May 2021 06 / پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۱۹۴۱
۰۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
0
ابراهیم جمیلی
ابراهيم جميلي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در خصوص اصلاحيه قانون اتاق ايران و حاشيه‌هاي بوجود آمده براي آن اظهار داشت: اصلاحيه قانون اتاق ايران به جاي اينكه منشأ وحدت باشد تبديل به منشاء اختلاف شده است.

وي افزود: قطع يقين اگر اتاق ايران مي‌آمد و نقطه نظرات همه را جمع مي‌كرد ما شاهد اين اختلافات نبوديم. همين اختلافات كه الان رسانه‌اي شده است مي‌توانست در جلسات كارشناسي مطرح شود.

نقطه نظرات دو نفر از اعضاي كميسيون حقوقي در پيش نويس نيامده است

وي در پاسخ به اين سوال كه نهاوندان معتقد است اين اصلاحات مطرح شده و اتاقهاي شهرستان و هيئت نمايندگان در جريان اين اصلاحات بوده‌اند، گفت: من فكر مي‌كنم كه اين نظرخواهي به آن شكلي كه بايد صورت مي‌گرفت انجام نشده است. شايد همه فكر مي‌كردند كه دو نفر از اعضاي كميسيون حقوقي قضايي نماينده اتاق تهران هستند در حاليكه آنها چنين نمايندگي را از خود سلب مي‌كنند و ايراداتي مي‌گيرند مبني بر اينكه نقطه نظرات مطرح شده توسط اين اعضا در پيش‌نويس قانون اتاق ايران نيامده است.

با سياست حذفي امكان تهيه قانون وجود ندارد

عضو هيئت رئيسه اتاق ايران گفت: اگر مي‌خواهيم قانون درست و حسابي داشته باشيم بايد نظرات همه را كسب كنيم. نمي‌شود يك قسمت را حذف كرد. با سياست حذفي امكان تهيه قانون وجود ندارد چون اگر افراد اينجا نتوانند حرفشان را بزنند با نمايندگان مجلس و دولت حرف مي‌زنند.

معترضين پيش نويس قانون اتاق مكاتباتي با مجلس و دولت داشته اند

وي افزود: تا جايي كه من اطلاع دارم مكاتباتي هم در اين خصوص از طرف معترضين صورت گرفته است.

عضو هيئت رئيسه اتاق ايران در خصوص انتقادات وارد بر پيش‌نويس اصلاحيه قانون اتاق ايران گفت: در اين پيش‌نويس حضور بخش خصوصي در مراكز تصميم‌گيري و تصميم‌سازي ديده نشده است و مشخص نشده است كه اتاق در همكاري با قوه مجريه، مقننه و قضائيه چه كار بايد انجام دهد.

وي افزود: در اصلاحيه قانون اتاق همكاري اتاق با مجلس و كميسيونهاي مرتبط فراموش شده است و مواردي نظير عضويت در هيئت دولت، حضور كميسيونهاي دولت و حضور در كارگروه توليد ديده نشده است.

جميلي گفت: يكي ديگر از اشكالات وارد به پيش‌نويس قانون اتاق بازرگاني ايران عدم حضور نمايندگان وزارت بازرگاني بوده است چون پس از آنكه كار تمام شد تازه مي‌خواهيم قانون را به وزارت بازرگاني بدهيم تا آنها مورد بررسي قرار دهند.

عده‌اي خط مي‌دادند كه وزير بازرگاني جلوي پيش‌نويس قانون اتاق را گرفته است

وي افزود: قطعا وقتي نمايندگان وزارت بازرگاني در تدوين پيش‌نوييس قانون اتاق حضور ندارند نمي‌توانند نظر بدهند.

عضو هيئت رئيسه گفت: عده‌اي خط مي‌دادند كه وزير بازرگاني جلوي پيش‌نويس قانون اتاق را گرفته است در حاليكه وزير چنين نقطه نظري را نداده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه وزارت بازرگاني مخالف اصلاحيه قانون اتاق ايران است يا موافق آن، گفت: به عقيده من چون هنوز چيزي به وزارت بازرگاني اعدام نشده است نمي‌توان گفت موافق هستند يا مخالف.

وزارت بازرگاني مخالف حذف نمايندگان دولتي است

جميلي گفت: وزارت بازرگاني موافق تدوين قانون است اما در حذف نمايندگان دولتي موافق نيست. من هم جاي وزير بازرگاني باشم موافق اين امر نمي‌شوم.

عضو هيئت رئيسه اتاق ايران در پاسخ به اين سوال فارس كه آقاي بازرگاني به نمايندگي از وزير بازرگاني اعلام كرده‌اند كه اين پيش‌نويس در حد پيشنهاد بوده است و تلويحا موضع وزارت بازرگاني را مبني بر مخالفت با اين قانون اعلام كرده‌اند،‌گفت: انصافا وزارت بازرگاني تعامل خوبي با بخش خصوصي دارد.

اتاق بازرگاني بايد بداند كه مي‌خواهد با دولت تعامل مي‌كند يا تعارض. پس بايد از كار خوب وزارت بازرگاني تشكر كرد و از كار نادرست بايد انتقاد كرد. بطوريكه ما با دستور‌العمل كارت‌هاي بازرگاني موقت كه وزارت بازرگاني مطرح كرده بود مخالفت كرديم و اعتراض خود را اعلام كرديم و قضيه منتفي شد.

وي افزود: در دولت نهم و دهم ارتباط وزارت بازرگاني با اتاقهاي بازرگاني بويژه اتاقهاي شهرستان خيلي خوب بوده است.

به گزارش فارس، يكي از بندهاي مهم در اصلاحيه قانون اتاق حذف 10 كرسي نمايندگان بخش دولتي و جايگزين كردن تشكل ها به جاي آن بود كه باعث بروز اختلافات فراواني در سطح فوقاني بخش خصوصي شده است و اين اختلافات به جايي رسيد كه اتاق تهران به طور رسمي به دليل عدم مشورت در اين تغييرات به اتاق ايران اعتراض كرد اما نهاونديان در تشريح دلايل حذف نمايندگان دولتي به فارس گفت: " پيش نويس جديد قانون در واقع با توجه به اقتضائات اجراي اصل 44 در اقتصاد كشور تنظيم شده است و درجه تعامل بالاتري را بين بخش خصوصي و دولت بر اساس اينكه مديريت تصديهاي اقتصادي بايد عمدتا از بخش دولتي به بخش غيردولتي منتقل شود، ايجاد مي كند بدين منظور كه سياستگذاري و نظارت وظيفه اصلي دستگاههاي دولتي باشد. بنابراين تعامل بالاتري را بين اتاق و دستگاههاي دولتي ديده ايم.

در اين قانون، شوراي بهبود فضاي كسب و كار به عنوان دستگاه سياستگذار پيش بيني شده است كه علاوه بر نمايندگان وزارت بازرگاني و صنايع، نمايندگان وزارت جهاد كشاورزي، بانك مركزي و وزارت اقتصاد مورد توجه قرار گرفته اند، در واقع محور مورد توجه تقويت گفت و گوي بخش خصوصي و دولت بوده است. "

اما در حاليكه نهاونديان با اطمينان از دلايل اين تغييرات سخن مي گويد آل اسحاق كه در جبهه مخالفين اين تغييرات قرار گرفته است با بيان اينكه ما يك سياهه 30 موردي براي ايرادات قانون اتاق تهيه كرده ايم، مي گويد: "من با برخي از اعضاي هيئت رئيسه اتاق ايران و حتي با نهاونديان هم كه صحبت كردم از جزئيات اين قانون اظهار بي اطلاعي مي كردند. "

بنابراين گزارش پس از اين اظهار نظر آل اسحاق بود كه شجاع الدين بازرگاني رئيس دفتر وزير سابق بازرگاني و مشاور وزير فعلي بازرگاني در هيئت نمايندگان اتاق تهران ميكرفون خود را روشن مي كند و مي گويد: " من به نمايندگي از وزير بازرگاني صحبت مي كنم. اقدامات صورت گرفته در قانون اتاق ايران بيشتر جنبه مطالعاتي داشته است و در كميسيون حقوقي و قضايي اتاق پيش نويس اصلاح قانون اتاق بازرگاني تهيه شده است و هنوز هم در فرآيند بررسي و مطالعه قرار دارد و مراحل تكميلي را طي مي كند. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نیازمندیها