کد خبر: ۲۲۰۲۰۸
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
0
این کشورها در این بازی پیچیده یک مرحله از دیگر رقبای خود جلوترند. سیستم‌های ریلی این کشورها آن‌قدر پیشرفته است که بررسی آن‌ها فرق چندانی با بررسی آینده ندارد.
پول‌نیوز  - آینده صنعت حمل‌ونقل ریلی به چه شکل است؟ چند کشور پیشرو در این صنعت آن‌قدر پیشگام بوده‌اند که می‌توان هاله‌ای از آینده حمل‌ونقل ریل پایه را در امروز آن‌ها دید. این روزها، اکثر کشورهای دنیا از سیستم ریلی بهره می‌برند اما تنها چند کشور هستند که این صنعت را در سطحی بسیار بالاتر به نمایش می‌گذارند. این کشورها را می‌توان الگوی دیگر سیستم‌های ریلی دانست.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، وقتی صحبت از بهره‌وری، وقت‌شناسی، فن‌آوری، تعداد و رضایت مشتریان به میان می‌آید، می‌توان به جرات ادعا کرد 5 کشوری که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، در این بازی پیچیده یک مرحله از دیگر رقبای خود جلوترند. سیستم‌های ریلی این کشورها آن‌قدر پیشرفته است که بررسی آن‌ها فرق چندانی با بررسی آینده ندارد.

هنگ‌کنگ

تا از نزدیک نبینید باورتان نمی‌شود سیستم ریلی هنگ‌کنگ تا چه‌اندازه خوب است. استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی این کشور یک لذت به تمام معناست.  تهیه بلیت آن بسیار آسان، ارزان، بسیار قابل دسترسی و فوق‌العاده تمیز است. در تمام 93 ایستگاه این خط ریلی وای‌فای رایگان ارائه می‌شود و برای رعایت حال معلولان سیستم‌های منحصر به‌فردی طراحی شده است.

مزیت‌های این سیستم ریلی تنها به این‌ها ختم نمی‌شود. سیستم حمل‌ونقل عمومی هنگ‌کنگ دارای دقتی باورنکردنی است، به این ترتیب که با آمار 99.9 درصدی در زمینه زمان‌شناسی روزانه 4.65 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند.

برخلاف هزینه‌های پایین، این سیستم ریلی بسیار پربازده است. با آمار بازدهی 186 درصدی می‌توان این سیستم ریلی را یکی از سودآورترین سیستم‌های حمل‌ونقلی دنیا نامید.

ژاپن

سیستم ریلی ژاپن بسیار قابل‌اطمینان، دقیق و سریع است اما چند فاکتور هستند که باعث می‌شوند این سیستم حمل‌ونقلی یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر باشد. قطار گلوله‌ای پرسرعت «شینکانسن» ژاپن، پرسرعت‌ترین قطار در دنیاست. این قطار ژاپنی موفق شد با بهره‌گیری از سیستم «ماگلو»، رکورد سرعت 603 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. از سوی دیگر، سیستم ریلی ژاپن را می‌توان شلوغ‌ترین سیستم ریلی دنیا نامید.

حجم خالص افرادی که توسط سیستم حمل‌ونقل ریلی در ژاپن جابه‌جا می‌شوند، بسیار دلگرم‌کننده است. این سیستم ریلی با طول 27هزار و 268 کیلومتری در سراسر این کشور، در سال‌های 2013 و 2014 حدود 7 میلیارد و 289 میلیون نفر را جابه‌جا کرده است. این در حالی است که آلمان با 40 هزار کیلومتر ریل، تنها 2.2 میلیارد نفر را در سال جابه‌جا  می‌کند.

از میان 50 ایستگاه ریلی پرتردد در دنیا، 46 ایستگاه متعلق به ژاپن است. خط ریلی «شینکانسن» نیز که شهرهای توکیو و اوزاکا را به یکدیگر متصل می‌کند، شلوغ‌ترین خط ریلی پرسرعت دنیا به شمار می‌رود. اما این برتری چطور ممکن شده است؟ سوال بسیار خوبی است! سیستم حمل‌ونقل ریلی ژاپن توسط 7 شرکت خصوصی که به صورت گسترده‌ای با یکدیگر همکاری دارند، توسعه یافته است.

سنگاپور

براساس اعلام «انجمن اقتصاد جهانی»، زیرساخت سیستم حمل‌ونقل ریلی سنگاپور یکی از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌ها در دنیاست. بنابراین چندان جای تعجب نیست که سیستم ریلی این کشور مانند یک ماشین روغن‌کاری شده مرغوب، چون دیگر بخش‌های مهم این کشور، بدون ایراد عمل کند. با بهره‌گیری از 100 ایستگاه، این سیستم ریلی مجهز به کولر، روزانه به 2.6 مسافر خدمات می‌دهد. گفتنی است این کشور قصد دارد با راه‌اندازی یک سیستم ریلی بسیار پیشرفته به کشورهای کوالالامپور و مالزی متصل شود.

سوئیس

سوئیسی‌ها در زمینه حمل‌ونقل ریلی بسیار چیره‌دست هستند. اگر با این سیستم ریلی آشنایی ندارید، بهتر است بگوییم 99 درصد قطارها این کشور الکتریکی هستند که این موضوع هوای سوئیس را به یکی از پاک‌ترین‌ها در دنیا تبدیل کرده است. سوئیس دارای یکی از متراکم‌ترین شبکه‌های راه‌آهن در جهان است. پوشش وسیع راه‌آهن در ترکیب با دیگر روش‌های حمل‌ونقل موجب شده است سوئیس یکی از بزرگ‌ترین کاربران راه‌آهن در دنیا لقب گیرد. هر شهروند این کشور به‌طور متوسط در هر سال 2 هزار و 449 کیلومتر به سفر می‌پردازد که خود این موضوع گواهی بر عملکرد بی‌نقص سیستم حمل‌ونقل ریلی در سوئیس است.

جای تعجب نیست که«انجمن اقتصاد جهانی» سوئیس را به‌عنوان دومین کشور در حوزه زیرساخت حمل‌ونقل ریلی معرفی می‌کند، رتبه دوم ارزشمندی که با شکست در مقابل ابرقدرتی چون ژاپن به‌دست آمده است. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید چرا آینده حمل‌ونقل ریلی را می‌توان در آینه سوئیسی‌ها دید، باید بگوییم این کشور قصد دارد نخستین قطار بدون راننده در دنیا را به مرحله اجرا درآورد. البته این کشور هم‌اکنون هم در حمل‌ونقل درون‌فرودگاهی و متروی خود از وسایل‌نقلیه بدون راننده نیز بهره می‌برد.

اسپانیا

خطوط ریلی اسپانیا به‌طور مداوم صلاحیت خود را به اثبات رسانده است اما دلیل شهرت این کشور در حوزه ریلی، پوشش گسترده خطوط پرسرعت آن است. با 3 هزار و 100 کیلومتر طول ریل، خطوط ریلی «AVE» را می‌توان طولانی‌ترین خط ریلی اروپا نامید. با بهره‌گیری از سرعتی بالغ بر 300 کیلومتر بر ساعت، نبود تاخیر در رسیدن قطارها در این کشور دارای آماری فوق‌العاده است. 99درصد از سرویس‌های ریلی اسپانیا دقیقا در زمان معین‌‌شده به مقصد می‌رسند.

مسافران در اسپانیا می‌توانند با بهره‌یابی از قطار پرسرعت مادرید – بارسلونا که سرعتی بالغ بر 600 کیلومتر بر ساعت دارد، این مسیر را در 2 ساعت‌و‌نیم بپیمایند. میزان رفاه و خدمات ارائه‌شده در سفرهای ریلی این کشور به‌شکلی است که مسافران این نوع سفر را حتی به سفرهای هوایی ترجیح می‌دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
سود ۵۰ تومانی برای سهامداران «وسپه»

سود ۵۰ تومانی برای سهامداران «وسپه»

۵ اسفند، مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپه با حضور مدیرعامل و بیش از ۸۰ درصد سهامداران در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
جزییات طرح ویژه تعطیلی یک ‌ماهه کشور اعلام شد
عضو فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دریک رشته توئیت در حساب شخصی‌اش از ارائه طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک ماه کشور به علت شیوع کرونا در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین مجلس خبر داد.