August 2021 03 / سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
کد خبر: ۲۱۳۸۵۱
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
0
رباب رحمتی*
پول‌نیوز - از دیرباز تا کنون خانواده اولین و مهمترین پایگاه تربیتی هر جامعهای محسوب میشود که مادران در این میان دارای جایگاه ویژهای بوده و نقش اساسی را در پرورش تفکر و رفتار فرزندانشان ایفا میکنند. سهم مادران در فرهنگ سازی و انتقال ارزشها از نسلی به نسل دیگر، در یک جامعه، از همهی عوامل دیگر بیشتر است.

نگرش زنان جامعه به دنیای پیرامون خود و مسائل تربیتی، تاثیر مستقیم بر نگرش خانواده، بخصوص در فرزندان داشته و موجب رشد و تعالی آنها میشود همچنین تاثیرغیر مستقیم بر پیشرفت و توسعه و رشد اقتصادی جامعه نیز خواهد داشت بنابراین آگاهی و توجه مادران به نقش بسیار حساس خود در خانواده و تربیت فرزندان دارای اهمیت ویژه است.

یکی از نقشهای مهم مادران در خانواده که از دیرباز به ایشان محول شده، مدیریت داخلی منزل است. ساماندهی و مدیریت خرید و مصرف کالا و ایجاد توازن بین درآمد و مخارج خانواده، رکنی اساسی در این مدیریت است. مادران در شکلدهی و اصلاح الگوی مصرف خانواده، نقش بسزایی دارند و در این مورد از جانب فرزندانشان به عنوان الگوی عملی پیوسته مورد توجه بوده و تحت نظر هستند.

اما متاسفانه امروزه یکی از مشکلات جامعهی ما عدم توجه و غفلت مادران گرامی، از نقش کلیدی خود درارائهی سبک صحیح زندگی و مدیریت اقتصادی خانواده، به فرزندانشان است. مادران جامعهی ما تمام تلاش خود را برای رشد، موفقیت و ساختن آیندهی فرزندانشان به کار میگیرند و در این مسیر از هیچ کاری دریغ نمیکنند و با تهیهی امکانات مختلف، ثبت نام ایشان در کلاسهای مختلف و ...سعی دارند آینده ای روشن را برای آنها مهیا کنند، غافل از اینکه بخش عمدهی نگرش کودکان نسبت به توانمندی خود و جایگاه آنها در رشد و توسعهی کشور، در سالهای کودکی و با مشاهدهی رفتار و نگرش مادرانشان به امور مختلف شکل میگیرد. مادران نقشی حساس را در این زمینه به عهده دارند که در اکثر اوقات از آن بیخبر بوده و یا نسبت به آن بیتوجه هستند. در بسیاری از موارد رفتارهای روزمره و سادهی مادران میتواند تاثیری بیشتر از ده ها کلاس بر فرزندانشان داشته باشد. رفتارهای سادهای که گاهی مورد غفلت واقع میشوند. از جملهی این رفتارهای ساده میتوان به رفتار خرید و الگو و فرهنگ مصرف مادران اشاره نمود که دربسیاری از موارد این رفتارها بر اساس چشم و همچشمی، تجملگرایی و خریدهای تصادفی و مصرف گرایی انجام میگیرد. بر اساس شواهد این رفتارها تا حدود زیادی تحت تاثیر شبکهها و تبلیغات ماهوارهای است که برای زن ایرانی سلیقه و ذائقه طراحی میکنند و در اکثر موارد به صورت ناخودآگاه آنها را تحت تاثیر قرار میدهند.

 حال سوال این است که مادران ایرانی باید در این شرایط چه کنند؟ و چگونه میتوانند ایفای نقش نمایند؟ مادران با ارزش قائل شدن برای کشور و اعتماد به قابلیتهای آن، روحیهی ملیگرایی، اعتماد به نفس و استقلالطلبی و سازندگی را در کودکانشان رشد میدهند و ذهن آنها را برای ساختن آیندهای روشن و ایرانی آباد آماده میکنند. چرا که اگر خلاف این رفتار صورت گیرد و مادران در گفتار و عمل خود، نشان دهند که به قابلیتهای کشور بیاعتماد هستند و کالاهای ایرانی را تحقیر کنند و یا دیدگاه منفی نسبت به تولیدات داخلی داشته باشند و به خرید و مصرف کالاهای خارجی ارزش قائل شوند در واقع خودباوری،  میل به سازندگی و وطن دوستی آنها را زیر سوال برده و در نتیجه زمینههای رشد و اعتلای کشور را نیز میخشکانند.

لذا مادران عزیز با تامل بیشتر در نقش خود و با ارائهی الگوی صحیح مصرف و سبک زندگی سالم، می توانند زمینهی رشد و شکوفایی فرزندانشان را تامین نمایند و با ارائهی نگرش مثبت به کشور و ترجیح تولیدات با کیفیت داخلی، به تدریج خودباوری و ملیگرایی را در فرزندانشان رشد دهند. با این شیوه به فرزندانشان یاد میدهند که برای دستیابی به کیفیت بالاتر زندگی باید به توانمندیهای خود و قابلیتهای کشورشان متکی باشند. چرا که رسالت اصلی مادران تربیت فرندانی توانمند است تا آیندهی خود را بسازند. با این روش بتدریج انگیزهی سازندگی درآنها درونی شده و تبدیل به عادت میشود که این عادت نیز در جامعه کم کم به صورت هنجار در خواهد آمد و می تواند تضمین بهتری برای آیندهی فرزندان و رشد اقتصادی جامعه باشد.

*عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: