May 2021 13 / پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۱۹۵۳
۰۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۳
0
وي در ادامه افزود: بخشي از قطعات خودروهاي سنگين توليد داخل به طور كامل از خارج وارد مي‌شود كه اميدواريم شرايط لازم براي برخورداري از فاينانس در خريد اين قطعات ايجاد شود.
دنیای اقتصاد: اولین نشست خبری قائم‌مقام جدید نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت روز گذشته در حالی برگزار شد که کمتر از دو ماه به سال مالی 88 (پایان تیر ماه) باقی است و این ستاد تاکنون تنها موفق به اسقاط 190 هزار دستگاه خودرو فرسوده شده و از مجموع خودروهای اسقاطی نیز تنها 32 هزار متقاضی به منظور دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

نکته قابل تامل در آمار اعلام شده از سوی ستاد را می‌توان در تحویل تنها دوهزار دستگاه خودروي جایگزین به مالکان خودروهای فرسوده دانست که این امر حکایت از کندی در روند طرح نوسازی خودروهای فرسوده سواری دارد.

کندی در روند طرح نوسازی خودروهای فرسوده سال 88 در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسوولان ستاد هم‌اکنون نزدیک به یک میلیون و 400 هزار خودرو فرسوده در کشور در حال تردد هستند که این تعداد خودرو فرسوده باید طی مدت سه سال یعنی تا پایان سال 90 از رده خارج شوند، به همین منظور نوسازی سالانه 500 هزار دستگاه خودرو فرسوده در دستور کار ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت قرار گرفت که با نزدیک شدن به پایان سال مالی 88 آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان این ستاد حکایت از عدم تحقق وعده داده شده دارد.

از سوی دیگر زمان برای تحقق وعده داده شده به منظور نوسازی 500 هزار خودرو فرسوده به صورت خرید نقدی و جایگزین در حال پایان است، اما هنوز وضعیت سایپا برای شرکت در طرح نوسازی نامشخص است، به طوری‌که هم‌اکنون طرح نوسازی تنها با 160 هزار تعهد شرکت ایران‌خودرو در حال پیگیری است.

نامشخص بودن وضعیت سایپا در حالی است که پراید به دلیل قیمت مناسب سال گذشته توانسته بود بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دهد، اما در سال جاری متقاضیان این خودرو ناچار هستند تا از طرح نقد و اقساط برای دریافت این خودرو به عنوان خودرو جایگزین اقدام کنند.

تحویل دوهزار خودرو جایگزین

بر اساس توافق صورت گرفته با شرکت ایران‌خودرو و بانک مرکزی نوسازی 160 هزار خودرو فرسوده به عهده شرکت ایران‌خودرو سپرده شده و بانک‌های عامل موظف به تامین تسهیلات برای نوسازی خودروهای مذکور شدند.

به گفته امير رجبي، قائم‌مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت كشور، تاكنون 109 هزار متقاضی براي شركت در اين طرح نوسازی شرکت ایران‌خودرو ثبت‌نام كرده‌اند که از اين تعداد تاکنون 32 هزار متقاضی موفق به دريافت تاييد نهايي ناجا و 21 هزار نفر نیز موفق به دريافت پيش فاكتور شده‌اند.

به گفته قائم‌مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت كشور از مجموع متقاضیانی که موفق به دریافت پیش فاکتور شده‌‌اند تاکنون دو هزار خودرو جایگزین به متقاضیان واگذار شده است.

تحویل تنها دو هزار دستگاه خودرو جایگزین به متقاضیان طرح نوسازی در حالی است که بر اساس برنامه اعلام شده تا پایان سال مالی 88 باید در حدود 250 هزار خودرو به صورت جایگزین از رده خارج شود که ظاهرا طولانی شدن مذاکرات میان بانک مرکزی، خودروسازان و ستاد و نامشخص بودن سهم شرکت‌های خودروساز موجب شد تا طرح با کندی بسیار پیش برود.

از سوی دیگر نامشخص بودن وضعیت سایپا نیز مزید بر علت شده؛ چراکه از مجموع خودروهای جایگزین سال جاری 140 هزار سهم برای شرکت سایپا در نظر گرفته شده، اما همچنان وضعیت این شرکت برای حضور در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده نامشخص است.

به گفته رجبی مذاکرات با بانک مرکزی در خصوص سایپا ادامه دارد و این شرکت به زودی به طرح جایگزینی ملحق خواهد شد.

افزون بر طرح جایگزینی، خروج 250 هزار خودرو فرسوده به روش خرید نقدی نیز در دستور کار ستاد قرار گرفته که به گفته رجبی تاكنون 45 هزار نفر براي شركت در اين طرح ثبت‌نام كرده‌اند و متقاضياني كه موفق به دريافت تاييد ناجا شده‌اند، تسهيلات نقدي را دريافت كرده‌اند.

وي با بيان اينكه اجراي طرح نقد و اقساط جايگزيني خودروهاي فرسوده نيز همچنان ادامه دارد، تصريح كرد: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح 12 هزار نفر تا مراحل نهايي اقدام كرده‌اند.

حذف یک ضامن برای دریافت وام

قائم‌مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت كشور در ادامه با اشاره به مشکل ارائه ضامن برای دریافت تسهیلات اظهار داشت: 30 درصد متقاضيان خروج خودروهاي فرسوده كه براي شركت در اين طرح ثبت‌نام كرده‌اند، جهت ادامه كار مراجعه نكرده‌اند که با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد که متقاضیان مذکور در ارائه ضامن معتبر به بانك با مشكل مواجه هستند.

وي ادامه داد: در جلسه‌اي كه با نمايندگان بانك مركزي داشتيم، مقرر شد متقاضيان دريافت وام 5 تا 7 ميليون توماني فقط يك ضامن معتبر و متقاضيان دريافت وام 10 ميليون توماني حداكثر دو ضامن معتبر به بانك معرفي كنند كه اين ضامن‌ها لزوما نبايد كارمند رسمي باشند، ولي از نظر شعبه مورد نظر بايد قابل قبول باشد.

به گفته وی طرح مذکور به محض ابلاغ به بانک‌های عامل قابل پیگیری است که این امر روند دریافت تسهيلات را تسریع می‌کند.

اسقاط 190 هزار خودرو فرسوده

رجبي در ادامه، در پاسخ به این پرسش که طی سال گذشته و سال جاری در مجموع چه تعداد خودرو فرسوده اسقاط شده‌‌اند اظهار داشت: سال گذشته در مجموع 158 هزار دستگاه خودرو فرسوده با دريافت تاييد ناجا اسقاط شده‌اند که به آمار مذکور باید 32 هزار و 500 دستگاه خودرو فرسوده ای که در سال جاری اسقاط شده است را افزود.

وي با بيان اينكه تمام خودروهاي فرسوده كشور تا پايان سال 90 امكان تردد دارند، اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود طي 2 تا 3 سال آينده همه خودروهاي فرسوده كشور از رده خارج شوند كه البته اجراي اين طرح نيازمند همكاري دستگاه‌هاي مرتبط است.

اما کامیون های فرسوده

علاوه بر طرح نوسازی خودروهای سواری، طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل باری نیز در دستور کار ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت قرار گرفته، اما طرح مذکور به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز با کندی بسیار در حال اجرا است که این امر موجب شده تا طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل باری کشور تاکنون براساس برنامه در نظر گرفته پیش نرود.

رجبي در مورد نوسازي ناوگان خودروهاي سنگين كشور نيز گفت: در زمينه تامين منابع مالي، استفاده از فاينانس و استفاده از ارزش گواهي اسقاط خودروها جلساتي برگزار شده تا اسقاط خودروهاي سنگين فرسوده كشور با سرعت اجرايي شود.

به گفته وي هم‌اكنون 3 مالك خودروي فرسوده مي‌توانند به طور شراكتي و بدون پرداخت هيچ وجهي يك خودروي جايگزين دريافت كنند.

قائم‌مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل‌و‌نقل در واكنش به اين مساله كه با توجه به توقف ثبت سفارش خودروهاي سنگين در 6 ماهه ابتدايي سال گذشته و كاهش توليد اين خودرو در داخل، اجراي طرح نوسازي خودروهاي سنگين چطور ادامه خواهد يافت؟ نيز گفت: خودروسازان داخلی در صورت افزایش تقاضا بالطبع تولید خود را افزایش خواهند داد، به همین منظور نیز مذاکراتی با خودروسازان صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون ثبت سفارش خودروهای تجاری متوقف شده آیا این امر طرح را با کمبود خودرو مواجه نخواهد کرد، افزود: برنامه ستاد استفاده از حداکثر توان داخلی است که به همین منظور نیز جلساتي را با وزارت صنايع داشته‌ايم تا با حداكثر توان داخلی بتوانیم طرح نوسازی را پیش ببریم.

وي در ادامه افزود: بخشي از قطعات خودروهاي سنگين توليد داخل به طور كامل از خارج وارد مي‌شود كه اميدواريم شرايط لازم براي برخورداري از فاينانس در خريد اين قطعات ايجاد شود.

قائم‌مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت مصرف سوخت در مورد اجراي طرح اسقاط ميني‌بوس‌هاي فرسوده نيز گفت: طرح خروج دو هزار و 500 دستگاه ميني‌بوس برون‌شهري با همكاري سازمان راهداري و بانك صادرات، مراحل نهايي خود را طي مي‌كند و اين طرح به زودي با كمك بلاعوض سازمان راهداري اجرايي خواهد شد.

نوسازی 20 هزار تاكسي فرسوده

رجبي در مورد اسقاط تاكسي‌هاي فرسوده نيز گفت: براساس مذاكراتي كه با بانك‌ها و شركت ايران‌خودرو انجام شده 20 هزار دستگاه از سهم 160 هزار دستگاهي ايران‌خودرو در طرح اسقاط خودروهاي فرسوده به تاكسي‌ها اختصاص يافت و اسقاط تاكسي‌هاي فرسوده در سال جاري آغاز خواهد شد.

وي با بيان اينكه تعدادي از صاحبان تاكسي و مسافربر شخصي كه خودرو آنها در سال گذشته اسقاط شده، تاكنون موفق به تحويل خودروي جايگزين نشده‌اند، افزود: مقرر شد حدود 7 هزار دستگاه خودرو با شرايط و قيمت سال 88 به صاحبان تاكسي‌هاي فرسوده تحويل داده شود.

به گفته وي تاكسي‌هاي با سن بالاي 10 سال جزو خودروهاي فرسوده محسوب مي‌شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: