی است که سازمان هواپیمایی بین‌المللی اعلام کرده است تحت قوانین اروپا، مسافرانی که با تاخیر بیش از 3 ساعت به مقصد خود می‌رسند، حتی اگر پروازشان از نوع اتصالی باشد، مشمول دریافت جریمه از شرکت‌های هواپیمایی هستند.

قانون تاخیر در اروپا

در اروپا، مسافران به‌طور قانونی می‌توانند برای تاخیرهای بیش از 4 ساعت در پروازهای بیش از 3 هزار و 500 کیلومتر، چیزی بین 400 تا 600 یورو دریافت کنند. این قانون شامل تمام پروازهای خروجی از اتحادیه اروپا، صرف‌نظر از ملیت شرکت هواپیمایی نیز می‌شود و پروازهای اتصالی را هم پوشش می‌دهد. تنها معافیت این قانون مربوط به زمانی است که شرکت‌های هواپیمایی در شرایط فوق‌العاده و خاصی گرفتار شده باشند.

امتناع ناامیدکننده

موضوع تاخیر پرواز امری فراگیر است. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به ‌نام دنیا درگیر این معضل هستند. متاسفانه مانند شرکت‌های ایرانی، آن‌ها نیز زیر بار حقوق مسافر و پرداخت خسارت تاخیر نمی‌روند. البته گرچه میزان تاخیرها در ایرلاین‌های ایرانی و آن شرکت‌ها به هیچ‌وجه قابل‌مقایسه نیست اما موضوعی که در این میان اهمیت بیشتری دارد، نوع برخورد شرکت‌ها با مسافران است.

ریچارد موریارتی، مدیر بخش مشتریان و بازار سازمان هواپیمایی بین‌المللی می‌گوید: «امتناع از پرداخت خسارت به مسافران، موضوعی بسیار ناامیدکننده است. هر گونه اختلال در پرواز برای مسافران خسته‌کننده است، ولی تاخیری که موجب از دست رفتن پروازهای اتصالی شود، بسیار مخرب و ممکن است برنامه‌های سفری مسافران را به هم بریزد.»

وی ادامه می‌دهد: «به همین دلیل است قوانین روشن و واضحی برای اطمینان یافتن از این که مسافرانی که با این گونه اختلالات مواجه می‌شوند، تحت نظر و مراقب شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرند و خساراتشان پرداخت می‌شود، وضع شده است.»

بازوی قانونی

اما بازوی قانونی مبارزه با این گونه اختلالات و سرپیچی از پرداخت خسارت‌ها چیست؟ پیوستن به کمپین محکوم کردن شرکت‌های هواپیمایی! وی تصریح می‌کند: « این که برخی خطوط هوایی بر این باورند که بالاتر از قانون هستند و از نظر قانونی ملزم به پرداخت غرامت به مسافران نیستند، بسیار وحشتناک است. این موضوع بسیار ساده‌‌ای است، مسافران در قبال تاخیرات شرکت‌های هواپیمایی درخواست خسارت کنند و دولت‌ها با راه‌اندازی دادآورهایی بی‌طرف به بررسی شکایات و رسیدگی به پرونده‌ تاخیرهای شرکت‌های هواپیمایی بپردازند.»

وی با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، می‌گوید: «مطمئن خواهیم شد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا منجر به کنار رفتن این کشور از زنجیره این قوانین نخواهد شد.»

آینه عبرت

گرچه شرکت هواپیمایی «سنگاپور‌ایرلاینز» کمی از مواضع خود پا پس کشیده است، اما شرکت هواپیمایی «ویولینگ»، خواهرخوانده شرکت هویپمایی «بریتیش‌ایرویز» به دلیل عدم توانایی کنترل و پاسخگویی به مسافران هنگام تاخیر هواپیما با خطر لغو مجوز فعالیت روبه‌روست.

موریارتی ادامه می‌دهد: «هرجا شواهدی از محروم شدن مسافران را از حقوق سیستماتیک‌شان ببینیم، بدون لحظه‌ای تردید اقداماتی در جهت اطمینان یافتن از این که شرکت‌های هواپیمایی رفتار و سیاست‌های خود را اصلاح می‌کنند و اهمیت بیشتری به حقوق مسافران می‌دهند، انجام خواهیم داد و وارد موضوع خواهیم شد تا آینه‌ عبرتی برای دیگر شرکت‌ها شوند.»

اعتراض شرکت‌ها

یک سخنگوی خطوط هوایی «اتحاد» در این زمینه می‌گوید: «در مورد جبران خسارت مسافران با سازمان هواپیمایی بین‌المللی به گفت‌وگو نشسته‌ایم اما این اقدام که با اعلام نام شرکت‌ها آن‌ها را در برابر عموم خجالت‌زده کنیم، غیرقابل‌قبول و غیرقابل بخشش است.»

وی ادامه می‌دهد: «ما قانون را نقض نکرده‌ایم و برای اثبات این موضوع نیز در حال مذاکرات با این سازمان هستیم تا مطمئن شویم خط‌و‌مشی شرکت با قوانین بین‌المللی تطابق کامل دارد. این موضوع در دادگاه‌های بریتانیا پیگیری خواهد شد و ما به هر نتیجه‌ای که در این دادگاه برسیم، پایبند خواهیم بود.»

سخنگوی شرکت هواپیمایی «امریکن‌ایرلاینز» با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده می‌گوید: «شرکت ما کاملا به قوانین حاکم بر این منطقه مسلط و تفسیر خوبی را از آن برداشت کرده است اما باز هم برای رفع تمام سوء‌تفاهم‌ها با کسانی که ادعای دیگری دارند، به بحث می‌نشینیم.»

یک سخنگوی خطوط هوایی «سنگاپور‌ایرلاینز» نیز با طرح این موضوع که ما همواره با سازمان هواپیمایی بین‌المللی در ارتباط تنگاتنگ هستیم، عنوان می‌کند: «نوعی ابهام در این قانون وجود دارد که باید برای تعیین‌ تکلیف آن به گفت‌وگو بنشینیم. در حال حاضر منتظر حکم دادگاه هستیم، اما اگر رای به ضرر ما باشد، نسبت‌به درخواست تجدید نظر تردید نخواهیم کرد»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
سود ۵۰ تومانی برای سهامداران «وسپه»

سود ۵۰ تومانی برای سهامداران «وسپه»

۵ اسفند، مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپه با حضور مدیرعامل و بیش از ۸۰ درصد سهامداران در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.
سود 93 تومانی در جیب سهامداران «شیران»

سود 93 تومانی در جیب سهامداران «شیران»

پول نیوز - مجمع عمومی سالانه عادی شرکت «سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران» در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: