April 2021 12 / دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۱۵۴۶۰
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
0
وانت‌بارها تنها خودروهای بارکشی هستند که اجازه تردد در خط سوم یعنی لاین سرعت در آزادراه‌های شهری و بین شهری را دارند و آیین‌نامه‌ای نیز که آن‌ها را ملزم به اخذ بارنامه و تعیین تناژ بار کند، وجود ندارد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی زاده - هر روز شاهد عبور و مرور انواع خودروها در آزادراه‌ها هستیم و متأسفانه بیننده یا شنونده اخبار حوادث خودرویی در آن‌ها. در این میان، وانت‌بارها ازجمله خودروهایی هستند که گاه با بارگیری‌های بیش از ظرفیت خودرو، زمینه‌ساز مشکلات و حوادثی گاه مرگبار برای خود و دیگر خودروها می‌شوند.

این حوادث که ناشی از خلأهای قانونی درخصوص نحوه تردد وانت‌بارها است، جان و مال عده زیادی از مردم را در معرض خطر قرار داده یا آنان را به کام مرگ فرو برده است. درحال‌حاضر بنا بر قانون، تردد وانت‌بارها در آزادراه‌ها مجاز است و ممنوعیتی ندارد.

حتی طبق ماده 126 تبصره یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، وانت‌بارها تنها خودروهای کاروتجاری هستند که برخلاف اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و انواع بارکش‌ها اجازه تردد در خط سوم یعنی لاین سرعت در آزادراه‌های شهری و بین شهری را دارند.

علاوه بر این در بخش آیین‌نامه‌های مربوط به بارنامه و تناژ وانت‌بارها نیز با خلأ قانونی مواجهیم؛ زیرا آیین‌نامه‌ای که وانت‌بارها را ملزم به اخذ بارنامه و تعیین تناژ بار خود کند، وجود ندارد و بالطبع وانت‌بارها با بارهای غیرمجاز و بیش از ظرفیت خودرو اقدام به تردد در جاده‌ها و آزادراه‌ها می‌کنند.

ترمز وانت‌باری که بیش از حد مجاز بارگیری کرده است، در صورت بروز مشکل به‌درستی عمل نمی‌کند و این عامل موجب تصادف و یا واژگونی وانت‌بار می‌شود. بارگیری بیش از ظرفیت همچنین می‌تواند موجب ترکیدن لاستیک خودرو شود که خود از عوامل خطرآفرین است.

اضافه‌تناژ بار باعث کندی حرکت وانت‌بارها نیز می‌شود و این عامل در آزادراه‌ها که متوسط سرعت خودروها بالاست، با مخاطراتی همراه است.

 از این رو ضروری است در کمیسیون راه‌های کشور که با حضور مقاماتی از پلیس، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و دیگر ارگان‌های ذیریط برگزار می‌شود، بحث محدودیت‌های تردد وانت‌بارها در آزادراه مطرح و تبدیل به قانون شود.

اگر هم مسئولان امر تصمیم به وضع چنین قانونی نگرفتند، دست‌کم وانت‌بارها ملزم به اخذ بارنامه شوند تا بار مجاز تردد کنند و کنترل این خودروها توسط پلیس نیز آسان‌تر انجام شود. زیرا درحال‌حاضر قانون، فقط اجازه جریمه آن‌ها را به پلیس می‌دهد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: